Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-24, 16:23
  #1
Medlem
Vad kan jag göra? Han vil anställa mig från ett bemanningsföretag men samtidigt sänka lönen.


Tyvärr vet han att jag inte är med i facket!!

(misstag att inte gå med, men nu är jag här)
Citera
2017-02-24, 16:26
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Jag hade bytt arbetsplats...
Citera
2017-02-24, 16:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Vad kan jag göra? Han vil anställa mig från ett bemanningsföretag men samtidigt sänka lönen.


Tyvärr vet han att jag inte är med i facket!!

(misstag att inte gå med, men nu är jag här)

Gå med idag?
Citera
2017-02-24, 16:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Vad kan jag göra? Han vil anställa mig från ett bemanningsföretag men samtidigt sänka lönen.


Tyvärr vet han att jag inte är med i facket!!

(misstag att inte gå med, men nu är jag här)
Är det lägre än enligt gällande avtal? Vet han om att lönen är lägre än avtalet? Isf borde gå med i facket genast och tacka ja till jobbet. Efter provaställningen kan du påtala att du fått för lite i lön. Arbetsgivaren är då skyldig att betala tillbaka resterande belopp. Gör han inte det, kan du vända dig till facket.

Men påtala först att lönen isf är lägre än det du bör få, han kanske inte vet om det?
Citera
2017-02-24, 16:39
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Du jobbar där redan via ett bemanningsföretag, nu vill din chef anställa dig direkt men erbjuder lögre lön?

Tacka vänligt nej å fortsätta vis bemanningsuppdraget? Eller be om högre lön.
Citera
2017-02-24, 16:41
  #6
Medlem
Kaustis avatar
Facket kan inte göra ett skit i ett sådant scenario. Jag var i samma sits, företaget ville sänka min lön med 10% och Unionen svarade "ja, det kan dom göra. Men du kan säga upp dig om ni inte kommer överens".

Slutade med att jag löste det själv genom att sätta hårt mot hårt med arbetsgivaren, men facket var totalt värdelöst när det kommer till hjälp i den frågan.
Citera
2017-02-24, 16:41
  #7
Medlem
Om ni inte har något fack som kan förhandla på din arbetsplats så är det tyvärr så att han kan säga upp dig och sen anställa via bemanningsföretag. Och då är det bemanningsföretaget som sätter din lön utifrån vad kunden vill betala. Tyvärr ingen du kan göra.
Citera
2017-02-24, 16:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Facket kan inte göra ett skit i ett sådant scenario. Jag var i samma sits, företaget ville sänka min lön med 10% och Unionen svarade "ja, det kan dom göra. Men du kan säga upp dig om ni inte kommer överens".

Slutade med att jag löste det själv genom att sätta hårt mot hårt med arbetsgivaren, men facket var totalt värdelöst när det kommer till hjälp i den frågan.

Man får inte sänka någons lön utan att säga upp dem först. Sen får de söka om tjänsten/tjänsterna till en lägre lön. Spelar ingen roll om man är med facket eller ej. Så princip blev du uppsagd och erbjuden anställning igen men till lägre lön.

Enda facket då kan göra är att hota med stridsåtgärder. Dock är flesta fack väldigt lama idag och bara lägger sig.
Citera
2017-02-24, 16:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Vad kan jag göra? Han vil anställa mig från ett bemanningsföretag men samtidigt sänka lönen.


Tyvärr vet han att jag inte är med i facket!!

(misstag att inte gå med, men nu är jag här)

Ta anställningen sedan sök nytt jobb under tiden.
Citera
2017-02-24, 16:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Gå med idag?
Facket kan inte göra nåt.
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Är det lägre än enligt gällande avtal? Vet han om att lönen är lägre än avtalet? Isf borde gå med i facket genast och tacka ja till jobbet. Efter provaställningen kan du påtala att du fått för lite i lön. Arbetsgivaren är då skyldig att betala tillbaka resterande belopp. Gör han inte det, kan du vända dig till facket.

Men påtala först att lönen isf är lägre än det du bör få, han kanske inte vet om det?
Han säger nästan 20 procent lägre och dessutom ingen övertid.

Jag tänker behålla min lön ska jag säga till honom. Men vad ska jag göra om han säger att han inte går med på det? Sluta?
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Du jobbar där redan via ett bemanningsföretag, nu vill din chef anställa dig direkt men erbjuder lögre lön?

Tacka vänligt nej å fortsätta vis bemanningsuppdraget? Eller be om högre lön.
Ja, stämmer!

Ska kanske göra det om han säger nej till mitt krav.

Tycker det är absurt hur mycket lägre jag får!
Citera
2017-02-24, 16:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Facket kan inte göra nåt.

Han säger nästan 20 procent lägre och dessutom ingen övertid.

Jag tänker behålla min lön ska jag säga till honom. Men vad ska jag göra om han säger att han inte går med på det? Sluta?

Ja, stämmer!

Ska kanske göra det om han säger nej till mitt krav.

Tycker det är absurt hur mycket lägre jag får!

20% låter som en stor skillnad, räknar du med din inbakade semesterersättning i din nuvarande lön då eller?.
Om han inte vill ha dig för den lönen kan han väl säga upp dig på dagen, det är ju det som är lite meningen till varför man har en högre lön när man jobbar via bemanning.
Citera
2017-02-24, 17:04
  #12
Medlem
Chefen vill inte sänka lönen, det är bara så det funkar. Du har jobbat via ett bemanningsföretag (genomsnittsbaserad lön). När du övergår till anställd på företaget du varit konstult på är det standard att få ingångslönen på företaget.

Jag har själv varit bemanning och gått över till kund. Fick dock en höjning av lönen då chefen tyckte att jag skulle ha det. Tycker själv att det är rimligt att de åtminstone matchar vad man hade på bemanningsföretaget så det kan du ställa som krav. Tänk på att det kostar betydligt mycket mer för dem att ha kvar dig som bemanningsanställd, så de sparar ju pengar bara på att anställa dig med en motsvarande lön.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback