Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-26, 18:16
  #13
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det känns lite som Trump-fasoner i lilla Malmö.

Eller vad tycker ni?

Det kan inte jämföras med Trump. Han särbehandlar bara de journalister som utmålat honom som djävulen själv, vilket nog många är ok med.

Vad gäller Malmö har de snarare problem med vederhäftiga, utländska reportage. D.v.s. sådana artiklar som det lilla insnöade svenska medielandskapet befriat dem från.

Positivt är dock att detta ytterligare kommer att sänka Malmö stads renommé i utlandet.
Citera
2017-02-26, 20:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitklockan
Det är därför vi på Flashback måste kontakta utländska tidningar själva och berätta hur det ligger till.

Sätt igång och skicka mail

Nä, det är inte min sak. Låt skiten sjunka!
Citera
2017-02-26, 22:49
  #15
Medlem
Så Malmö stad bojkottar alltså seriösa danska och tyska medier för att de inte målar upp en rosenskimrande bild av det mångkulturella paradiset Malmö?

Vilka medier är godkända av Partiet för att leverera "sanningar" om Malmö? DN, Sydsvenskan och SVT?
Citera
2017-03-06, 07:19
  #16
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
De styrande i Malmö har rätt att nobba jounarlister. Det finns ingen skyldighet för någon att tala med reportrar eller vem som helst annan. Att jounarlisterna blir besvikna av att avvisas är helt naturligt. Men de har ingen rätt att kräva att få interjuva folk. Inte ens interjuva kommunledningen i Malmö. Däremot är de ju inte alls förhindrade att åka till Malmö och från andra källor än stadshuset skaffa material till reportage.

Rätten att nobba media har som sagt alla. Kungen såväl som uteliggaren. Kommunisten och nazisten och liberalen såväl som muslimen och islamofoben. Liksom du och jag.

Det finns alltså ingen skyldighet för någon att alls ha kontakt med media. Vilket inte är samma sak som att media skulle vara förbjudna att skriva vad de vill.

Alltså tycker jag att politikerna i Malmö är i sin fulla rätt att avvisa jounarlisters närmanden. Men kommunledningen i Malmö borde kanske ställa upp på interjuver, särskilt som man förmodligen är upprörda över att den trumpne i New York beter sig som han gör.

För det är onekligen intressant på vilket sätt skattefinansierat mångkulturellt kulturmys kan sägas uppväga det uppenbara elände som både lätt och grov kriminalitet orsakar dem som drabbas av kriminaliteten. Intressant att få veta de exakta mekanismerna bakom hur en rolig och trevlig hiphop-kväll skulle ha nån som helst betydelse för ett brottsoffer och det obehag han eller hon utsatts för. Åtminstone jag är super-nyfiken på hur en kvinna som våldtagits när hon var på väg hem på kvällen, hjälps av att man i hennes hemstad haft en trevlig feminist-kväll i kommunal regi. Nyfiken på att få höra kommunalrådets förklaring till hur det ena liksom suddar bort det andra. Nyfiken på hur nåt trevligt för den ene uppväger det otrevliga för den andre. Särskilt som ingen koppling finns mellan den ene eller den andre.

Jag tycker politiker har en skyldighet att besvara reportrars frågor så länge dom inte är påflugna och närgångna, Men det är snarare anledningen som är mest intressant. Man har dåliga erfarenheter av danskar och drar då alla över en kam, det är knappast något ett öppet och tolerant samhälle skulle göra. Tycker man att reportrar kommer med felaktigheter kan man komma med ett genmäle.
Citera
2017-03-06, 09:13
  #17
Medlem
Inte illa,
Malmö stads hantering av media gör Donald Trumps stab grön av avund.
Citera
2017-03-06, 10:39
  #18
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
"Tyvärr har vi upplevt att internationella medier ofta inte visar tillräckligt intresse för att förstå hela situationen. Tidigare, har vi märkt att de ofta har hela sin story planlagd när de anländer till Malmö och sällan tar med någon av de ytterligare uppgifter som vi förser dem med, och som kan visa en annan sida av ämnena. Därför kommer borgmästaren inte att vara tillgänglig för en intervju."

Jag förstår om någon anser sig missförstådd och tycker att journalisten borde ta till sig mer av deras synvinkel.

Men min journalistutbildning på gymnasiet lärde mig att sådan information är sådant man använder i en del av sin kritiska granskning - det de vill få ut ska man granska kritiskt, inte låta källan använda som ursäkt.

Det leder nämligen gärna till "alternativ fakta".

Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Jag tycker politiker har en skyldighet att besvara reportrars frågor så länge dom inte är påflugna och närgångna, Men det är snarare anledningen som är mest intressant. Man har dåliga erfarenheter av danskar och drar då alla över en kam, det är knappast något ett öppet och tolerant samhälle skulle göra. Tycker man att reportrar kommer med felaktigheter kan man komma med ett genmäle.

Om man vore en lättkränkt hipster skulle man kunna säga att Malmö kommun har fördomar mot minoriteter i mediavärlden.
__________________
Senast redigerad av Ratad 2017-03-06 kl. 10:49.
Citera
2017-03-06, 11:18
  #19
Medlem
Ratads avatar

Bra skrivet. Enskilda tjänstepersoner vars jobb inte är PR ska kunna neka media (de ska helst hålla på med sitt ansvarsområde under arbetstid, något som de flesta skattetrötta dödsknarkarnazister nog håller med om). De som dock har som jobb att informera ska vara tillgängliga och om tid saknas, som det kanske gör nu när de är i blickfånget, så ska de ställa journalisterna i kö eller hänvisa till andra som kan ge relevant information.

Det sista delen är ypperlig och något jag funderat mycket på. De här familjedagarna med klätterväggar, kaffe med sju sorters kakor från Iran och Dogge sjungandes på lastbilsflak har för min hjärna väldigt liten effekt på bilbrännandet och kastandet av stenar på utryckningsfordon och personal. Samma sak med alla dessa "mötesrum" som marknadsförs i lokalmedia för att en massa vitingar ska våga sig in och betrakta de exotiska araberna i deras naturliga miljö. I bästa fall slutar det med att man har en SFI-kurs där. Vanligast är att kvarterets skvallerkärringar har det som stickarstuga eller så bränns stället ner runt skolavslutningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback