Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-25, 21:06
  #13
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Nja jag anser faktiskt att TS kan åka dit för häleri, TS har uppenbarligen köpt en tavla som är per definition stulen, säljaren har i princip stulet tavlan eftersom han sålt en tavla som han bara lånat, även om han betalat för att låna den. Vore jag TS skulle jag utan tvekan tagit det budet TS blivit erbjuden.
Varför är tavlan eller köpet av sådan typ att det "per definition" är häleri?

Eller använde du begreppet "per definition" utan att veta vad det betyder?

TS har inte haft anledning att anta att tavlan har varit orättmätigt frånhänt någon och det är ytterst tveksamt om den ens frånhänts någon olovligen.

TS kan lugnt behålla tavlan eller sälja tillbaka den för ett högre pris och säljaren kan ta sig i röven.
Citera
2017-02-25, 22:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Varför är tavlan eller köpet av sådan typ att det "per definition" är häleri?

Eller använde du begreppet "per definition" utan att veta vad det betyder?

TS har inte haft anledning att anta att tavlan har varit orättmätigt frånhänt någon och det är ytterst tveksamt om den ens frånhänts någon olovligen.

TS kan lugnt behålla tavlan eller sälja tillbaka den för ett högre pris och säljaren kan ta sig i röven.
det framgår inte av trådstarten att TS undersökt ägarförhållandet för tavlan, det framgår inte att TS begärt att få se kvitto eller köpeavtal från den som sålde tavlan till TS, uppenbarligen finns det inget sådant eftersom det framgår att tavlan lånas av personen som vinner budgivningen. Har personen som sålt tavlan till TS sålt en vara han inte har rätt att sälja, utan ägs av andra, observera att det i trådstarten framgår att tavlan auktioneras ut en gång om året, alltså har han sålt en tavla han inte har rätt att sälja, han lånar uppenbarligen tavlan under ett år. Jämförmed om du lånar en bil av någon, då kan du inte sälja bilen.
Citera
2017-02-26, 15:17
  #15
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagensager
Han har begärt att få tillbaka tavlan, jag har sagt att det inte går, vilket han har sagt Ok till.
Om han inte hör av sig igen på sex månader, är allt lugnt då, eller räcker det med första återkräver för säljaren?

Jag skrev fel till dig. Det är ägaren som ska kräva egendomen tillbaka, inte säljaren. Om ägaren gör detta inom sex månader från att denne fick kännedom om ditt innehav så ska egendomen tillbaka. Det är vad som krävs. Om denne inte hör av sig på sex månad från att du säger nej saknar betydelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback