Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-24, 09:43
  #1
Medlem
Hej!

Jag får ont i vänstra handleden när jag trycker handflatan mot något. Fick besväret när jag gjorde armhävningar cirka 2 månader sen.
Jag har märkt att om jag trycker med min högra handflata mot min vänstra handled i ( Ulna benet) den som ligger vid lillfingrets sida. Så kan jag känna den röra sig och jag kan få den att göra ett knäck ljud.
Var hos vårdcentralen angående min huvudvärk men passade på att fråga honom om min handled också. Han sa att den verkar vara frisk och att det är normallt att den knäcks. Om jag gör armhävningar nu så får jag inte ont på den men om jag trycker handlfatan med flit så får jag ont. Vill inte direkt överanstränga den om jag har inflammation. Har haft bandage i nån vecka men märkt ingen skillnad och även smörjt voltaren. Enligt läkaren så ska jag fortsätta anstränga den eftersom han tror min vrist är lite svag. Nån som vet?
Citera
2017-02-24, 14:53
  #2
Medlem
Att veta till 100% är svårt. Hade läkaren misstänkt fraktur hade hen skickat på röntgen. Man brukar ha ont även vid mindre ansträngning än armhävning, om man har en fraktur(spricka, genomgående), och det brukar föregås av ett trauma(t.ex. fall)
Jag tror som läkaren, att du har svaga vrister.

Värm upp ordentligt med cykel, jogg, kör sedan dragövningar( om du inte får ont av det). Sedan kan du ju prova andra pressövningar liknande armhävningar, t.ex. på knogar eller bänkpress. Gör det ont om du knyter näven hårt?

Det är osannolikt att du har en fraktur, utan någon form av trauma, eller extrem överansträngning.

Ulna-benet i handleden har en viss rörlighet, instabilitet. Individuellt och beroende på hur tränad man är.

Om smärtan bara är mycket liten och försvinner efter armhävningarna, tror jag inte det är någon större risk att fortsätta träna, men du kan ju ta det lite försiktigt och lyssna på kroppen. Mer allvarligt om det gör ont länge efteråt.
Citera
2017-02-24, 15:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Att veta till 100% är svårt. Hade läkaren misstänkt fraktur hade hen skickat på röntgen. Man brukar ha ont även vid mindre ansträngning än armhävning, om man har en fraktur(spricka, genomgående), och det brukar föregås av ett trauma(t.ex. fall)
Jag tror som läkaren, att du har svaga vrister.

Värm upp ordentligt med cykel, jogg, kör sedan dragövningar( om du inte får ont av det). Sedan kan du ju prova andra pressövningar liknande armhävningar, t.ex. på knogar eller bänkpress. Gör det ont om du knyter näven hårt?

Det är osannolikt att du har en fraktur, utan någon form av trauma, eller extrem överansträngning.

Ulna-benet i handleden har en viss rörlighet, instabilitet. Individuellt och beroende på hur tränad man är.

Om smärtan bara är mycket liten och försvinner efter armhävningarna, tror jag inte det är någon större risk att fortsätta träna, men du kan ju ta det lite försiktigt och lyssna på kroppen. Mer allvarligt om det gör ont länge efteråt.
får inte ont om jag knyter näven. Inte heller om jag gör pushups. Bara när jag trycker handflatan hårt med flit med styrkan av min andra handflata. Och så rör ulna benet sig lite och kan knäcka om jag trycker mot det. Har nu en annan problem också har haft konstant huvudvärk 24/7 i 1 vecka o 3 dagar. Och min vänstra arm känns som jag sovit på den och kan komma smärta på lill fingret. Vet inte om de är min ulna ben som orsakar smärta på lilfingret eller om det är pågrund av min spänningshuvudvärk/värk i nacken efter att jag gjort squats. Hade problem med ulna benet sen 2 månader så kanske de inte är det som orsakar lite smärta på lillfingret nu och tvärtom min huvudvärk. Kanske nerv signalerna gör det. Kan vara så att jag spännt nån nerv i nacken när jag lagt stång med 20kg på nacken
Citera
2017-02-24, 19:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadLifes1
får inte ont om jag knyter näven. Inte heller om jag gör pushups. Bara när jag trycker handflatan hårt med flit med styrkan av min andra handflata. Och så rör ulna benet sig lite och kan knäcka om jag trycker mot det. Har nu en annan problem också har haft konstant huvudvärk 24/7 i 1 vecka o 3 dagar. Och min vänstra arm känns som jag sovit på den och kan komma smärta på lill fingret. Vet inte om de är min ulna ben som orsakar smärta på lilfingret eller om det är pågrund av min spänningshuvudvärk/värk i nacken efter att jag gjort squats. Hade problem med ulna benet sen 2 månader så kanske de inte är det som orsakar lite smärta på lillfingret nu och tvärtom min huvudvärk. Kanske nerv signalerna gör det. Kan vara så att jag spännt nån nerv i nacken när jag lagt stång med 20kg på nacken
Bäst och kolla upp allt det där om du inte redan gjort det. Har du bett någon eller några kolla din teknik när du kör squats? Kan ju vara att du behöver ändra din teknik. Jag har tyvärr inget mer att komma med som hjälp eller tankar på det hela.
Citera
2017-02-24, 19:52
  #5
Avstängd
Även om jag beslutade att inte anstränga min handled låter det som mig när jag ramlade på snön och tog emot mig. Jag hade ont i handleden i 3-4 år.

Men jag valde att inte överanstränga den. Jag gjorde inga push-ups exempelvis Det gjorde för ont när jag böjde handflatan bakåt och att göra armhävningar på knogarna är jag för mesig för.

Men nu 5 år senare så har jag återfått styrkan och det känns helt normalt!

Just för mig som är musiker är händerna viktiga. Blir det fel där, eller känns ansträngt så går det ut över skälslivet givetvis.

Men nu gick det ju bra!
__________________
Senast redigerad av Krimjouren 2017-02-24 kl. 19:59.
Citera
2017-02-24, 20:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Bäst och kolla upp allt det där om du inte redan gjort det. Har du bett någon eller några kolla din teknik när du kör squats? Kan ju vara att du behöver ändra din teknik. Jag har tyvärr inget mer att komma med som hjälp eller tankar på det hela.
Mm de var mitt fel la stången på nacken lol
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback