Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-25, 14:49
  #1
Medlem
-Caligula-s avatar
Är helt ny inom fonder. Har tänkt börja lägga undan 5000 + i månaden i sparande till pensionen.
Har tänkt ett upplägg på 70 % i globala indexfonder, 10 % i Sverige samt 10 % i Asien (och resterande 10 % i räntefonder som en backup). Låter detta som ett vettigt upplägg?
Hur många olika indexfonder bör jag köpa? Är det någon idé att köpa typ 2-3 olika globala indexfonder eller räcker det med en?
Mitt sparande kommer att pågå i cirka 30 år.
Tacksam för all typ av feedback!

Allt gott
Citera
2017-02-25, 21:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Caligula-
Är helt ny inom fonder. Har tänkt börja lägga undan 5000 + i månaden i sparande till pensionen.
Har tänkt ett upplägg på 70 % i globala indexfonder, 10 % i Sverige samt 10 % i Asien (och resterande 10 % i räntefonder som en backup). Låter detta som ett vettigt upplägg?
Hur många olika indexfonder bör jag köpa? Är det någon idé att köpa typ 2-3 olika globala indexfonder eller räcker det med en?
Mitt sparande kommer att pågå i cirka 30 år.
Tacksam för all typ av feedback!

Allt gott

Kolla här: https://rikatillsammans.se/fondportf...erad-portfolj/
Han har i övrigt bra info på sin sida.
Citera
2017-02-25, 23:01
  #3
Medlem
Här kommer ett förslag som är enkelt, effektivt och billigt.

Länsförsäkringar Global indexnära 60%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%
Swedbank Robur Access Asien 10%

0,20 i förvaltningsavgift. Lycka till!
Citera
2017-03-15, 00:23
  #4
Medlem
mmmoookkks avatar
Grattis till ett väldigt sunt upplägg. För att svara på din fråga så är det inte lönt att köpa fler än 1 fond inom varje kategori.

Lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback