Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-24, 17:15
  #1
Medlem
Är bostadsbristen delvis sann?
Jag känner flera som sitter ensamma i sina stora hur medhur många rum som helst.
Speciellt i rika områden.

Hur kommer det sig att dom inte vill hyra ut till en en person som betalar och sköter sig?
Man kan ju ta förskottbetalning samt referenser!
Mest förekommande är ensamma kvinnor som stiger i 6-8 rymmare i en villa eller radhus.
Många äldre vill ha lite sällskap och lite hjälp vilket även kan glädja hyresgästen.

Det på går ju nu ett försök i Finland där ungdomar bor med åldringar och det har utfallit äl ,båda tycker dom får mycket ut utav det.
__________________
Senast redigerad av mikael2 2017-02-24 kl. 17:51.
Citera
2017-02-24, 17:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hur kommer det sig att dom inte vill hyra ut till en en person som betalar och sköter sig?
Man vet inte att personen betalar och sköter sig förrän den har flyttat in. När väl personen flyttat in så vet man inte om man blir av med den.
Jag hade aldrig tagit en inneboende i mitt hem om jag hade haft överskott på plats. Möjligtvis om jag hade en separat lägenhet eller hus så att personen inte har tillgång till mitt utrymme.

De har väl ekonomi till att bo ensamma i stora villor. Då finns det ingen anledning att riskera de problem som lätt uppstår med inneboende.
Citera
2017-02-24, 17:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Man vet inte att personen betalar och sköter sig förrän den har flyttat in. När väl personen flyttat in så vet man inte om man blir av med den.
Jag hade aldrig tagit en inneboende i mitt hem om jag hade haft överskott på plats. Möjligtvis om jag hade en separat lägenhet eller hus så att personen inte har tillgång till mitt utrymme.

De har väl ekonomi till att bo ensamma i stora villor. Då finns det ingen anledning att riskera de problem som lätt uppstår med inneboende.
Då får man rösta fram en regering som stärka hyresvärdens rättigheter i privata iller och lägenheter.
Citera
2017-02-24, 19:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Då får man rösta fram en regering som stärka hyresvärdens rättigheter i privata iller och lägenheter.
Det är redan bra om man ser till att skriva ett vettigt avtal och ta deposition. Så länge det är vettiga inneboende så är det inga problem alls.
Problemen kommer med de som inte är vettiga. Det är inte helt lätt att bli av med de som vägrar flytta och du får inte flytta ut dem med våld eller röra deras grejer hur som helst. Man måste då gå via Kronofogden och få hjälp.

Därför släpper man inte in någon man inte litar på i sitt hem.
Citera
2017-02-24, 19:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är redan bra om man ser till att skriva ett vettigt avtal och ta deposition. Så länge det är vettiga inneboende så är det inga problem alls.
Problemen kommer med de som inte är vettiga. Det är inte helt lätt att bli av med de som vägrar flytta och du får inte flytta ut dem med våld eller röra deras grejer hur som helst. Man måste då gå via Kronofogden och få hjälp.

Därför släpper man inte in någon man inte litar på i sitt hem.
Hur kan då staten uppmana och vädja till folk at ta inneboenden då då hyresgästen har så stor makt.
Citera
2017-02-24, 20:40
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Ett "problem" är att många villaägare bor förhållandevis billigt, tjänar bra och har inget som helst behov - vare sig socialt eller ekonomiskt - av att ta in en inneboende.
Citera
2017-02-24, 21:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hur kan då staten uppmana och vädja till folk at ta inneboenden då då hyresgästen har så stor makt.
En inneboende har inte särskilt stor makt, men kan ta sig rättigheter om han vill det. Sannolikheten är inte så stor för majoriteten sköter sig, men det kan hända. Varför skaffa sig problem om man inte behöver pengarna?

Skulle du vilja ha okända som traskade omkring i ditt hem och pillade på dina saker? När du inte är hemma så vet du inte vad de sysslar med. Du vet inte om du kommer hem till ett länsat hem eller att det står i brand för att din inneboende har glömt ett tänt stearinljus. Om bara du och din familj bor där så har man bara sig själv att skylla, men nu har du bjudit in potentiella riskfaktorer. Det behöver ju inte vara den inneboende som är den som utför handlingarna. Den inneboende har du nog granskat i sömmarna och tagit utdrag ur belastningsregistret på om du är det minsta riskmedveten, men det kan lika gärna vara den personens kompisar eller de som hans kompisar bjöd in till en fest...

Jag kan komma på massor med potentiella problem varför jag inte vill ha någon okänd boende hos mig. Jag vill inte heller ha någon som jag känner för den personen blir omöjlig att bli av med utan att skapa problem med vänskapen. Det finns ju en anledning till att personen står utan bostad.
Citera
2017-02-25, 21:01
  #8
Medlem
Spyrrans avatar
Fast detta gäller väl inte endast pensionärer (antar att du menar pensionärer när du skriver ’äldre’ i alla fall). Särskilt ensamstående. Det finns ju alla möjliga personer som bor alldeles för stort. Folk som bor ensamma i större lägenheter (tex fyror), folk som bor ensamma i hus, par som bor alldeles för stort osv. Det finns verkligen alla möjliga anledningar till varför folk bor ensamma i bostäder som kan anses vara ”för stort”.

Jag tror inte man löser den värsta bostadskrisen genom att låta folk bli inneboende. Jag tror inte de flesta faktiskt vill bli inneboende och hyra rum av andra. De flesta mer eller mindre tvingas till det. Av ekonomiska skäl och bostadsbrist. Precis som de flesta som hyr ut rum gör det av ekonomiska skäl, de behöver få den där extrainkomsten som det innebär att hyra ut ett rum och dela på boendekostnaderna.
Citera
2017-02-26, 03:45
  #9
Medlem
Tranquility Bass avatar
Är rätt naturligt att man inte vill dela bostad med en okänd person, speciellt då flertalet egenhem i Sverige inte är byggda för två hushåll. Jämför med Norge där staten stimulerat att man byggt hus med en uthyrningsdel separat ingång, eget kök/pentry etc.
Citera
2017-02-26, 06:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Är rätt naturligt att man inte vill dela bostad med en okänd person, speciellt då flertalet egenhem i Sverige inte är byggda för två hushåll. Jämför med Norge där staten stimulerat att man byggt hus med en uthyrningsdel separat ingång, eget kök/pentry etc.
Jag har alltid hyrt ut billigt samt även låtit folk bott gratis cuchsurfers. Men nästan aldrig råkat illa ut. Tvärtom har jag fått så mycket tillbaka. samt fått komma på flytt fester då folk skaffat eget.
Eller bjudit mig till deras hemländer.
Folk att plötligt helt frivilligt lagat mat åt mig och städat åt mig utan att jag begärt det.
Kommit med tårta och vin efter dom flyttat.
Det fina många trevliga typer därute.
Det lönar sig att vara snäll och hjälpsam.
Vilkorslöst,sägs att det är den största glädjen i livet
Så mycket glädje och värme jag fått genom åren så nån gång åker man på en mina .
När jag var i Italien på interail och han hem så inga problem att få bo under natten folk bjöd även på mat.
__________________
Senast redigerad av mikael2 2017-02-26 kl. 06:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback