Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-24, 15:43
  #13
Medlem
Luxuss avatar
Korv med bröd
Citera
2017-02-24, 15:52
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Korv med bröd

Korv med bröd, och lite till? <---
Citera
2017-02-24, 16:01
  #15
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimjouren
Korv med bröd, och lite till? <---
Korv med bröd uppfyller snabbt billigt mättande enligt ts kravspec.
Senap å kethup så börjar det bli slabbigt för att inte tala om räksallad å rostad lök..

Fast ska man uppfylla alla kraven låter det som att ts bör sikta på kall havregrynsgröt. Äckligt men enkelt

Edit: ts vill ju under inga omständigheter göra några förberedelser så gröten går också bort.

Själv hade jag gjort pastasallad med oliver, fetaost tomat ruccola(äckligt) massa olivolja, rödlök samt lite kall antipaso vid sidan av. Förberedelsetid högst 30minuter å då kan du servera femhundra pers
__________________
Senast redigerad av Luxus 2017-02-24 kl. 16:04.
Citera
2017-02-24, 17:01
  #16
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimjouren
Till hans dotters fina bröllop, det var ditt svar?

Vilket bröllop yrar du om?

Kriterierna var billigt, enkelt och mättande.
Citera
2017-02-24, 20:37
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Korv med bröd uppfyller snabbt billigt mättande enligt ts kravspec.
Senap å kethup så börjar det bli slabbigt för att inte tala om räksallad å rostad lök..

Fast ska man uppfylla alla kraven låter det som att ts bör sikta på kall havregrynsgröt. Äckligt men enkelt

Edit: ts vill ju under inga omständigheter göra några förberedelser så gröten går också bort.

Själv hade jag gjort pastasallad med oliver, fetaost tomat ruccola(äckligt) massa olivolja, rödlök samt lite kall antipaso vid sidan av. Förberedelsetid högst 30minuter å då kan du servera femhundra pers

Menar du på allvar att du kan göra pastasallad och antipasto till 500 pers på 30 min?
Citera
2017-02-24, 20:44
  #18
Avstängd
Gör nåt som går in i ugnen. 2-3 formar lasagne räcker ju gott till 10-15 personer.

Det är bara en idé. I Italien kan lasagne mycket väl vara festmat om du dukar lite fint och kanske bjuder på lite rött. Något strävt som balanserar lasagnens lite feta karaktär.
__________________
Senast redigerad av Krimjouren 2017-02-24 kl. 20:48.
Citera
2017-02-25, 00:48
  #19
Avstängd
30 personer är ingen stor fest.

Jag tror på att köpa goda korvar, bröd och smarriga tillbehör.

Du låter gästerna ta korv, bröd och tillbehör.
Enkelt, modernt och billigt.
Citera
2017-02-25, 02:01
  #20
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimjouren
Gör nåt som går in i ugnen. 2-3 formar lasagne räcker ju gott till 10-15 personer.

Det är bara en idé. I Italien kan lasagne mycket väl vara festmat om du dukar lite fint och kanske bjuder på lite rött. Något strävt som balanserar lasagnens lite feta karaktär.

Är det gott att äta Lasagne kall? Eftersom gästerna kommer och går vid olika tidpunkter, så vill ju TS helst servera kall mat. Personligen har jag bara ätit varm lasagne, så vet inte om det är lämpligt eller gott att servera den kall.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nee jag vet, jag brukar ju förespråka att smak är individuellt.

Men köpt potatissallad smakar skit generellt.
Det är bottenskrapet av mat man kan bjuda på imho.
Jag själv totalvägrar att äta det eller bjuda tillbaka den som trodde jag skulle uppskatta en billig syntetisk sörja som smakar billig industrimat när den är som värst.

Jag tycker den är vedervärdig helt enkelt.
Det enda som matindustrin lyckas sämre med är rödbetssallad.
Det är inte ens att beteckna som människoföda.

Om andra nu gillar detta.
Good for you.

Ärligt talat, jag äter inte skiten. Färdig potatissallad och rödbetssallad alltså. Föredrar hemmagjord. De gånger som jag har blivit erbjuden det, så har jag inte ätit det. Oftast har det funnits mycket annat att äta istället så det gör inget om jag undviker potatissalladen. Den blir ändå uppäten till slut. Som jag skrev tidigare, så är det inget som jag själv skulle bjuda på. Men jag kan på sätt och vis förstå folk som bjuder på det, och andra verkar tycka om sådana färdiga sallader. Men jag vill inte klaga, så de får servera vad de vill.
Citera
2017-02-25, 08:52
  #21
Avstängd
Jag tror du har rätt.. Varm korv med bröd är en smart rätt som ligger rätt i tiden. Perfekt att bjuda på ochså!

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
30 personer är ingen stor fest.

Jag tror på att köpa goda korvar, bröd och smarriga tillbehör.

Du låter gästerna ta korv, bröd och tillbehör.
Enkelt, modernt och billigt.
Citera
2017-02-26, 09:30
  #22
Medlem
Isnatts avatar
Tjena!

plockmat är ju outstanding vid såna här tillfällen. Tänk på att om det kommer många kanske folk får äta 'i knäet' så att säga och plocka med det. Köp gärna dessertgafflar som gästerna kan äta med, engångs om det är så men då kan du köpa snygga och inte såna där vita.

Dom populäraste plocken som jag serverat är klassikerna faktiskt.
Tunnbrödssnittar: Mjukt tunnbröd breds med typ pepparrotscreme, en skiva skinka eller hästkött, en sträng rör paprika, och en sträng gurka (ta bort det blöta innanmätet), rulla ihop, plasta rullarna. Ta fram och skär upp varefter det kommer gäster.
Dom kan du göra 3 olika varianter av tycker jag.

Bröd med smaksatt smör: Vispa riktigt rumstempat smör med flingsalt, svartpeppar, chiliflakes, lite torkad persilja, limesaft och limeskal. Bred på halverade bakeoff-baguetter. När gästerna kommer ställer du in dom i ugnen och då gräddas och gratineras smöret så det blir klart. Luktar fantastiskt.

Kycklingspett: Ta kycklingfilé, dela den i 3 eller 4 långa delar. Trä på spett, olja, salt/peppar/ övriga kryddor. Lägg så många du tror går åt på en ungsplåt och stek i ugnen till dom är genomstekta.
In i kylen. När gästerna kommer serverar du dom kalla, och drar lite baby rays barbecue-sås på dom och lite sesamfrön.

Minimozzarella, såna där små bollar: Häll av vätskan, blanda med lite olja och dom kryddor du tycker är goda. Torkad persilja, lite vitlökspulver och chiliflakes är gott.

Ett fat med chark. Finns massa gott. Lufttorkad, lite ölkorv, osv.

Ostar, brie, blåmögel, nån mer. Kex och ett par marmelader.

Skivad frukt.

Det här är superenkelt och du kan förbereda allt och göra det hur billigt eller dyrt du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback