Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-25, 23:57
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Nej, men jag kan hänvisa till BRÅ/SÄPO's rapport där de skriver att 14 politiska mord begåtts av personer från vit makt-miljön.

14 på 30 år?

Anna Lindh - var det vit makt? Fast GM var blatte.

Har du en lista?
Citera
2017-02-25, 23:59
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag kan bekräfta 0. Jag har inte sett ett enda nazimord.

Ser fram emot listan! Jag är långt ifrån NS men även långt ifrån AFA.
Citera
2017-05-20, 15:00
  #27
Medlem
trickydicks avatar
Bumpilibump Jag väntar fortfarande på listan är det 25 eller 14 eller 3 st idiologiska nazistmord i Sverige sedan 1980?
Citera
2017-05-20, 17:01
  #28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Bumpilibump Jag väntar fortfarande på listan är det 25 eller 14 eller 3 st idiologiska nazistmord i Sverige sedan 1980?

Har det verkligen talats om 25 ideologiska mord? Kanske det har, jag vet inte, men BRÅ listat ju brott kopplade till vitmaktmiljön, inte nödvändigtvis ideologiskt, så som jag tolkar det.

Exakt var man ska dra gränsen är väl däremot inte självklart. Dubbelmördaren i Surahammar hade tidigare varit medlem i ND, men det gör ju inte att morden är kopplat till vitmaktmiljön, på samma sätt som Mårdaklevsmorden inte har koppling till vänstern, trots att mördaren var aktiv i V.

Lasermannens gärningar däremot tycker jag är rätt självklara. Han agerar visserligen ensam, men var motiverad av ett hat mot invandrare. Var det "ideologiskt"? Kanske man kan kalla det, men det ät inte riktigt det som är frågan.

Dråpet på Ronny Landin då? Eller mordet i Keillers Park? Malexander? Vet inte om dessa räknas in. Har man en väldigt snäv definition så ska de antagligen inte räknas.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback