Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-23, 21:54
  #1
Medlem
Jag hörde igår på radion att staten lägger ner eftersökningarna av miljarden som försnillats av Falcon Funds.

Hur kan de bara göra så ? Jag har verkligen inte följt detta , men är någon insatt.

En länk http://www.expressen.se/dinapengar/h...ionsskandalen/
Citera
2017-02-23, 22:16
  #2
Medlem
Jag tycker att du skall citera en artikel där de faktiskt skriver att de lagt ned fallet.
Citera
2017-02-23, 22:28
  #3
Medlem
Vad jag läste tidigare så är det som så att PPM inte bedömer att det finns förutsättningar att kunna få tillbaka en summa i storleksordningen 1.2 miljarder kronor (har jag för mig). Deras advokater skulle dock "hålla ögonen öppna" efter andra vägar att kunna få tillbaka lite av pengarna. Man hade fått tillbaka mer än hälften av totalsumman, men man var tydligen inte så hoppfull om att kunna få tag i några betydande belopp av det som återstår. Med andra ord får man anta att pengarna är borta *poff* - och antagligen är personerna bakom Falcon funds rejält förmögna just nu.
Citera
2017-02-23, 22:45
  #4
Medlem
Frågan är vem överhuvudtaget gav tillstånd för att driva fonden utan djupare efterforskningar , samt hur man kan försnilla en miljard utan påföljd ?
Citera
2017-02-24, 00:10
  #5
Medlem
Lobengulas avatar
Tja, vi kan ju börja att gräva i Emil Amir Ingmanson som tydligen är hjärnan bakom svindeln.

En riktig ful fisk med zigge-beteende om man får tro MSM.
Citera
2017-02-24, 21:20
  #6
Medlem
Doktorphils avatar
det är väl stämningen som dom dragit tillbaka mot falcon funds , då dom faktiskt har betalat tillbaka pengar , dock saknas det fortfarande 1,2 miljarder
Citera
2017-02-25, 16:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
det är väl stämningen som dom dragit tillbaka mot falcon funds , då dom faktiskt har betalat tillbaka pengar , dock saknas det fortfarande 1,2 miljarder

Hur kan de komma undan med det ? Saknas det säg 10 tusen på ett konto åker man ju dit !
Citera
2017-02-25, 16:42
  #8
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Hur kan de komma undan med det ? Saknas det säg 10 tusen på ett konto åker man ju dit !


stämningen som avses hade att göra med att falcon funds inte ville betala nånting tillbaka alls och falcon hade även en motstämning mot staten . men dom har också dragit tillbaka sin stämning numera .

detta har absolut ingenting att göra med själva brottet i sig . förundersökning pågår fortfarande och Den är INTE nedlagd
Citera
2017-02-26, 15:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
stämningen som avses hade att göra med att falcon funds inte ville betala nånting tillbaka alls och falcon hade även en motstämning mot staten . men dom har också dragit tillbaka sin stämning numera .

detta har absolut ingenting att göra med själva brottet i sig . förundersökning pågår fortfarande och Den är INTE nedlagd

Jo om man läser artikeln i SvD

https://www.svd.se/stamningen-mot-fa...m/falcon-funds

"– I och med att Falcon genom KPMG accepterat att andelarna ska lösas in finns ingen anledning att driva målet i tingsrätten vidare. Nu är det viktigt att så mycket som möjligt av de värden som finns kvar ska tillgodogöras pensionsspararna, säger Mikael Westberg, chefsjurist vid Pensionsmyndigheten, till TT."
Citera
2017-02-26, 15:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Tja, vi kan ju börja att gräva i Emil Amir Ingmanson som tydligen är hjärnan bakom svindeln.

En riktig ful fisk med zigge-beteende om man får tro MSM.


Vem är denna Emil Amir Ingmanson. Namnet verkar taget !
Citera
2017-03-16, 10:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Jo om man läser artikeln i SvD

https://www.svd.se/stamningen-mot-fa...m/falcon-funds

"– I och med att Falcon genom KPMG accepterat att andelarna ska lösas in finns ingen anledning att driva målet i tingsrätten vidare. Nu är det viktigt att så mycket som möjligt av de värden som finns kvar ska tillgodogöras pensionsspararna, säger Mikael Westberg, chefsjurist vid Pensionsmyndigheten, till TT."

Det där gäller stoppet i själva fonden. Inte förundersökningen om eventuellt brott. Falcon överklagade ju beslutet från PPM.
Citera
2017-05-26, 11:55
  #12
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Vem är denna Emil Amir Ingmanson. Namnet verkar taget !

Inte taget. Däremot tror jag Emil var ett andranamn, och inte tilltalsnamnet tidigare. Men kan inte svära på det.

Tidigare var dock tilltalsnamnet Amir. Minns honom, men var tvungen att fråga en yngre anhörig som är i samma ålder som honom och var runt hans omgängeskrets.

Han är uppväxt i Vasastan, och har en yngre bror som vi inte skall dra in här. Skötsam i yngre år, men var enligt uppgift lite av en “spelevink”, hur man nu skall tolka det. Hängde strax under de “tuffa” killarna i samma ålder och 1-2 år äldre i tonåren runt “Odenplan”. Trots namnet så är han mer innerstads svenne än orten-gangster.

Började efter gymnasiet med tillväxthormoner, då han var smal, och började hänga med lite tveksamt folk. Biffade upp sig och blev tydligen över en natt förändrad från att varit easy going till en person med påklistrat självförtroende som kom med musklerna.

Började enligt uppgift svassa runt och köra hela den där “jag är bättre än dig” och “jag har stil och klass”.

Då han var rätt så många år yngre än mig, och hängde i kretsar som i allmänhet mest tolererades p.g.a. kopplingen til Odenplan bland de grabbar jag umgicks med, så såg jag inte honom och hans kompisar så ofta efter han börjat med tillväxthormonerna.

Hörde ett rykte under den perioden att han då skulle dragit på sig någon skuld och hade blivit straffad genom någon typ av “orten”-straff, som innebar homofila handlingar med tvång riktade mot honom. Men ärligt talat så låter det som skitsnack, spritt av en snackande anabolatorsk till tjallare som var ovän med honom (den personen är dock en annan historia).

Var lite av en kola-torsk ett tag enligt uppgift, men lugnade ner sig med det. Men samtidigt så är det väl hyfsat vanligt.

Att han slog sig in på den här banan, med telemarketing och detta, är inte konstigt. Redan då när han hade fått sitt nya “självförtroende”, så började han med olika småaffärer som låg i gråzonen. Är dock imponerad hur han lyckats komma upp sig så pass ändå, trots cirkusen runtomkring honom.

Vad jag fattar för så har han hela tiden haft ärliga och goda avsikter, men verkar ha en sida som hela tiden gör det där extra som strular till det, varav brutna broar och smärre kaos följer.

Problemet är för sådana personer att de kan få en del fiender, vilket till slut gör det jobbigt att se sig över axeln hela tiden. Men kan dock inte säga om så är fallet med honom.

Känner inget personligt agg mot honom, däremot så önskar jag för både hans egen skull och andras skull att han börjar med mer äventyrsfattiga metoder som är mindre i gråzonen.
__________________
Senast redigerad av MassiveB 2017-05-26 kl. 11:56. Anledning: Rättstavning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback