Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-04-07, 11:11
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Tränar 5 dagar i veckan, 3 dagar styrka och 2 dagar cardio. Är mest livrädd för att bli fet igen då jag lyckats gå ner 10 kilo sedan nyår genom hård diet och cardio o vill nu rensa bort "det sista" och få lite muskler. Vill hitta en balans som funkar, det är viktigare för mig att bli och hålla mig smal o att få lite definition o hårda muskler än bygga maximalt med massa.

Tar gärna emot tips!

Har precis gått ner 15 kg (även om jag inte var fet innan). Nu ska jag långsamt upp igen.

Det största misstaget du kan göra är att "gifta dig med en platt mage" och vara rädd för att lägga på dig lite fett igen. Om din primära avsikt är att "få lite muskler" måste du lik förbannat successivt upp i vikt - om än väldigt långsamt. Detta medför en liten fettinlagring samtidigt som fettfri massa följer. Förutsatt att arbetsvikterna på gymmet också ökar givetvis.

Ligger du kvar på samma kroppsvikt står du bara och stampar, mer eller mindre. Bestäm dig om du ska långsamt upp eller långsamt ner och håll sedan den linjen över en mätbar period. Så länge kosten är näringsdensitiv och överskottet är väldigt moderat (max 1 kg viktuppgång/månad) bör det inte vara några problem.
__________________
Senast redigerad av J.R 2017-04-07 kl. 11:29.
Citera
2017-04-07, 14:57
  #62
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Har precis gått ner 15 kg (även om jag inte var fet innan). Nu ska jag långsamt upp igen.

Det största misstaget du kan göra är att "gifta dig med en platt mage" och vara rädd för att lägga på dig lite fett igen. Om din primära avsikt är att "få lite muskler" måste du lik förbannat successivt upp i vikt - om än väldigt långsamt. Detta medför en liten fettinlagring samtidigt som fettfri massa följer. Förutsatt att arbetsvikterna på gymmet också ökar givetvis.

Ligger du kvar på samma kroppsvikt står du bara och stampar, mer eller mindre. Bestäm dig om du ska långsamt upp eller långsamt ner och håll sedan den linjen över en mätbar period. Så länge kosten är näringsdensitiv och överskottet är väldigt moderat (max 1 kg viktuppgång/månad) bör det inte vara några problem.

Tack för din input! Dum fråga kanske men vad innebär "näringsdensitiv"?
Citera
2017-04-07, 15:48
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Tack för din input! Dum fråga kanske men vad innebär "näringsdensitiv"?


Egen sammansättning. I stort sett att det är bra mat där alla kalorier arbetar för dig. Fullvärdigt protein, långsamma kolhydrater och nyttiga fetter.
Citera
2017-05-22, 00:42
  #64
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen
Du tränar 4 pass i veckan. Det är ingenting. Jag försöker inte låta otrevlig när jag säger så, men det är väldigt lite.

Är knappt optimalt att köra slut på kroppen 2 dagar i rad om man genomsnittligen uppehåller sig i gymmet drygt 3 timmar per pass, därav vilodag varannan dag = 4 pass i veckan.

Förstår dock att de som kör 45 minuterspass kan träna 5-6 dagar i veckan men mina muskler är ej tillräckligt återhämtade för att jag ska få ut det mesta av min tid på gymmet dagen efter ett 3 timmarspass.

Så om 4 pass/veckan är väldigt lite undrar jag vad lagom är? 7 dagar i veckan?
Citera
2017-05-22, 09:23
  #65
Medlem
Har själv svårt med 100g protein om dagen lol. Dessutom behöver du inte mer än 1.8/kg. Det har blivit testad på proffs, och mer protein är bara slöseri.
Citera
2017-05-22, 10:18
  #66
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Har själv svårt med 100g protein om dagen lol. Dessutom behöver du inte mer än 1.8/kg. Det har blivit testad på proffs, och mer protein är bara slöseri.

Nej, det du skriver stämmer inte. Det finns studie på intag av 3.4 gram protein per kg kroppsvikt och man har sett förbättringar i kroppssammansättning. Så det är ingen fara för en frisk människa att ligga över 1.8 gram om man nu vill det. Rekommendationerna ligger på 0.6-0.8 gram, och det är för att överleva, den siffran kommer vi upp i utan att tänka på det, om man äter en någorlunda blandad kost.
Citera
2017-05-22, 13:27
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Har själv svårt med 100g protein om dagen lol. Dessutom behöver du inte mer än 1.8/kg. Det har blivit testad på proffs, och mer protein är bara slöseri.
Får jag fråga vad du äter?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback