Citat:
Vad jag inte förstår är varför tror man att våra minskade utsläpp i Sverige iförhållande till andra länder som är väldigt små skulle påverka hela vår planet.
Vi släpper bara ut en promille i förhållande till andra länder. Visst är det bra att föregå med gott exempel och visa att det går att minska utsläppen men om alla skulle släppa ut lika lite som oss, så skulle vi kanske klara av miljömålen. Men vi påverkar ju inte dom andra länderna som fortsätter med sin obefintliga avfallshantering. Dom bryr dig inte och känner inte till våra framsteg.
Det jag menar är att sluta med miljöhysterin i Sverige och se till att hjälpa andra länder istället för att jaga oss svenskar. Det är ändå sådan miljöförstörelse i omvärlden som vi inte verkar rå på bevisligen.
Detta går till överdrift och man lägger inte resurserna där man borde alltså på utvecklingsländerna som Indien, Kina m.m
Vi släpper bara ut en promille i förhållande till andra länder. Visst är det bra att föregå med gott exempel och visa att det går att minska utsläppen men om alla skulle släppa ut lika lite som oss, så skulle vi kanske klara av miljömålen. Men vi påverkar ju inte dom andra länderna som fortsätter med sin obefintliga avfallshantering. Dom bryr dig inte och känner inte till våra framsteg.
Det jag menar är att sluta med miljöhysterin i Sverige och se till att hjälpa andra länder istället för att jaga oss svenskar. Det är ändå sådan miljöförstörelse i omvärlden som vi inte verkar rå på bevisligen.
Detta går till överdrift och man lägger inte resurserna där man borde alltså på utvecklingsländerna som Indien, Kina m.m
För ett par hundra år sedan började vi förstå att energi kan omvandlas mellan olika former. Ju mer vi lär oss om hur det kan gå till ju fler energikällor blir användbara. Under en tid har vi använt fossila bränslen men vi börjar nu se att det finns energikällor som ligger närmare och är enklare att använda. Redan det solljus som faller på min hustomt ger mer energi än jag rimligen kan använda. Och vinden blåser, vågorna svallar och skogen växer. Att gräva upp och transportera fossila bränslen känns allt mer som en onödig omväg. Om nägra årtionden kommer fossila bränslen att vara lika obsoleta som silltran. Vi kommer att ha problem med att hålla luftens koldioxidhalt tillräckligt hög för att undvika missväxt.
Luftskepp kan bli ett sätt att resa fossilfritt men det är inte det som intresserar mig. Men när jag läser skildringar av luftskeppsresor får jag en känsla av att det är något som har gått förlorat. Hindenburg flög på ett par hundra meters höjd med drygt 100 Km/h. En resa över Atlanten tog ett par dygn. En fantastisk resa som vore något att uppleva.
Och vi borde fundera mer på alla andra möjligheter som öppnar sig när vi förstår hur vi kan använda de energikällor som omger oss.