Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-24, 00:41
  #1
Medlem
Gazons avatar
I vanlig ordning brukar jag alltid betala mina fakturor i tid men förra månadens faktura på 300kr (parkeringsplats) hade jag missat. Fick en påminnelse om att jag skulle betala det, hade inte så mycket pengar över så jag ringde upp HSB och förklarade att ekonomin är knapp just nu men att jag kommer betala det 24e februari och undrade om de kunde skjuta upp det någon vecka, mindre än två veckor alltså. Ja då det inga problem säger hon i telefonen, jag noterar bara det och tack säger jag så lägger vi på.
Igår så kommer inkassokrav på 481, 32 öre som jag betalde nu, betalade 482 så det inte blir en påminnelse igen om jag råkar skriva fel på några ören.

Tycker det är jävligt dåligt stil av HSB att lura mig på detta vis och låta ärrendet ändå gå till inkasso, känner mig så lurad och ledsen över deras sätt behandla folk som sköter sina räkningar i tid, har man gjort en miss så ringde jag och förklarade men det hjälpte inte.

Har ni några erfarenheter av något liknande, behöver inte vara just HSB?

I hope att tråden ligger rätt?
Citera
2017-02-24, 00:56
  #2
Medlem
Oh-be-wans avatar
Kanske skulle vara bättre att maila dit nästa gång, så du har bevis på det.

Svårt utan bevis att driva något form av ärende. Visst man kan peka på telefonen och visa att man ringt men frågan är vart man kommit på det.

Jag brukar vara ganska anal av mig så jag tar fighten och hotar och jävlas och ringer flera gånger. Skitarna rider på att NWO gjort Sverige till ett fattigt skitland med fattigt och lydigt slavfolk och jag tar det inte. De får sin egen skit av mig personligen nerkörd i halsen, de som jobbar på olika slavinstitutioner. Ring dit igen. Säg att du inte vill ha denna extra skuld.

Du vet att man kan bestrida fakturor också va? Problemet är att man måste ha sitt något mer säkrat än vad du har nu. Jag har bestridit fakturor i ca 4 gånger. Företag som försöker luras genom att skicka fakturor hip som hap på email istället för i brevlådan t ex. som sedan hamnade på inkasso. Det sade jag bara glöm det, jag betalar originalfakturan inte ett korvöre mer.
Företag som inte skickar fakturor och som bara skickar faktura+påminnelse istället. Glöm det.

Men som sagt svårt utan bevis. Skulle du haft ett mail-bevis att de accepterat en förskjutning på betalning så skulle det vara perfekt. I dagens NWO-skitland borde man själv banda alla samtal. Problemet är att NWO-mobilerna inte klarar spela samtal "på grund av integritetsproblematik". DVS man vet exakt var man har slavfolket.
__________________
Senast redigerad av Oh-be-wan 2017-02-24 kl. 01:03.
Citera
2017-02-24, 07:37
  #3
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazon
I vanlig ordning brukar jag alltid betala mina fakturor i tid men förra månadens faktura på 300kr (parkeringsplats) hade jag missat. Fick en påminnelse om att jag skulle betala det, hade inte så mycket pengar över så jag ringde upp HSB och förklarade att ekonomin är knapp just nu men att jag kommer betala det 24e februari och undrade om de kunde skjuta upp det någon vecka, mindre än två veckor alltså. Ja då det inga problem säger hon i telefonen, jag noterar bara det och tack säger jag så lägger vi på.
Igår så kommer inkassokrav på 481, 32 öre som jag betalde nu, betalade 482 så det inte blir en påminnelse igen om jag råkar skriva fel på några ören.

Tycker det är jävligt dåligt stil av HSB att lura mig på detta vis och låta ärrendet ändå gå till inkasso, känner mig så lurad och ledsen över deras sätt behandla folk som sköter sina räkningar i tid, har man gjort en miss så ringde jag och förklarade men det hjälpte inte.

Har ni några erfarenheter av något liknande, behöver inte vara just HSB?

I hope att tråden ligger rätt?

Kan vara så att personen som tog emot ditt ärende helt enkelt glömde bort att lägga in det/vidarebefordra.
Citera
2017-02-24, 07:54
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Företag som försöker luras genom att skicka fakturor hip som hap på email istället för i brevlådan t ex. som sedan hamnade på inkasso. Det sade jag bara glöm det, jag betalar originalfakturan inte ett korvöre mer.
Företag som inte skickar fakturor och som bara skickar faktura+påminnelse istället. Glöm det.


Jag hoppas du dock är medveten om att om någon av dina motparter skulle ta det där till domstol så skulle du förlora?

Man är inte skyldig stt skicka "pappersfaktura"l man är egentligen inte skyldig att skicka en faktura alls. Det enda säljaren behöver göra är att pånågot sätt tala om vad och hur något skall betalas. Resten är upptill köparen att hålla koll på.
Citera
2017-02-24, 08:01
  #5
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Kan vara så att personen som tog emot ditt ärende helt enkelt glömde bort att lägga in det/vidarebefordra.

Någon relativt nyanställd som inte visste hur hen skulle lägga in det i ett antagligen helt automatiskt system. Mata ut påminnelser helautomatiskt. Krångligt som fan att ändra och då gav den nya bruttan upp.

Har ett exempel på det motsatta en granne hade inte setts till på två månader. Min vän ringde bolaget och frågade om de kunde kolla att hyran var betald så att inte gubben låg död där inne. De sa att de skulle göra det på hyresavdelningen. Men efter tre månader ringde min vän till en högre områdeschef som ringde polisen som bröt upp dörren. Gubben låg död och lägenheten luktade obeskrivligt. Den som skulle kollat att hyran var betald hade helt enkel get fan i det.
Vad saneringen kostar kan man bara gissa. Idioter.
Citera
2017-02-24, 08:41
  #6
Medlem
knullJesuss avatar
Det är antagligen ett misstag. Ring och förklara så får du i värsta fall en ursäkt och i bästa fall mellanskillnaden tillbaka.
Citera
2017-02-24, 10:11
  #7
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag hoppas du dock är medveten om att om någon av dina motparter skulle ta det där till domstol så skulle du förlora?

Man är inte skyldig stt skicka "pappersfaktura"l man är egentligen inte skyldig att skicka en faktura alls. Det enda säljaren behöver göra är att pånågot sätt tala om vad och hur något skall betalas. Resten är upptill köparen att hålla koll på.
Trams och åter trams. Om det står i kontraktet att det skickar pappersfakturor och därefter byter till email utan att fråga så är det absolut inte köparen som ska hålla koll på något, din idiot.

Då hade företag kunnat skita i att betala ut fakturor. Varför har företag överhuvudtaget skickat ut fakturor till personer under senaste 80 år då din jubelidiot. Du hade kunnat upplysa dem att de inte behövde.

Flashback-idioter i sitt esse. Tror att de kan saker för att de har en nördig avatar.
Citera
2017-02-24, 10:15
  #8
Medlem
Soluss avatar
Gazon: Det är precis av den här anledningen som jag spelar in alla mina telefonsamtal. Det har hjälpt mig flera gånger i betydligt värre situationer än den du nämner nu.
Citera
2017-02-24, 11:13
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Trams och åter trams. Om det står i kontraktet att det skickar pappersfakturor och därefter byter till email utan att fråga så är det absolut inte köparen som ska hålla koll på något, din idiot.

Då hade företag kunnat skita i att betala ut fakturor. Varför har företag överhuvudtaget skickat ut fakturor till personer under senaste 80 år då din jubelidiot. Du hade kunnat upplysa dem att de inte behövde.

Flashback-idioter i sitt esse. Tror att de kan saker för att de har en nördig avatar.

Jag har rätt, och du har fel. Fråga gärna din konsumentvägledare, eller ställ en fråga i juridikforumet här på FB om du önskar fåmdet klargjort.

Vidare, i ditt eget inlägg skrev du inget om att det var _avtalat_ med pappersfaktura. Det lade du till nu. Så, att du är oklar i dina inlägg... ja, det får ju stå för dig ärligt talat.

Du kan även kika i jordabalken som faktiskt beskriver vad du som hyrestagare är skyldig stt göra om en hyresfordran inte kommer dig tillhanda. (Hyran skall då enligt skitgamla lagar betalas kontant på värdens verksamhetsadress)

Titta! Ett helt inlägg utan onödiga kraftuttryck. Men, att kasta kraftuttryck kring dig är kanske en del av din personlighet? Trist.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-02-24 kl. 11:20.
Citera
2017-02-24, 11:24
  #10
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Trams och åter trams. Om det står i kontraktet att det skickar pappersfakturor och därefter byter till email utan att fråga så är det absolut inte köparen som ska hålla koll på något, din idiot.

Då hade företag kunnat skita i att betala ut fakturor. Varför har företag överhuvudtaget skickat ut fakturor till personer under senaste 80 år då din jubelidiot. Du hade kunnat upplysa dem att de inte behövde.

Flashback-idioter i sitt esse. Tror att de kan saker för att de har en nördig avatar.

1) Du har inte skrivit att ni har avtalat om pappersfakturor

2) För att förenkla betalning. Att gå vägen via inkasso varje gång är rätt bökigt.

3) Låt käften glappa mindre. Du har ingen anledning att vara otrevlig.
Citera
2017-02-24, 15:00
  #11
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
I dagens NWO-skitland borde man själv banda alla samtal. Problemet är att NWO-mobilerna inte klarar spela samtal "på grund av integritetsproblematik".

Vad använder du för telefon? Går utmärkt att på dagens mobiler spela in samtal, helt lagligt också så länge man deltar själv i samtalet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback