Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 19:42
  #1
Medlem
Hej!
Min mamma ägde (nu vi barn) en stuga på en tomt som är samägd med hennes två syskon. De har en gemensam stuga och sedan en stuga var på denna tomt.
Nu är det så att min mamma har avlidit och därmed har stugan/andelen på tomten gått i arv till oss barn. (vi är fyra barn till mamma). Det vill säga att jag äger 1/4 av 1/3 av detta.
Nu vill två av mina syskon sälja deras bit i det hela, medan jag och min andra bror vill vänta och fundera på om vi vill ha den eller inte.

Hur fungerar egentligen lagen i en sådan situation? Måste vi sälja för att två vill eller måste vi alla vara överens eller hur fungerar det?

Sedan undrar jag lite spontant om ni också vet.. Om det går att ta ett marknads värdigt pris för att köpa ut de andra syskonen om det skulle vara så. Med tanke på att det är en samägd tomt från början och detta ställe lär bli svårt att sälja på öppna marknaden i framtiden.
Citera
2017-02-23, 19:52
  #2
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batmobile
Hej!
Min mamma ägde (nu vi barn) en stuga på en tomt som är samägd med hennes två syskon. De har en gemensam stuga och sedan en stuga var på denna tomt.
Nu är det så att min mamma har avlidit och därmed har stugan/andelen på tomten gått i arv till oss barn. (vi är fyra barn till mamma). Det vill säga att jag äger 1/4 av 1/3 av detta.
Nu vill två av mina syskon sälja deras bit i det hela, medan jag och min andra bror vill vänta och fundera på om vi vill ha den eller inte.

Hur fungerar egentligen lagen i en sådan situation? Måste vi sälja för att två vill eller måste vi alla vara överens eller hur fungerar det?

Sedan undrar jag lite spontant om ni också vet.. Om det går att ta ett marknads värdigt pris för att köpa ut de andra syskonen om det skulle vara så. Med tanke på att det är en samägd tomt från början och detta ställe lär bli svårt att sälja på öppna marknaden i framtiden.

Självklart kan ni be en mäklare värdera det, och sedan lösa ut era syskon med deras 2/4.
Det är de enda de kan sälja, att ni löser ut dom.
Citera
2017-02-23, 19:59
  #3
Medlem
John-Pauls avatar
Att sälja 2/4 av 1/3 till utomstående kan bli både svårt och få bökiga konsekvenser.
Citera
2017-02-23, 20:05
  #4
Medlem
Jo detta är svar jag redan vet om.. Men om ni kollar det jag efterfrågar så är det också det jag funderar över.
Citera
2017-02-23, 21:21
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batmobile
Hej!
Min mamma ägde (nu vi barn) en stuga på en tomt som är samägd med hennes två syskon. De har en gemensam stuga och sedan en stuga var på denna tomt.
Nu är det så att min mamma har avlidit och därmed har stugan/andelen på tomten gått i arv till oss barn. (vi är fyra barn till mamma). Det vill säga att jag äger 1/4 av 1/3 av detta.
Nu vill två av mina syskon sälja deras bit i det hela, medan jag och min andra bror vill vänta och fundera på om vi vill ha den eller inte.

Hur fungerar egentligen lagen i en sådan situation? Måste vi sälja för att två vill eller måste vi alla vara överens eller hur fungerar det?

Sedan undrar jag lite spontant om ni också vet.. Om det går att ta ett marknads värdigt pris för att köpa ut de andra syskonen om det skulle vara så. Med tanke på att det är en samägd tomt från början och detta ställe lär bli svårt att sälja på öppna marknaden i framtiden.

Nej, ni kan inte tvingas att sälja och ja, ni kan köpa ut de andra baserat på en värdering.
Citera
2017-02-24, 01:30
  #6
Medlem
INTPs avatar
Såvitt jag förstått kan valfri delägare i en samägd fastighet tvinga fram en försäljning av hela fastigheten - frågan har diskuterats åtskilliga gånger på byggahus forum.
Bäst för familjefriden är naturligtvis om alla kan komma överens utan att ta till så drastiska metoder, så kan ni köpa ut dom som vill sälja för ett rimligt pris, gör det. Att antalet delägare minskar är bara rent positivt (men det finns gott om potential till problem så länge det finns mer än en ägare).
__________________
Senast redigerad av INTP 2017-02-24 kl. 01:33.
Citera
2017-02-27, 21:15
  #7
Medlem
Lothlorias avatar
Hej!

Som någon nämnde kan man tvinga fram en försäljning av samägd egendom, Lag (1904:48) om samäganderätt 6 paragrafen. Men precis som också nämnts kanske det är trevligt att ha kvar vänskapen med släkten?

Hur stor är fastigheten? Det finns också möjlighet att ansöka hos Lantmäteriet om klyvning där fastigheten kan delas i två eller flera lotter (nya fastigheter). Lotterna i sin tur kan bli samägda på nytt, men det är ju lättare att samäga med färre släktingar. Kanske kan man på så vis ordna att de som vill sälja får dela på en lott och de som vill ha kvar sina delar delar på en annan lott. Lättast är om man sedan kommer överens om ev ersättning (om lotterna inte får samma värde), men Lantmäteriet kan också göra en värdering.

Klyvning behöver inte alla delägare vara överens om, det räcker att en delägare skickar ansökan.

Hoppas det löser sig för er på bästa sätt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback