Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-24, 17:28
  #1
Medlem
Hej!

Jag söker er hjälp och vägledning med att blockera alla möjliga fildeningsprogram från att komma använda vår router för att tanka filer.

Jag har en vanlig Thompson Telia Router via ADSL.

Finns det någon möjlighet att blockera alla möjliga P2P program?

Jag bor i ett hus där vi har några personer som hyr rummen och använder för internet. Vi vill alltså försäkra oss att de inte använder för att tanka något eller dela.

Tack på förhand!
Citera
2017-02-24, 17:39
  #2
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Du kan testa att blockera port 6881-6889 TCP. Detta är dock väldigt enkelt för användarna själva att byta.

Har svårt att tro att din router har stöd för att gå in och inspektera packet och göra mer specifika regler.
Citera
2017-02-24, 17:43
  #3
Medlem
DigiFlaxs avatar
Nej, det är inte praktiskt möjligt. Det du däremot kan göra är att spara loggarna minst 6 månader så att det går att identifiera vem som ska stå till svars för eventuella anspråk från rättighetsinnehavare.
Citera
2017-02-24, 18:25
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Nej, det är inte praktiskt möjligt. Det du däremot kan göra är att spara loggarna minst 6 månader så att det går att identifiera vem som ska stå till svars för eventuella anspråk från rättighetsinnehavare.

Den berörda utrustningen kan inte logga påmdet viset.
Citera
2017-02-24, 21:48
  #5
Medlem
Bongomans avatar
Det är omöjligt att blockera fildelning helt. Det enda man kan göra är att försvåra och minska farten. Visst finns det alternativ men då försvinner i princip alla möjligheter att kommunicera p2p vilket innefattar Skype, Viber och en hel flock andra program. Då står hyresgästerna snart med högafflar och spetsar dig.
Citera
2017-02-24, 21:53
  #6
Medlem
salxars avatar
Vad är problemet med att de kanske tankar lite illegala saker? Rent juridiskt är det inte du som torskar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback