Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-24, 00:20
  #1
Medlem
Låt oss säga att man utsatts för någon form av orättvis behandling eller någon form av fruktanssvärt fel som skett tack vare samhället. Vad det kan vara behövs inte tas som exempel, utan låt oss bara säga att det är någon form av smärta som samhället orsakat. Självfallet tar man tag i det senare och kontaktar en advokat. För att få hjälp med skadestånd.

Hur fungerar det egentligen. Om man har rätt till att få skadestånd på över hundra tusen kronor, hur gör man det upp med advokaten. Han kanske kostar tio tusenkronor som man betalar, men hur känner asvokaten sig, när han just fått någon att få över hundra tusen kronor. Kanske blir han eller hon avundsjuk och vill luras?

Därför undrar jag alla sorters information. Kostar en advokat tio tusen kronor på ett ungefär, eller betalar man alltid hälften av skadestånd det man får?

Vänligen, håll er till ämnet. Vad för stämning det är frågan om, eller sådant. Vill jag inte berätta ännu. Utan jag undrar hur mycket en advokat kostar, eller är det så att man betalar hälften av pengarna?

Varför jag tog in stämning av ämnet. Är för att man tydligen inte kan få advokat som tingsrätten erbjuder, som man brukar få när man blir tilltalad.

Utan när man skall stämma staten, skall man fixa advokat själv. Eller kan det vara så att man kan begära att tingsrätten får välja advokat?
Så slipper man kostnaderna, och samtidigt oroa sig att advokaten skall försöka lura en naiv persob t.ex?

Tack på förhand!
Citera
2017-02-24, 00:29
  #2
Medlem
Om du vinner betalar dem åtalade dina kostnader. Förlorar du så betalar du. Då kostar det mer än några 10 000 kr.
Citera
2017-02-24, 03:02
  #3
Medlem
Man yrkar till domstolen om att motparten ska ta ens processkostnader. Kostnaderna ska också vara skäliga eller avtalade om, vilka domstolen också ska godkänna. Ombud, dvs advokat, får du själv ordna om du ska skicka in en stämningsansökan - det är inget du får av domstolen på samma sätt som när du står åtalad i ett brottmål - inte så vitt jag någonsin hört talas om iaf. Undantagen är väl om du typ får DO, JO eller någon organisation att väcka talan och föra ditt fall.

Arvoden varierar mycket, men för enklare tvistemål kan det ofta handla om 10 000 till 50 000 kr. Vidare så kostar själva stämningsansökan några hundralappar samt domstolskostnaden några tusenlappar. Förlorar du fallet och din motpart anlitat en advokat för säg 300 000 kr så blir det ju jävligt surt att vara i dina skor. Så är det värt det? Domstolen kan dock göra undantag t.ex. om du är i en underlägsen ekonomisk situation gentemot ett större bolag - då kan domstolen låta din motpart stå för sina egna ombudskostnader trots om dom vinner målet. I många fall blir det dock förlikning innan det hela går till domstol.

Vid en stämningsansökan ska du kunna styrka ekonomisk skada som du drabbats av - det är endast sådant som faller inom detta som du kan inkludera som grund för att få ekonomiskt skadestånd. Därutöver finns det allmänt skadestånd, men det är ju svårt att svara på om det är en möjlighet i ditt fall utan att veta mer om vad som skett. Skadeståndsersättning för sveda och värk handlar normalt om mycket låga belopp, såvida du inte blivit typ invalidiserad.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2017-02-24 kl. 03:08.
Citera
2017-02-24, 08:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Om du vinner betalar dem åtalade dina kostnader. Förlorar du så betalar du. Då kostar det mer än några 10 000 kr.

Det som avhandlas är civilrätt, där finns inga åtal!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback