Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-25, 13:28
  #1
Medlem
kissie.blogg.ses avatar
Jag har knarkat en del. Varken mycket eller lite. Jag har bott på en del olika ställen i Sverige och stött på en hel del människor som brukat narkotika. En återkommande kommentar från vissa människor är :

"Bla Bla(staden/byn de är uppväxta i) är Sveriges drogtätaste stad"

Jag har aldrig fått nån källa, istället är argmentet, "Alla knarkar där! ", " Det finns överallt! "

Städer jag hört som är Sveriges drogtätaste stad är : Lund , Malmö, Gävle, Göteborg, Växjö, Olofström, Simrishamn, Örebro, Örnskjöldsvik osv

Min känsla är att dessa Människor försöker hypa upp sin stad som den "knarkigaste och coolaste" utan fakta. De försöker markera att dom har haft knark omkring sig hela uppväxten. Något annat som jag lagt märke till är att dessa människor egentligen inte är speciellt erfarna. De är ofta unga (18-25 ) och har rökt cannabis och dratt nån lina nån gång ibland och kanske nån tripp också.

Vi kan ju i första hand diskutera fenomenet och i andra hand försöka ta reda på vilken stad som är mest drogtät.

Kom inte med kommentarer som: Jag har hört att BLA är Svriges drogtätaste stad.

Källhänvisning uppskattas !
Citera
2017-02-25, 13:52
  #2
Medlem
JaffarDenGodes avatar
En tidnings artikel för något år sidan hade numrerat upp städer fråb 1-10 vilken som hade mest drogrelaterat till sig. Staden "Östersund" tog första plats.
Citera
2017-02-25, 16:07
  #3
Medlem
Svårt att säga var det finns mest droger då det finns överallt å beroende på vem man frågar så får man olika svar.
Två personer som vuxit upp på samma gata kan ha olika uppfattningar om hur mycket droger som finns.
Om jag skall gissa så tror jag inte titeln går till någon större stad då merparten av invånarna inte nyttjar droger, utan jag gissar på nån mindre stad eller ort som råkar ha någon boende som har god tillgång på droger å i brist på annat så sprider drogerna sig på orten tills dom flesta ungdomar kommit i kontakt med det. förmodligen så kommer personen som tagit dit drogerna att åka fast efter ett tag å lämnar efter sig en generation med smak på annat än alkohol som kommer börja fixa droger från annat håll.
Kommer själv från en stad i nord Norge som byggdes på några få år efter andra världskrig. Staden växte från några tusen till 20000 å dom som flyttade dit hade ofta problem i sina gamla orter. Det ledde till att det fanns mycket droger där under min uppväxt på 80 talet. Staden sliter fortfarande med drogproblem men polisen har gjort stora rensningar med bl.a. flerdubblad personal och infiltratörer och splittrat den sammansvetsade miljö som jag uppfattade det var när jag flyttade därifrån på slutet av årtiondet. Nu när jag hälsar på så finns det fortfarande mycket men sammanhållningen har försvunnit.

Själv undrar jag var det finns minst droger och alkohol missbruk å sen kan jag tänka mig att flytta dit
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback