Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-24, 10:20
  #1
Medlem
Hej

Jag råkade ut för en trafikolycka för ett tag sedan. Var en förare som kom på påfarten och försökte klämma sig in framför mig i trafikstockning. Han kom i hög fart och trodde antagligen att han skulle hinna förbi mig innan påfarten tog slut, men drog alltså in i min yttersida framtill när han svängde in.
Jag hade en bil precis bakom mig och köer till sidan om mig, så fanns ingenstans att ta vägen.

Nu har jag blivit dömd som skyldig till olyckan och när jag kontaktade försäkringsbolaget för att höra hur det här gått till så säger hon jag pratade med att det berodde på att han hade ett vittne, sin fru, som säger samma sak som honom (såklart). Dom påstår att jag inte släppt in dom i filen, men frågan är hur jag skulle göra det när det helt enkelt inte fanns någonstans att ta vägen. Jag han bromsa lite, men det hjäpte inte.
Tanten på försäkringsbolaget sade också att den andre personen antagligen hade åkt på det om han inte haft ett vittne.

I mina öron låter detta helt sjukt. Man kan väl inte använda sig av ett så partiskt vittne som sin fru vid det här tillfället? Vad borde jag göra nu tycker ni? Tror ni man vinner detta fallet om man överklagar? Som sagt så har ju jag mina skador på sidan framtill på bilen och han på sidan baktill, och som jag förstått det är det i stort sett alltid en nackdel att ha skadorna framtill, att det oftast är den personen som åker på det.

/Matthias
Citera
2017-02-24, 10:23
  #2
Medlem
Du skulle skaffat ett eget vittne. Hade du haft ett vittne, tex en förbipasserande bilist, så hade det smällt högre än hans kärring.

Tyvärr är det såhär det fungerar. Fast alterativet kanske är ännu värre, att du ensam väger tyngre än två andra människors åsikter om vad som skett?

Dessutom var det du som körde på honom eller hur. Och du lämnade inte möjlighet för de som ville åka in, att faktiskt komma in eller hur. Många gör dock som du gjorde, visar inte tillräcklig hänsyn till de som accelererar och vill komma in.
Citera
2017-02-24, 10:39
  #3
Moderator
Elrosss avatar
Är det ditt försäkringsbolag som säger det? Annars brukar de vilja skylla på motparten så de själva slipper betala. Om det är deras försäkringsbolag som säger du är skyldig skulle jag inte lyssna, de vill såklart inte betala. Om du tycker du har fel kan du alltid hävda din oskuld, uppge att vittnet är partiskt, det var ingen annan som stannade?

Med vad du säger låter det som att det till stor del var ditt fel alternativt bådas fel och försäkringsbolagen får dela på kostnaderna. Påfarter ska ske i samförstånd/samarbeta, du ser att bilen försöker köra snabbare och ta sig förbi utan att börja sänka farten. Bilen kommer inte från ingenstans så ni båda bör ha haft gott om tid att se vad den andra gör. Du kunde säkert börja bromsa lite tidigt för att släppa in honom. Sen så är han vad jag förstår nästan helt om dig när han svänger in, delat ansvar men tycker inte det är helt galet om du åker på det. Även om det finns gott om idioter som kör om när de inte ska så får man anpassa sig för att det inte ska bli olyckor.
Citera
2017-02-24, 11:15
  #4
Medlem
Tack för era svar.

Som sagt så låg jag i köer och hade en bil precis bakom mig (som också fick bromsa när jag bromsade det jag hann) och köer till sidan om mig, så jag kunde inte ta vägen någontstans. Det skulle vara om jag trollade bort bilen, men det vet jag inte hur man gör.

Men ni tror min chanser är låga om jag skulle överklaga detta alltså?

/Matthias
Citera
2017-02-24, 11:34
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthias87
Men ni tror min chanser är låga om jag skulle överklaga detta alltså?

/Matthias

Ja, det ser mörkt ut i avsaknad av eget vittne/dashcam, för anslutande trafik från sidan är inte ett oförutsägbart hinder vid en påfart. Du borde alltså varit beredd på att tvärnita då du junalltid skall kunna stanna i tid för faror.... jag säger inte att det är rätt, jag säger bara att det är ungefär så praxis verkar vara.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-02-24 kl. 11:42.
Citera
2017-02-24, 11:40
  #6
Medlem
Okej, tack för era svar.
Citera
2017-02-24, 12:06
  #7
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Du skulle skaffat ett eget vittne. Hade du haft ett vittne, tex en förbipasserande bilist, så hade det smällt högre än hans kärring.

Tyvärr är det såhär det fungerar. Fast alterativet kanske är ännu värre, att du ensam väger tyngre än två andra människors åsikter om vad som skett?

Dessutom var det du som körde på honom eller hur. Och du lämnade inte möjlighet för de som ville åka in, att faktiskt komma in eller hur. Många gör dock som du gjorde, visar inte tillräcklig hänsyn till de som accelererar och vill komma in.

Om folk bara hade accelererat och kört in skulle allt varit bra men ofta råkar man ut för idioter som kör ut väldigt sakta. De ligger framför med god marginal och man räknar kallt med att de ska köra ut och fortsätta gasa men istället bromsar de in och lägger sig i sidan. Sedan blir de arga när man inte släpper in dem. Speciellt irriterande när man körde lastbil. Man kastar inte ut 60 ton i vänsterfil så lätt. Finns ingen anledning för dem att bromsa in till 80 heller.

Danskarna har ännu hårdare regler än vi. Den bilen som ligger längst fram har företräde. Ofta gasar de upp till rätt fart (wow) och kastar sig ut utan att tänka på att de släpper gasen när de svänger. Så om man själv har släppt lite gas för att ge plats släpper de ännu mer.

Sverige har ingen regel som säger att man måste släppa in. Däremot ska man samarbeta. Det är inte samarbete om man försöker ge sig ut på en motorväg som har 110 som maxfart och man själv ligger i 60.
Citera
2017-02-24, 12:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om folk bara hade accelererat och kört in skulle allt varit bra men ofta råkar man ut för idioter som kör ut väldigt sakta. De ligger framför med god marginal och man räknar kallt med att de ska köra ut och fortsätta gasa men istället bromsar de in och lägger sig i sidan. Sedan blir de arga när man inte släpper in dem. Speciellt irriterande när man körde lastbil. Man kastar inte ut 60 ton i vänsterfil så lätt. Finns ingen anledning för dem att bromsa in till 80 heller.

Danskarna har ännu hårdare regler än vi. Den bilen som ligger längst fram har företräde. Ofta gasar de upp till rätt fart (wow) och kastar sig ut utan att tänka på att de släpper gasen när de svänger. Så om man själv har släppt lite gas för att ge plats släpper de ännu mer.

Sverige har ingen regel som säger att man måste släppa in. Däremot ska man samarbeta. Det är inte samarbete om man försöker ge sig ut på en motorväg som har 110 som maxfart och man själv ligger i 60.

du har helt rätt, många i trafiken är idioter, som lastbilschaufför vet du säkert detta bättre än de flesta...

själv har jag ibland kört en gammal liten personbil, och den fixade inte att accelerera alls särskilt snabbt och då var man ju ivägen tyvärr.

Ibland sitter det ju även nybörjare bakom ratten, kanske unga osäkra kvinnor som är rädda för varenda skugga, eller gamla halvblinda farbröder som kör en bil lika gammal som de själva är, och trafikflödet blir ju därefter.

Vi får väl försöka ha lite tålamod med varandra, och inte förutsätta att alla är 30-åriga fd racerförare som kör personbilar med 250hästar under motorhuven...
Citera
2017-02-24, 13:21
  #9
Medlem
Inte helt lätt att avgöra skuldfrågan i fall som det här.
Det finns ingen väjningsplikt hos endera förarna. Den som kör på påfarten/accelerationsfältet har en skyldighet att anpassa sin hastighet till det körfält de skall svänga in på, de skall även lämna accelerationsfältet snarast möjligt.
Den som kommer på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden har en skyldighet att underlätta för den andra föraren att komma in i körfältet.

Problemet i situationer som det här är att den som kommer på en accelerationssträcka inte har någonstans att ta vägen om de ligger i samma eller nära hastigheten på huvudleden. Alternativet blir att klämma sig in eller köra i diket.
Generellt sett så har den som kommer på huvudled, motorväg eller motortrafikled betydligt lättare att anpassa sin hastighet för att släppa in en bil från accelerationsfältet då man alltid ser accelerationsfältet i god tid och därmed kan anpassa sin fart.
Citera
2017-02-25, 09:35
  #10
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Inte helt lätt att avgöra skuldfrågan i fall som det här.
Det finns ingen väjningsplikt hos endera förarna. Den som kör på påfarten/accelerationsfältet har en skyldighet att anpassa sin hastighet till det körfält de skall svänga in på, de skall även lämna accelerationsfältet snarast möjligt.
Den som kommer på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden har en skyldighet att underlätta för den andra föraren att komma in i körfältet.

Problemet i situationer som det här är att den som kommer på en accelerationssträcka inte har någonstans att ta vägen om de ligger i samma eller nära hastigheten på huvudleden. Alternativet blir att klämma sig in eller köra i diket.
Generellt sett så har den som kommer på huvudled, motorväg eller motortrafikled betydligt lättare att anpassa sin hastighet för att släppa in en bil från accelerationsfältet då man alltid ser accelerationsfältet i god tid och därmed kan anpassa sin fart.

Stämemr bra, men i denna situation så har om ajg förstått det rätt TS kört på bakdelen av den andras bil. Således känns det som att TS borde varit uppmärksam på att han höll på att bli omkörd och släppt lite på gasen alternativt bromsa (helst i god tid så han slipper tvärbromsa). Personen bakom ska ha så stort avstånd bakåt så han hinner bromsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback