Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-23, 21:21
  #1
Medlem
Antivalents avatar
Om man antar att ditt och mitt medvetande är ett resultat av atomer (och annat fysiskt) i en speciell uppsättning, varför är då ens medvetande begränsat till en viss geografisk plats? Eller en viss tidpunkt?

Jag har teoretiserat kring det här och kommit fram till att universum antingen är oändligt (multiversum) och att vårt medvetande kan "flyta" mellan olika statiska universa eller att det enbart finns ett begränsat universum där tid påverkar atomernas position och därmed upplever du att du är medveten och att tiden går.
Citera
2017-02-23, 21:47
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
varför är då ens medvetande begränsat till en viss geografisk plats? Eller en viss tidpunkt?
Det är det inte. Finns inget som tyder på det.

Medvetandet är trolivgtvis bara en särskild struktur av atomer och dylikt

Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
universum där tid påverkar atomernas position och därmed upplever du att du är medveten och att tiden går.
Kallas även "rörelse" eller "förändring", detta finns Lätt att missa skogen för alla träden. Men bevisligen så tänker du helt rätt
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-02-23 kl. 21:54.
Citera
2017-02-24, 00:33
  #3
Medlem
makduis avatar
tänk om medvetandet är just en atom som byts ut hela tiden på löpande band som en kamerafilm.
Medvetandet är troligtvis inte något man verkligen kan definiera så lätt. en länk mellan olika punkter som människan och själen möjligtvis där och så andra delar.
Citera
2017-02-24, 19:49
  #4
Medlem
-vaas-s avatar
Well jag har inkarnerat mitt higher self i formen av en tre-enighet uppdelad mellan tre inkarnerade pers och låtit det dra sin victory dance till sia och lady gaga - där .. det är jävligt paradoxalt alltihop där det inte går hålla en såndär konkret sanning som riktlinje utan man måste vara beredd på att flera sanningar samexisterar.

Universum är i grunden en form av mental energi som i sin kärna är non-dualistisk - som mer konkret betyder den inte är separat - mer utförligt är den allt simultant som en stor sak.

..Allt som sker kan bara göra det utifrån att det inte skett - där bägge är 'sant' - där detta gäller för allt som sker ifrån att en sol blir en supernova till att en syre-molekyl kolliderar med en annan syre-molekyl där genom kaos det blir x-antal alternativa reaktioner som i sin tur leder till x-antal följande reaktioner.

Där alla dessa ske eller icke-ske är sanningar och därmed alternativa verkligheter som i sin tur existerar i förhållande till en parallell verklighet där det som skett då inte skett - i oändlighet.

TLDR: https://www.youtube.com/watch?v=GjyltncPu7I

Den där typen av frågor i min mening är lättare att få svar på genom att kognitivt acceptera koncept som hur en sak är flera eller liknande kalibrera egot för att vara mottagligt för koncept inifrån så kommer det inifrån.

Det är inte logiskt i traditionell mening utan i grunden det som blir om någon går till absoluta botten i sitt medvetande är att den skapar en loop där den blir allt runt den och blir det den ser och det går läsa 'energin' i allt. Veldigt spejsigt och creepy.
Citera
2017-02-24, 21:50
  #5
Medlem
Det här är, skulle jag påstå, det enda man inte skall tänka för djupt på. Kom till djupare insikt 1987, kan inte känna verklig lycka sen dess. Ofta, då jag inte kan hålla det undan, bottenlös skräck.
Citera
2017-02-24, 22:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Om man antar att ditt och mitt medvetande är ett resultat av atomer (och annat fysiskt) i en speciell uppsättning, varför är då ens medvetande begränsat till en viss geografisk plats? Eller en viss tidpunkt?

Jag har teoretiserat kring det här och kommit fram till att universum antingen är oändligt (multiversum) och att vårt medvetande kan "flyta" mellan olika statiska universa eller att det enbart finns ett begränsat universum där tid påverkar atomernas position och därmed upplever du att du är medveten och att tiden går.

Du börjar försent.
Atomer och annat har formats ur en platt tid.
Allt vi vet och fortsätter veta kommer från en punkt där allt nuddas.
Hitta platsen innan alla koncept du kan hitta på.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2017-02-24 kl. 22:56.
Citera
2017-02-24, 23:07
  #7
Moderator
HelgeBuks avatar
Personligen tvivlar jag starkt på att medvetandet över huvud taget har något med atomer att göra.

Visserligen har det nån form av koppling till den kropp jag upplever att jag har men jag är inte kapabel att avgöra om det är en avancerad "dröm" eller om det kanske är nån form av koppling mellan den fysiska kroppen och medvetandet (som jag tänker mig på nåt vis är "utanför" den här världen, kan inte ge nån bättre förklaring..)

Angående universums oändlighet misstänker jag att det är oändligt i rent praktisk bemärkelse, på så sätt att en människa som lever i universat aldrig skulle kunna upptäcka någon utsida, men ändligt i nån slags absolut bemärkelse. Även här har jag svårt att sätta några vettiga ord på mina tankar...
Citera
2017-02-24, 23:09
  #8
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Det här är, skulle jag påstå, det enda man inte skall tänka för djupt på. Kom till djupare insikt 1987, kan inte känna verklig lycka sen dess. Ofta, då jag inte kan hålla det undan, bottenlös skräck.

Kanske borde du gräva ännu djupare. Försöka se bortom skräcken. Som jag ser det borde den djupaste nivån vara nyckeln till den renaste lyckan.
Citera
2017-02-25, 00:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Kanske borde du gräva ännu djupare. Försöka se bortom skräcken. Som jag ser det borde den djupaste nivån vara nyckeln till den renaste lyckan.

Skämtet är början och slutet.
Och dom har lyckats bra.
För vi skrattar oss in och skrattar oss ut.
Citera
2017-02-25, 00:57
  #10
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Orches...tive_reduction

Sir Roger Penrose hävdar att medvetandet finns inuti celler och inte som en serie av kopplingar som är den gängse uppfattningen idag.

Mycket intressant läsning.
Citera
2017-02-25, 01:07
  #11
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
https://en.wikipedia.org/wiki/Orches...tive_reduction

Sir Roger Penrose hävdar att medvetandet finns inuti celler och inte som en serie av kopplingar som är den gängse uppfattningen idag.

Mycket intressant läsning.

1. matematik, information ->2. tankerörelse, energi ->3. undermedvetande ->4. medvetande ->5. övermedvetande, kollektivt övermedvetande, perfekt symmetri ->tillbaka till 1
__________________
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-02-25 kl. 01:15.
Citera
2017-02-25, 18:49
  #12
Medlem
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
https://en.wikipedia.org/wiki/Orches...tive_reduction

Sir Roger Penrose hävdar att medvetandet finns inuti celler och inte som en serie av kopplingar som är den gängse uppfattningen idag.

Mycket intressant läsning.

MM ja fast cellerna lär ju vara kopplade till länkar där medvetandet också innefattas. Så var börjar det och var tar det slut o.s.v.. Mycket som krävs för att ett medvetande ska finnas antar jag.. otroligt mycket för att detta flummiga begrepp ska finnas Man har detaljer av hela världen uppbyggt i sig och en själ inom skepnaden, rubbedi rubbat.

Har upplevt en gång att mitt medvetande for mellan kropp och själ ungefär som en förare går från en bil in till en annan, Däremellan verkar inte finnas någonting förutom just ett "medvetande" som om det vore just en atom eller kanske nått slags ljus vare sig vi kan se det ljuset eller inte.
__________________
Senast redigerad av makdui 2017-02-25 kl. 18:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback