Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 19:08
  #1
Medlem
Embraces avatar
Hej!

För ett par veckor sedan deltog jag i en budgivning på en tvåa (Lägenhet X) i centrala Göteborg. Jag snubblade mer eller mindre på målsnöret och en annan budgivare fick köpa lägenheten.

Nu, två veckor senare, ringer Mäklaren från den tidigare lägenhetsvisningen bjuder in mig till en privat visning på en annan lägenhet (Lägenhet Y) som befinner sig i samma fastighet, fast två trappor ner (Den förra lägenheten låg på vån 4, den här ligger på vån 2). Visningen ska enligt överenskommelse hållas imorgon. Lägenheten i fråga ska vara topprenoverad på alla dess sett, alltså högre standard än lägenhet X. I övrigt är lägenheternas planlösa precis likadana.

Under budgivningen för lägenhet X steg denne med 500.000kr från utgångspris.

Lägenhet Y är två våningar under X, således borde det dra bort lite värde. Mäklaren nystade om att säljaren kunde tänka sig ett pris på 550.000kr över utgångspriset för X, då han ansåg att Y var i bättre skick osv. Jag vill verkligen inte ge mer än nödvändigt och känner att det finns utrymme att bli blåst då mäklaren gärna ser att vi skriver papper redan imorgon om ett intresse från min sida uppstår. Vad bör jag tänka på? Har aldrig varit på en privat visning tidigare och känner att jag behöver hjälp med min förberedelse. Hur skulle ni budat? Ska jag lägga mig på säg 300.000 kr över utgångspris för X och hoppas på att kunna mötas halvvägs upp till 550.000kr över eller kan det anses som ett skambud? Till saken hör även att Mäklaren sagt att han har fler spekulanter men att han valt att ge mig första tjing. Lägenhetens prisklass ligger mellan 3-4 miljoner kronor. Hjälp!
Citera
2017-02-23, 19:30
  #2
Medlem
Vadå hjälp?

Lägger du samma summa som du budat innan har du den, inte sant?
Fräschare osv.

Eller så går den på budgivning. Dit val
Citera
2017-02-23, 19:35
  #3
Medlem
Brukar inte vara någon större skillnad mellan andra och fjärde om man inte har bra utsikt dvs ligger högre än husen brevid
Citera
2017-02-23, 19:35
  #4
Medlem
John-Pauls avatar
Kanske är det så att säljaren vill ha en snabb affär, och ev. avslöjat för mäklaren vilket pris som kommer att acceptera om det lämnas i närtid eller kanske en mer exakt deadline, eller så är det bara ett billigare arvode om visningar etc. inte behöver göras.
Du kan överväga att försöka utnyttja detta genom att luska efter vad detta egentliga är, 550 000 kr över utgångspriset för X kan vara saltat eller inte, det känner du själv. Och du kan alltid överväga att lämna ett villkorat bud en bit under vad du tro säljaren egentligen begär för att sälja, förutsatt att du är tillfreds med det själv.
Ex: Budet n nnn nnn kr gäller från och med nu och till och med i morgon klockan 17.
Citera
2017-02-23, 20:13
  #5
Medlem
Embraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Kanske är det så att säljaren vill ha en snabb affär, och ev. avslöjat för mäklaren vilket pris som kommer att acceptera om det lämnas i närtid eller kanske en mer exakt deadline, eller så är det bara ett billigare arvode om visningar etc. inte behöver göras.
Du kan överväga att försöka utnyttja detta genom att luska efter vad detta egentliga är, 550 000 kr över utgångspriset för X kan vara saltat eller inte, det känner du själv. Och du kan alltid överväga att lämna ett villkorat bud en bit under vad du tro säljaren egentligen begär för att sälja, förutsatt att du är tillfreds med det själv.
Ex: Budet n nnn nnn kr gäller från och med nu och till och med i morgon klockan 17.

Just det här tror jag är fallet. Säljaren kanske har ett accepterat pris på säg 400.000kr över vad utgångspriset för X var, men det ligger givetvis i mäklarens intresse att få upp priset så mycket som möjligt. Då mäklaren vet att jag i den tidigare budgivningen i princip gick upp 480.000kr över utgångspriset för X vet denne att jag har köpkraften i fråga. Ovanpå detta lägger han på en marginal och säger att säljaren kan tänka sig 550.000 kr över utgångspriset för X. I sina argument har han att lägenheten är fräschare än X. Vem vet, han kanske till och med att förhandlat till sig en bonus på allt över ett visst accepterat belopp?
Citera
2017-02-23, 21:45
  #6
Medlem
Grundregeln är ju "Lita aldrig på vad en mäklare säger"

Gå på din magkänsla och ge ett skambud. Går det till budgivning så må det bli så.

Vägra gynna mäklaras!
Citera
2017-02-24, 14:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Embrace
Till saken hör även att Mäklaren sagt att han har fler spekulanter men att han valt att ge mig första tjing.
Vilken schysst mäklare, och mäklare är ju kända för att göra tjänster helt pro bono utan något eget intresse i saken. </sarkasm>

Det hade ju varit närmast tjänstefel att inte ge alla spekulanter en chans att ge ett bud och få bästa pris för säljaren.
Citera
2017-02-25, 11:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Vilken schysst mäklare, och mäklare är ju kända för att göra tjänster helt pro bono utan något eget intresse i saken. </sarkasm>

Det hade ju varit närmast tjänstefel att inte ge alla spekulanter en chans att ge ett bud och få bästa pris för säljaren.

Exakt!

Kan ge ett exempel från när jag köpte lägenhet senast. Vi var helt ensamma på BÄGGE visningarna (inget superpoppis område, lägenhet på nedre botten osv)
Vi var där under hela visningstiden bägge dagarna och ÄNDÅ envisades mäklaren med att låtsas prata i telefon så vi hörde och säga saker som "ahaa du är lite sen ja men jag kan vänta" och "ja du måste verkligen se den här lägenheten den är jättefin"

Vi stannade t.o.m kvar ett tag efter visningstiden gått ut för att se om det inte var bluff men inte faan dök det upp några spekulanter.

"Oväntat" nog inkom det inga bud förutom det vi la 150K under utropspriset men trots det hävdade mäklaren i telefonen att "ja vi har ju ett antal spekulanter som är intresserade" för att få oss att iaf lägga utropspriset

Mäklare är utan undantag horor. Måhända finklädda men likväl horor!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback