Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 20:03
  #13
Medlem
ercys avatar
Säsongen är över!

I alla fall för mig. Mitt älskade Seattle får nog byta sitt suffix från Mariners till något som bättre stämmer in på alla de förbannade skadorna (i dagsläget 11) de dras med i år. Seattle Sjukstuga någon? Av den rotation vi hade innan säsongen började (King Felix/Iwakuma/Paxton/Smyly/Gallardo) är det endast den sistnämnda som är i fysisk form att spela. Detta har resulterat i en starters ERA på 4.29 som förvånande räcker till en elfteplats i ligan. I den rotation vårat farmarlag Tacoma Rainiers startade med har alla varit uppe och vänt minst en gång.

Likt den misslyckade drömmen för två år sedan strular nu våran bullpen. Scott Servais som jag dissekerade i aprilsammanfattningen förtjänas i maj månad att litterärt lynchas. Han envisas med att fortsätta spela spelare i viktiga situationer som helt klart inte klarar av dem varav Edwin Diaz är den senaste i raden att misslyckas. Våran Bullpen ERA är i dagsläget 5.45 och en WAR på -1.

Offensiven är hyfsad än så länge. Det största orosmolnet är väl catcherpositionen där trion Zunino/Ruiz/Goosewisch har en sammanlagt slagrad på .137/.224/.191 vilket Zunino mest kan lastas för. En spelare jag tidigare tagit till mig men nu är så förbannat trött på att dem kan kasta honom till förstbjudande. Vill man ha en slagman som slår på dåliga bollar samt står och stirrar likt en förvirrad Hedvig Lindahl på de bra kan ni få honom för halva reapriset.

Spelare med ett totalt kontraktsvärde på cirka 74 (!) miljoner dollar är skadade nu.

Natten är dagens mor
Kaos är granne med en World Series-ring
__________________
Senast redigerad av ercy 2017-05-17 kl. 20:06.
Citera
2017-05-26, 14:14
  #14
Medlem
Big Bosss avatar
Ska se Red Sox den 24'e Juni på Fenway Park. Ska bli skoj..
Citera
2017-05-27, 15:09
  #15
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Ska se Red Sox den 24'e Juni på Fenway Park. Ska bli skoj..


Det är en riktigt härlig arena! Var där för några år sedan.
Citera
2017-06-13, 19:41
  #16
Medlem
Porsennas avatar
Baseball verkar vara en sport som bränner ut de mest talangfullaste spelarna först. Allra helst pitchers! De tycker jag sticker ut i alla fall. Många fina namn som är free agents varje säsong och en del går och väntar säsong efter säsong för att få en chans igen. Det verkar som om många pitchers inte vill hamna i bullpen som reliever utan de går och drömmer om en plats i The Starting Rotation.
Citera
2017-06-13, 20:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Baseball verkar vara en sport som bränner ut de mest talangfullaste spelarna först. Allra helst pitchers! De tycker jag sticker ut i alla fall. Många fina namn som är free agents varje säsong och en del går och väntar säsong efter säsong för att få en chans igen. Det verkar som om många pitchers inte vill hamna i bullpen som reliever utan de går och drömmer om en plats i The Starting Rotation.
Slitaget på pitcherarmar är faktiskt bland det brutalaste som finns i sportens värld. Det känns som att var och varannan pitcher har genomgått en Tommy John surgery nuförtiden. Problemet lär dessutom inte bli mindre så länge hastigheten fortsätter att öka.

______

När jag ändå skriver här så kan jag inte låta bli att nämna Aaron Judge. Är han på riktigt, eller kommer motståndarna hitta något sätt att neutralisera honom på? Jag tror hans AVG/OBP kommer sjunka under säsongen, men blir inte förvånad om han håller tillräckligt hög nivå för att bli MVP. (Särskilt när Mike Trout är skadad.)
Citera
2017-06-14, 23:57
  #18
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
När jag ändå skriver här så kan jag inte låta bli att nämna Aaron Judge. Är han på riktigt, eller kommer motståndarna hitta något sätt att neutralisera honom på? Jag tror hans AVG/OBP kommer sjunka under säsongen, men blir inte förvånad om han håller tillräckligt hög nivå för att bli MVP. (Särskilt när Mike Trout är skadad.)
Såg en tweet från någon lokalstation (ironisk eller ej vet jag inte) som ställde frågan om han var first ballot HOF. Även om jag bara har ströföljt sporten under 2-3 år så kan jag konstatera att det är en larvig diskussion att föra. Med det sagt är det väldigt kul att titta när han spelar eftersom det känns som om vad som helst kan hända.

Men finns det några exempel på spelare (i modern tid) som haft en så här stark inledning på sin karriär (utom Mike Trout då)? Yasiel Puig kommer jag ihåg att det var väldigt mycket skriverier om när han gjorde sin debut fast då tittade jag knappt. Men det verkar ju i princip ha gått åt skogen även om Dodgers inte vill erkänna det? Gary Sanchez var väl bra förra året också men ändå inte samma hype.
Citera
2017-06-15, 00:00
  #19
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
När jag ändå skriver här så kan jag inte låta bli att nämna Aaron Judge.
Jösses vilken bjässe.

2.01 lång och 128 kilo tung, är det brukligt att pitchers är så stora...?
Citera
2017-06-15, 17:29
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Men finns det några exempel på spelare (i modern tid) som haft en så här stark inledning på sin karriär (utom Mike Trout då)? Yasiel Puig kommer jag ihåg att det var väldigt mycket skriverier om när han gjorde sin debut fast då tittade jag knappt. Men det verkar ju i princip ha gått åt skogen även om Dodgers inte vill erkänna det? Gary Sanchez var väl bra förra året också men ändå inte samma hype.
Mike Trout är nog den enda (från de allra senaste åren iaf) man kan jämföra med. Judge måste spela på ungefär samma nivå som han gjort hittills för att uppnå samma produktion som Trout gjorde under sin rookiesäsong. Overklig prestation ifrån Trout.

Sanchez har inte varit riktigt lika bra som Judge. Kris Bryant är en annan spelare man kan nämna, men om Judge bara håller ihop säsongen någorlunda kommer inte heller Bryants rookiesäsong vara på samma nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Jösses vilken bjässe.

2.01 lång och 128 kilo tung, är det brukligt att pitchers är så stora...?
Han är inte pitcher, utan slagman/rightfielder. Det sägs att han är den största positionsspelaren i MLB genom tiderna, sett till kombinationen av längd och vikt.
Citera
2017-06-15, 17:31
  #21
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Han är inte pitcher, utan slagman/rightfielder. Det sägs att han är den största positionsspelaren i MLB genom tiderna, sett till kombinationen av längd och vikt.
Mjo, han borde ju få på rätt skapliga projektiler om han får vikten bakom slaget...även om det såklart är mycket teknik också.
Citera
2017-06-15, 17:40
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Mjo, han borde ju få på rätt skapliga projektiler om han får vikten bakom slaget...även om det såklart är mycket teknik också.
Naturligtvis. Som jag förstått det är experter/tränare mest förvånade över att han kan få till det tekniskt med sin längd. Att en så stor spelare kan slå hårt är inte konstigt.

_____

Tillägg till mitt förra inlägg: Man bör nog tänka på att Judge faktiskt redan är 25 år gammal. Mike Trout fyllde tex. 21 under sin rookiesäsong.
Citera
2017-07-25, 05:33
  #23
Medlem
Bravess avatar
Nu är ju jag ett Braves-fan på grund av min man så jag ska väl egentligen inte ens posta i denna tråd då det inte går alltför bra för dem. Måste bara nämna matchen igår, sjukt spännandemot slutet. Matchen var ganska seg inledningsvis och Braves gjorde bra ifrån sig till en början men givetvis hade vi inte väntat oss en vinst direkt. De flesta Braves-fans hade redan börjat lämna stadium in the bottom of the 8th inning när Dodgers fick in sin fjärde poäng, vi drog oss själva uppåt mot utgången i den vevan. Döm om vår förvåning när Braves fick in en klockren 3-poängare in the 9th! Tyvärr lyckades Dodgers få in sin sista poäng in the 10th inning och avgjorde med 4-5, men det var verkligen intressant mot slutet.

Braves blev ju äntligen av med Big Sexy också så jag hoppas att laget kan komma igen även om de just nu inte har någon riktigt bra pitcher. Braves hade bara tur igår att Dodgers tappade Kershaw, det hade slutat ännu värre annars.
Citera
2017-08-20, 00:07
  #24
Medlem
sheldor4599s avatar
Jag har gjort ett lite mer helhjärtat försök att följa säsongen i år, jämfört med tidigare år och skaffade mlb.tv i början av säsongen. Tycker nog att jag kommit en skaplig bit på vägen vad gäller mina kunskaper, men en sak som jag tänkt på under senaste månaden när jag sett ett par Blue Jays-matcher kan jag inte förstå: varför sätter de Bautista som leadoff?

Efter att ha kikat på lagets stats och enligt den (lilla mängd) teori jag har snappat upp så borde han väl snarare placeras runt 5/6/7? Han har sjätte bäst OBP i laget och elfte högst average. Samtidigt har han väldigt många walks, är det så stort extra värde i att leadoff ser många pitches?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback