Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-25, 13:15
  #1
Medlem
Glada Taskens avatar
Farsan rensade ur vinden o hittade några gamla flintlås gevär, dolkar o ett svärd.

Det är svärdet jag behöver lite mer information om som Google inte kan ge mig. Farsan trodde att det var ett ryskt svärd ev kavalleri svärd vilket jag tror stämmer men jag hittar ingen exakt likadan modell på nätet så jag har lite svårt att bestämma årtalet på det.

Någon som har en ide?

http://imgur.com/a/812Rd
Citera
2017-02-25, 16:59
  #2
Medlem
Clausewitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glada Tasken
Farsan rensade ur vinden o hittade några gamla flintlås gevär, dolkar o ett svärd.

Det är svärdet jag behöver lite mer information om som Google inte kan ge mig. Farsan trodde att det var ett ryskt svärd ev kavalleri svärd vilket jag tror stämmer men jag hittar ingen exakt likadan modell på nätet så jag har lite svårt att bestämma årtalet på det.

Någon som har en ide?

http://imgur.com/a/812Rd
Fina grejer det där... Svårt att säga utifrån bilden, men ett sådant blankvapen med både balja och bälte, är verkligen mumma! Får man be om lite fler bilder så kanske jag kan hjälpa till? Gärna med stämplar och andra märken på klingan eller baljan. Finns det ett spänne på bältet, så kan det också säga en del. Förvisso behöver inte bältet vara original, men det kan ju vara så och då är det kul!

Det ser ut som en kavallerisabel från mitten/slutet av 1800-talet i alla fall. Var glad för den här grejen. Värdet beror på proviniensen, men utifrån vad jag kan se på bilden och om allt så att säga "hänger ihop" så bör mellan 5 000-10 000 kunna vara ett hyfsat uppskattat värde tror jag. Finns det en "story" så stiger värdet. Om man kan koppla det till en specifik person, plats eller händelse, det vill säga.
Citera
2017-02-28, 22:17
  #3
Medlem
Den kyrilliska texten på parerstången synes lyda za khrabrost vilket på ryska betyder "för tapperhet". Kan vapnet möjligen ha utdelats som en form av utmärkelse?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback