Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-16, 15:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
OK. Jag hugger.

Du skriver inte %-en så kan ej kommenterar det men ja, vissa känns ju lite onödiga. Framförallt LF Europa. Den är onödig. Och Spiltan Globalfond skulle jag skrapat bort.

Gällande dina sporadiska inköp får det stå för dig.

Gärna en förklaring till detta.

Min åsikt:
Både skiljer sig åt i innehav, dem väger ungefär lika tungt geografiskt.
De flesta globala fonder har väldigt lika innehav och LF GI är väldigt billig för den orsaken.
Den har de "större" företag.

Spiltan GF är ny och har helt andra innehav, kan bli bra, kan bli en katastrof, men tycker att Spiltan i sig presterar bra så tycker det är värt en chans.

Försöker som sagt sprida risken och tycker att jag lyckas rätt så väl på detta sätt, är fortfarande ny med fonder, men tycker själv att mitt resonemang inte är så jävla dumt.
Citera
2017-03-16, 17:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Gärna en förklaring till detta.

Min åsikt:
Både skiljer sig åt i innehav, dem väger ungefär lika tungt geografiskt.
De flesta globala fonder har väldigt lika innehav och LF GI är väldigt billig för den orsaken.
Den har de "större" företag.

Spiltan GF är ny och har helt andra innehav, kan bli bra, kan bli en katastrof, men tycker att Spiltan i sig presterar bra så tycker det är värt en chans.

Försöker som sagt sprida risken och tycker att jag lyckas rätt så väl på detta sätt, är fortfarande ny med fonder, men tycker själv att mitt resonemang inte är så jävla dumt.

Jag har själv också 8-9 st olika bolag i min fondportfölj men efter mer eftertanke och jämför mot barnens fonder kommer jag kapa ner de till 4-5 st.
Barnen har Spiltans båda investment fonder och de har gått bättre än om man ser till mina 9 st.
När det gäller global fonderna har jag också LF global indexnära och Spiltans global. Sedan har jag en småbolagsfond, en tillväxtmarknad och sedan en dyrare branch fond i form av Robur Ny Teknik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback