Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-24, 20:56
  #1
Medlem
bonobonos avatar
Äter just nu 5-800 kalorier per dag.
Har tänkt att gå ner 5-8 kg snabbt genom kosten, max på lika lång tid (dvs minst 1 kg i veckan).
Har kört i 1 vecka och tappat 2 kg redan.
Använder appen Lifesum där jag läger in alla kalorier då jag vägt och räknat på allt som stoppas i munnen.
Äter lite enformigt (mest för att det är enkelt) men det fungerar helt ok.
Kyckling, kött, kokta grönsaker, råa grönsaker, lite tacosås och light läsk (har svårt för vatten) är de jag lever på just nu.

Hur är det om man bantar hårt med få kalorier i sin kost, finns det några risker och kan resultatet snabbas på?

Vad finns det mer för bra mat med låga kalorier? Behöver ingen lyx utan bara sånt som ger den näring jag behöver, och så ska de gärna vara enkelt.


Edit: Har tänkt att lägga till lite lätt konditionsträning i form av raska promenader och lätt styrketräning med hemmagymmet, kanske något av de varje dag (har lite problem med kroppen just nu så kan inte träna hårdare).
__________________
Senast redigerad av bonobono 2017-02-24 kl. 20:59.
Citera
2017-02-24, 21:20
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ju större underskott desto snabbare viktnedgång. Får du i dig alla näringsämnen du behöver och har psyket till det så.
Citera
2017-02-25, 00:59
  #3
Medlem
cerns avatar
Broccoli, Ägg, kyckling, Spenat, frukt etc..

Försök ligga lite högre än 5-800kcal i intag under dagen för hälsans skull.. Kör 1000 kcal fördelat på en dag så ökar du takten på dina promenader och sen tillslut börjar du med intervaller.

Glöm inte lägga till eventuella kosttillskott som t.ex C,D,E-vitaminer, Zink, Magnesium och Järn.
Lycka till!
Citera
2017-02-25, 01:31
  #4
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ju större underskott desto snabbare viktnedgång. Får du i dig alla näringsämnen du behöver och har psyket till det så.
Psyket går ganska bra när jag väl bestämt mig, men de klart ja är sugen på en 150g burgare ifrån Sibylla haha, eller pommes som kanske är min enda last i livet. Varken röker, snusar eller dricker men älskar pommes
Är osäker på hur det är med näringsämnen faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Broccoli, Ägg, kyckling, Spenat, frukt etc..

Försök ligga lite högre än 5-800kcal i intag under dagen för hälsans skull.. Kör 1000 kcal fördelat på en dag så ökar du takten på dina promenader och sen tillslut börjar du med intervaller.

Glöm inte lägga till eventuella kosttillskott som t.ex C,D,E-vitaminer, Zink, Magnesium och Järn.
Lycka till!
Äter wok-grönsaker till varje middag och där i finns broccoli, äter även broccoli nästan varje dag till lunch. Kyckling antingen till lunch eller middag.
Spenat har jag köpt men inte börjat äta ännu men bör ju vara nyttigt och bra.
Några tillskott äter ja inte (är dålig på tabletter osv). Äter bär (hallon eller blåbär) vissa kvällar som "snacks"
Men om orken/energin finns till att öka takten på promenaderna så är de väl bara att köra på, utan att öka intaget?

-

Totalt intag idag blev 649 kcal:
Fläskfile 292g, 310 kcal.
Kokt potatis 200g, 172 kcal.
Wok grönsaker (morötter, broccoli, minimajs, vattenkastanj, palsternacka) 285g, 100 kcal.
Morot 105g, 38 kcal.
Sallad 20g, 3 kcal.
Tacosås 25g, 16 kcal.
Light läsk 280 ml, 10 kcal.

Enligt appen innehöll dagens mat 42%kolhydrater, 45% protein och 13% fett.
(den vill att jag ska äta 50% kolhydrater, 20% protein och 30% fett)
Protein 69,5g.
Kolhydrater 64,5g (fiber 6,32g, socker 14,18g).
Fett 9,2g (mättat fett 0,39g, omättat fett 0,3g)
Övrigt.
Kolestrpl 0mg,
natrium 513mg.
kalium 865mg.
Är de här nåt ja bör hålla koll på eller räcker de med kalorierna?


I morgon blir det ungefär samma mat men kyckling istället för fläskfilen, lite mer extra broccoli, hälften potatis och förmodligen ca 80g hallon.
Citera
2017-02-25, 08:17
  #5
Medlem
Du kan gå till ica och gå igenom deras varor. Du kommer hitta mängder många nya favoriträtter som innehåller få kalorier om du gör så. LOVAR!!! =)
Citera
2017-02-25, 11:11
  #6
Medlem
Gullegubbens avatar
Om jag minns rätt så kan man bara förbränna 70 kalorier fett per kilo fett. Så har du 20 kilo fett kan du ligga på 1400 kalorier om dagen i underskott utan risk för muskelförlust.
Citera
2017-02-26, 10:19
  #7
Medlem
trenbiffs avatar
Eller så köper du bara hem lite DNP och blir av med samma mängd på 2 veckor.

Svettas lugnt.
Citera
2017-02-26, 10:45
  #8
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenbiff
Eller så köper du bara hem lite DNP och blir av med samma mängd på 2 veckor.

Svettas lugnt.
DNP?
Citera
2017-02-26, 10:49
  #9
Medlem
WaS-ToYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
DNP?

Ska man nog hålla sig borta från..

http://www.lakartidningen.se/Klinik-...antningsmedel/

Citat:
Symtombilden några timmar efter måttlig peroral dosering domineras av takykardi, hudrodnad, svettning, huvudvärk, törst och hyperventilation. Vid högre doser tillkommer muskelvärk, rabdomyolys, hypertermi, dyspné, dehydrering, metabol acidos och gulfärgning av urin och andra kroppsvätskor. CNS-depressionen tilltar, och hjärnödem kan uppstå. Risk finns för plötslig död orsakad av maligna ventrikulära arytmier och kardiovaskulär kollaps. Muskelstelhet är ett uttalat fynd i allvarliga fall, och unikt för DNP är att rigor mortis uppträder redan några minuter efter döden, till skillnad från den normala processen, som tar många timmar att fullborda. Ett 70-tal letala fall finns rapporterade i litteraturen, och den genomsnittliga tiden från peroral exponering till död är 14 timmar
Citera
2017-02-26, 14:09
  #10
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaS-ToY
Ska man nog hålla sig borta från..

http://www.lakartidningen.se/Klinik-...antningsmedel/
Spännande... men den ska man nog låta bli
Citera
2017-02-26, 14:12
  #11
Medlem
WaS-ToYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Spännande... men den ska man nog låta bli

Inget fett i världen är värt att riskera livet för att få bort.

Genvägar är sällan bra när det kommer till form och vikt, så gör rätt och låt det hellre ta lite tid.
Citera
2017-02-26, 14:26
  #12
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaS-ToY
Inget fett i världen är värt att riskera livet för att få bort.

Genvägar är sällan bra när det kommer till form och vikt, så gör rätt och låt det hellre ta lite tid.
Det finns många som har mer vikt att gå ner än mig, ja ska bara ner några kilo så de är verkligen inte värt några risker. Va lite därför ja också frågade om mitt sätt att banta kunde ha några risker eller vara dåligt på något sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback