Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 18:48
  #1
Medlem
I en tidigare tråd så var jag intresserad av att införskaffa en påse eller två av Red Man. Dock så säljs det inte i Sverige längre, en ny lag i USA har tydligen gjort det olaglig att exportera tuggtobak till EU. Då måste man importera det direkt ifrån USA som privatperson, vilket är det jag gjorde. Jag köpte två påsar av Northerner.com och är supernöjd med grejerna, det är billigt också.

Dock, så när grejerna väl kom till Sverige så fick jag ett mejl av posten där de berättade att jag, för att få ut varorna var tvungen att betala importtull för tobaken. När allt var klar så fick jag fan pruta ut hela 280kr bara för att få ut grejerna, lägger man till kostnaden för tobaken och shipping så snackar vi närmare 500kr för två påsar Red Man. Detta är ekonomiskt omöjlig för mig i alla fall att fortsätta med.

Det jag undrar dock är, hamnar allting fast i tullen eller hade jag bara otur denna gången? För jag har för mig att tullen kan inte ta allting, utan är det inte så att de gör sådana här "spot checks" på olika saker, och det kan vara så att nästa gång jag köper av Northerner så slipper jag betala tullen?

Vet ni någonting om det här?
Citera
2017-02-23, 19:07
  #2
Medlem
Vallasands avatar
Har beställt sån där dipping tobacco från USA två gånger och en gång krånglade det med tullen, så det kanske är random. Men jag vet inte.
Citera
2017-02-24, 12:56
  #3
Medlem
Tattarhunters avatar
Har också köpt av dom fick tull på ca 280kr.
Ingen idé att försöka via dom
Citera
2017-03-06, 04:28
  #4
Medlem
GreenStuffs avatar
När saker fastnat i Tullen & man får betala skatt... så skall Posten ha 100kr & sedan läggs det på straffskatt.... man kan kallt räkna med ca 35% påslag ovanpå vad man betalat för varan + fraktkostnad.

Så.... man får nog beställa bra fler än två st Redman för att de andra kostnaderna skall minska... utslaget per påse.

Bästa alternativet är ju att ta en trip över till USA & inte se resan som en kostnad utan förena semester med "nytta" som inköpsresa & fylla väskorna med godsaker.

Senast jag köpte tuggtobak i USA så köpte jag fyra olika märken/påsar & alla var jämförbara i smak & kvalité med Redman.... priset jag betalade för några få år sedan var drygt $5 styck. Ett 50 tal påsar tar inte alltför mycket plats i väskan..... & innan de är slut så har man en ursäkt att åka över igen
Citera
2017-03-07, 17:23
  #5
Medlem
bennyzs avatar
Har beställt ifrån us.northerner.com 5ggr o aldrig någon tull,sist var det en rejäl laddning (5st Stoker's bigpack,5st Levi Garrett och 3st Beech Nut)
Citera
2017-03-16, 19:40
  #6
Avstängd
jag har för mig att det brukar va ca 20% risk att tuggtobaken fastnar i tullen.
Citera
2017-03-17, 21:01
  #7
Medlem
Jag åkte i tullen trots jag beställt från en förmodat svensk sajt. De kunde inte göra något men skulle ge rabatt vid nästa beställning. Jag struntade i att hämta ut varorna...
Citera
2017-03-17, 23:59
  #8
Medlem
Tattarhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag åkte i tullen trots jag beställt från en förmodat svensk sajt. De kunde inte göra något men skulle ge rabatt vid nästa beställning. Jag struntade i att hämta ut varorna...


Villl du säga vilken sajt?
Citera
2017-03-20, 20:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tattarhunter
Villl du säga vilken sajt?

Northerner
__________________
Senast redigerad av Snobird 2017-03-20 kl. 20:22.
Citera
2017-03-21, 19:13
  #10
Medlem
Garderobs avatar
Mitt paket med tobak från Cornell & Diehl i USA fastnade tyvärr i tullen. 200 kr kostade det att kvittera ut. :-(
Citera
2017-03-21, 19:14
  #11
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennyz
Har beställt ifrån us.northerner.com 5ggr o aldrig någon tull,sist var det en rejäl laddning (5st Stoker's bigpack,5st Levi Garrett och 3st Beech Nut)
Konstigt. Hur förpackar de det? Måste ju vara luktfrtitt.
Citera
2017-03-21, 20:25
  #12
Medlem
bennyzs avatar
I ett stort paket, med text: Chew och ett klistermärke som det står:
"Goods not fulfilling the conditions prescribed by Articles 9 and 10 of the Treaty establishing the European Economic Community"

Luktfrtitt ja
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback