Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-25, 12:53
  #1
Medlem
franges avatar
Såg denna artikel delas på Aidsbook idag, en transport med en av de nya Brobandvagn 120 tillverkade utav tyska KMV som skall överlämnas till FMV. Transportfordonet skall ha havererat under transport varför hela ekipaget blev tvungen att stanna på en parkering i höjd med Ljungby, vilket orsakade stora köer på E4an.

Citat:
Det är inte varje dag man ser ett militärt fordon, och absolut inte på en parkering vid infarten till Ljungby. Men där stod den under bevakning av Securitas.

http://www.smalanningen.se/article/v...vid-rondellen/

Än en gång kan man reagera och ta sig för huvudet angående okunskapen och inte minst beteendet hos den svenska journalistkåren, som "detta fordon väcker obehagskänslor och att det känns lite läskigt att se den här" - utan att ens veta vad det handlar om.

Citat:
Tack vare alerta läsare så har vi fått in information om att det är en brobandvagn 120 på leverans från den tyske tillverkaren till Försvarsmakten/FMV.

Hur pass invaggade i någon sorts falsk säkerhet och godhet där vapen och militär materiel enbart är utav ondo - är egentligen de svenska journalisterna?

Jag som är född på 80-talet och uppvuxen i Östergötland har ju mången gång sett stridsflyg och helikoptrar på övningar och uppvisningar kring Malmen och Flygvapenmuseet, och inte sällan varit i bygden vid större övningar kring Kvarn och sett transporter till och från anläggningarna - inte minst på tidigt 90-tal kring tiderna innan den riktiga försvars-slakten började.

En länkande artikel från samma blaska angående händelsen visar än en gång på den totala okunskapen hos journalisterna...

Citat:
– Ett specialtransportsfordon som uppges väga 1000 kilo, har havererat vilket hindrade övrig trafik. Det ska i alla fall inte röra sig om en olycka, säger Stephan Söderholm, presstalesperson hos polisen Region Syd.
http://www.smalanningen.se/article/s...-efter-haveri/
__________________
Senast redigerad av frange 2017-02-25 kl. 13:27.
Citera
2017-02-25, 13:22
  #2
Medlem
Streckkods avatar
Du har rätt i allt du säger.


Det finns nu mer ingen lägstanivå på våra journalister.
Hur kan en bärgare väcka olustkänslor?


Växer man upp i en helt kvinnlig miljö och skola, med
uppochnervända värderingar och kommunistiska ideal
är det lätt hänt att hjärnan inte utvecklar något logiskt
tänkande.


Blir "journalisten" lika rädd varje gång han ser en polis?
Citera
2017-02-25, 13:43
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Så den väger hela 1000 kg, det var värst

Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Du har rätt i allt du säger.


Det finns nu mer ingen lägstanivå på våra journalister.
Hur kan en bärgare väcka olustkänslor?


Växer man upp i en helt kvinnlig miljö och skola, med
uppochnervända värderingar och kommunistiska ideal
är det lätt hänt att hjärnan inte utvecklar något logiskt
tänkande.


Blir "journalisten" lika rädd varje gång han ser en polis?
"Våra journalister"... Du ska nog inte dra alla över en kam för vad en journalist skriver. Han ser en polis... Nej, journalisten är kvinna, kanske inte helt förvånande.
Citera
2017-02-25, 13:45
  #4
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så den väger hela 1000 kg, det var värst

"Våra journalister"... Du ska nog inte dra alla över en kam för vad en journalist skriver. Han ser en polis... Nej, journalisten är kvinna, kanske inte helt förvånande.

Nja, den som skrev artikeln om den tunga vagnen, var faktiskt en... hen, vid namn Oscar
Citera
2017-02-25, 13:47
  #5
Medlem
Finns en hel tråd om just denna typ av brobandvagnar.

Jag reagerade också på detdär med 1000 kilo - men jag är så van vid svensk dum media att jag lät det hela passera, när media rapporterar om stora olje utsläpp så brukar de använda "liter" - det är som att ha att göra med små barn som är idioter. Bara 120 väger ca 70 ton - sen väger väl transportlastbilen kanske också över 1 ton
70 ton =70000 kilo

Källa: http://www.forsvarsmakten.se/sv/info...obandvagn-120/

(FB) Ny svensk brobandvagn?
__________________
Senast redigerad av Grobil 2017-02-25 kl. 13:59.
Citera
2017-02-25, 14:11
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nja, den som skrev artikeln om den tunga vagnen, var faktiskt en... hen, vid namn Oscar
Ok, jag läste bara den första artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Hörru Skunkjobb, du har forumets bästa avatar och därmed en plikt
att faktiskt noga läsa vad vi andra skriver.

Artikeln där det nämndes det där med att känna obehagskänslor, TS:s första länk, det som du kommenterade och som jag svarade på var denna http://www.smalanningen.se/article/v...vid-rondellen/ som skrevs av Catarina Johansson. Hon både ser ut som och har namn som en kvinna.

Artikeln i länk nummer 2 med den iögonfallande viktangivelsen skrevs av en som heter Oscar men där nämns inga obehagskänslor.

Men visst är skunken snygg, tack för det
Citera
2017-02-25, 14:18
  #7
Medlem
Fris avatar
Tusen kilo!
Det kanske var en gångbro med lianer.
Citera
2017-02-25, 16:45
  #8
Medlem
Med baktanke om TS frågor kopplade mot journalister länkar jag följande pekoral från SvD som helt garanterat kan vara ihoprafsat av någon form av praktikant. Det är författat häromdagen av Olle Ohlsén Pettersson. Att det möjligen kan brista på temat korrekthet kan jag till viss del förstå eftersom det kan vara lite omständligt att hitta, förstå och värdera. Vad som trots detta ändå är problematiskt är att Olle Ohlsén Pettersson uppenbarligen ej heller klarar av att författa enkel svenska. Läs och ni kommer att emellanåt förundras. Google-översätt har sannolikt börjat konkurrera ut journalistjobb.

Google-översätt:


Direkt faktafel:


https://www.svd.se/ryska-satan-2-kan...ke-eller-texas
Citera
2017-02-25, 17:28
  #9
Medlem
Journalisten menade kanske 100.000 Kilogram - det blir 100 ton - vilket kanske är totalvikten - dvs transportlastbil + Brobandvagn 120---det bör stämma 70 ton + 30 ton lol

Och en sak till. Vad fan är det för ett transportmedel som inte klarar ynka 70 ton - hela lastbilen klappade ju ihop.
__________________
Senast redigerad av Grobil 2017-02-25 kl. 17:31.
Citera
2017-02-25, 21:10
  #10
Medlem
Imirons avatar
Äh, de vill bara PKa sig och spela allan ballan. Hade kunnat stå ngt liknande om man såg ngt militärt fordon på södermalm, saken är dock bara den att det inte är ovanligt med militära fartyg vid slussen, men då ingen tänker på det är det inget journalisterna vill fånga pacifistpoäng på. Studenterna i Linköping är ju, som studenter så ofta är, i hög grad en samling styltryggade miljöpartister (inte alla men de är överrepresenterade) men jag har då inte hört någon säga att dånet från våra jaktplan, något som inte är ovanligt vid campus Valla, skulle vara "obehagligt". Möjligt störigt som fan att bli väckt av det när man är bakis men inte mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback