Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-25, 07:32
  #13
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
text[/url]

nej min situation är ju knappast unik, men vill inte beskriva den specifikt. jag är inte ett hopplöst fall heller, så föredrar om jag kan va hyfsat ärlig med socialtjänsten och ev. få stöd jag behöver därifrån istället för att trassla in mig i lögner. men vill ju inte heller få en ännu mer tillkrånglad livssituation om soss ska pracka på mig nån form av "hjälp" enligt nån praxis dom kan tänkas ha. men så verkar ju inte va fallet
__________________
Senast redigerad av tingsryd2.8 2017-02-25 kl. 07:47.
Citera
2017-02-25, 09:42
  #14
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
nej min situation är ju knappast unik, men vill inte beskriva den specifikt. jag är inte ett hopplöst fall heller, så föredrar om jag kan va hyfsat ärlig med socialtjänsten och ev. få stöd jag behöver därifrån istället för att trassla in mig i lögner. men vill ju inte heller få en ännu mer tillkrånglad livssituation om soss ska pracka på mig nån form av "hjälp" enligt nån praxis dom kan tänkas ha. men så verkar ju inte va fallet
Det är inte helt ovanligt att folk behöver hjälp under en kortare period så om du står helt utan inkomst så ska du givetvis söka stöd, det är din rätt. Det ekonomiska stödet baserar sig helt på din situation just nu och det funkar nog inte att ljuga eftersom de kräver kontohistorik och dina fasta kostnader såsom hyra och vad det kan vara. De bryr sig inte så mycket om omständigheter utan går helt på din nuvarande situation.

Små lögner kanske funkade förr men de har regler att följa som inte bryr sig det minsta om det humanitära. Detta finns att läsa exakt hur så det är inga konstigheter. Hade en närstående som sökte för några år sen och det var minst sagt förnedrande för henne. Sen om de kräver att du ska söka arbete eller annat kan jag inte uttala mig om men det kan tänkas att du ska motprestera för att visa din goda vilja, det är inte helt ovanligt. Annars gäller väl ett läkarintyg som du nämnde ovan. Det är bara att ringa soc och fråga, be om ett möte med en handläggare.
Citera
2017-02-25, 13:42
  #15
Medlem
tingsryd2.8s avatar
jo men lögnen skulle ju isf bara var att säga att jag inte är dömd för nåt brott när dom frågar. inget i min kontohistorik eller så som tyder på det heller.
jovisst allt det där är jag med på. har vart där förut så kan rutinerna - sök jobb och få inga andra inkomster osv. vill ju verkligen arbeta men har varit lite så och så med arbetsförmågan, speciellt just nu. men jobben är ju bara att söka ändå, inte direkt så att arbetsgivarna kastar sig över mig och mitt ganska tomma CV. men jaja verkar inte behöva oroa mig över domarna iaf. tänkte mest att det verkar bli ett himla hallå för folk som är under 18 när dom har knarkat så ville mest se hur det ser ut när man är över 18.
__________________
Senast redigerad av tingsryd2.8 2017-02-25 kl. 13:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback