Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-24, 18:15
  #1
Medlem
fonders avatar
Har ni tips på hur man skaffar sig strikt självdisciplin, tips som funkar? Tipsen får gärna vara såna som ska få en att leva som en maskin, veckorna ska se så lika ut så man ska funka lite som en maskin som man får igång när man kommit upp på morgonen tills man man lägger sig på kvällen.

Ös på bara!
Citera
2017-02-24, 18:21
  #2
Medlem
Couplets avatar
Tips: Det funkar inte.

Eller ja, det funkar bara för såna saker som du har relstivt lätt att disciplinera dig för. De andra områdena, där du har kass självdisciplin, funkar det inte. Iaf inte om man får tro den samlade forskningen på ämnet.

Kanske en fängelsevistelse skulle kunna råda bot på det hela? Det har jag hört är ganska monotont och rutinbundet.
Citera
2017-02-24, 18:23
  #3
Medlem
Couplets avatar
Och så blir jag så klart sjukt nyfiken på varför du vill göra något sådant? Är det någon träningsregim, bantningsmetod ellr något annat du ska genomföra? Lite lättare att ge praktiskta tips om vi förstår syftet med en sådan strategi som du efterfrågar.
Citera
2017-02-24, 19:13
  #4
Medlem
AA-suiteds avatar
Skriv upp vad du vill göra under vilken tidsperiod och gör det bara.
Citera
2017-02-25, 10:22
  #5
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Och så blir jag så klart sjukt nyfiken på varför du vill göra något sådant? Är det någon träningsregim, bantningsmetod ellr något annat du ska genomföra? Lite lättare att ge praktiskta tips om vi förstår syftet med en sådan strategi som du efterfrågar.

Flera olika saker, framgångsrika människor är alltid de med strikt självdisciplin så det är inte konstigt att vilja ha självdisciplin.
Citera
2017-02-25, 10:57
  #6
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Flera olika saker, framgångsrika människor är alltid de med strikt självdisciplin så det är inte konstigt att vilja ha självdisciplin.
Nej, så tror jag faktiskt inte att det är. De som uppfattas ha strikt självdisciplin är de som har lätt för det vi tycker är svårt, så uppfattar jag det. Iaf när man pratar med dem. Om självdisciplin var så himla enkelt, skulle vi inte ha några feta människor som inte vill vara feta, inga missbruksproblem, inga rökare eller soffpotatisar. Jag tror att det är ett betydligt mer komplicerat psykologiskt sammanhang än att "bara gör't".

Givetvis finns det sätt att träna upp förmåga att göra även sådant man tycker är svårt och jobbigt. Vilken metod som passar beror på hur du är som person och vad som motiverar dig. Så, hur är du? Vad gungar din båt, vad har du för mål? Att bli "framgångsrik" är för luddigt, psyket klarar i allmänhet inte av att bryta ned så vida termer till delmål, som går att beta av.
Citera
2017-02-25, 11:17
  #7
Medlem
Att öka självdisciplinen generellt är nog svårt. Men däremot så går det på ett eller eller några enstaka områden.

Du börjar med ett mål/dröm därefter så försöker du bli närmast besatt av att uppnå den.

Själv har jag lyckats med saker som jag inte trodde var möjliga bara genom att få en ide och sen låta mig uppslukas av denna tanke. Detta gav mig motivation att jobba hårt tills jag lyckades.
Citera
2017-02-25, 15:57
  #8
Medlem
spyder123s avatar
Såhär lär du in dig en vana:

Steg 1: Motivation (du vill förändra dig)
Steg 2: Disciplin (du tvingar dig själv till förändring)
Steg 3: Vana (du har vänjt dig vid förändringen)

Detta kan utövas på en metanivå; om du nu har motivation till att få ökad disciplin så ser du till att disciplinera dig själv, typ gå till gymmet fast du inte vill. I steg 2 så fortsätter du vara disciplinerad genom att vara disciplinerad. Steg 3 så har du vänjt dig vid faktumet och fått en ökad självkänsla att du kan vara disciplinerad om du vill det. På så sätt kan du ta fram den disciplinen när du behöver det. Detta går ju såklart att kombinera, om du har som mål att plugga mer men samtidigt också vara mer disciplinerad, då övar du din disciplin genom att plugga. Alltså, se syftet med plugget att du lättare ska kunna sätta dig ned att plugga nästa gång.

Till exempel är min huvudanledning att gymma inte att bli stor & stark eller ens vara hälsosam, utan att öva på att göra något jag inte har lust till. Hos mig skapar det en trygghet att jag kan lita på mina beslut; om jag säger att jag ska göra något så gör jag det. Och det känns bra.

För att få en ny vana i rullning så krävs det dock alltid motivation. Men motivation är flyktigt och opålitligt, medan disciplinen är stabil. Så du behöver båda.

EDIT:

En annan lite enklare ingångsvinkel är följande: Om du är motiverad över att du vill öka din självdisciplin, använd den motivationen till att disciplinera dig och öva upp den.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2017-02-25 kl. 16:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback