Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 17:39
  #157
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Klokaste kommentaren idag.....suck!

Att polisen har lämnat walk-over och sagt upp samhällskontraktet, det är en sak. Men det var väl inte det som vi debatterade, eller?
Jo, det är precis det vi debatterar - vilka möjligheter har polisen att utreda, hur prioriterar polisen, osv..

Och nej - att inte utreda en våldtäkt som inte är anmäld av offret själv och som man inte ens kan veta rör sig som en våldtäkt handlar inte om att polisen lämnat "walk-over" - utan om något så enkelt som att de inte ens kan utgå från att det handlar om brott.
Citera
2017-03-01, 23:23
  #158
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Att ärenden med frihetsberövade har hög prioritet är ju inte någon hemlighet, men det var ju inte det saken handlade om.
Diskussionen började faktiskt med att en tredje person, med ett videoklipp "i sin hand", klev in polisstationen och anmälde vad han bedömde vara en upptagning av en misstänkt våldtäkt.
Och frågan är då om polisen av något skäl kan strunta i att undersöka saken?

Att ett ärende, av olika skäl, kan erhålla olika prioriteringar är ju en sak. Men att polisen struntar i ärendet pga att "målsägande är okänd", " att det kanske inte var en våldtäkt utan människor som tycker om tuffa tag" eller "att det antagligen är svårutrett och i.o.m. detta kommer att bli svårt att bevisa att brott är begånget" är enligt mig inkorrekt.

Att polisen kan lägga saken åt sidan efter en tids utredande, det är självklart fullt möjligt. Men att hävda att polisen kan lägga det åt sidan UTAN att arbeta på saken, det torde vara helt uppåt väggarna.

Fast nu har inte polisen struntat i det, det har av någon anledning bara dragit ut på tiden. Jo polisen kan lägga det åt sidan utan att arbeta på saken, beroende på hur utredningsläget ser ut, hur stark bevisningen är etc etc.
Citera
2017-03-02, 07:47
  #159
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Fast nu har inte polisen struntat i det, det har av någon anledning bara dragit ut på tiden. Jo polisen kan lägga det åt sidan utan att arbeta på saken, beroende på hur utredningsläget ser ut, hur stark bevisningen är etc etc.

Jag tror att vi trots allt drar åt samma håll?

Vad det gäller "utredningsläget" och "hur stark bevisningen är" så kan polisen inte gör den bedömningen utan att arbeta på materialet.
Att lägga en utredning åt sidan med bedömningen att "bevisningen är svag" kräver trots allt en arbetsinsats från polisen.
En anmälan kan läggas åt sidan utan en arbetsinsats då det är uppenbart att brott inte är begånget, men jag antar att så inte var fallet?
Citera
2017-03-02, 08:18
  #160
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
En anmälan kan läggas åt sidan utan en arbetsinsats då det är uppenbart att brott inte är begånget, men jag antar att så inte var fallet?

Det vet vi ju inte. Den information artikeln ger svarar inte på den frågan. Är det uppenbart inget brott läggs ärendet ned.

Är det med stor sannolikhet inget brott då kan ärendet läggas åt sidan.

Ser utredningsläget ut så att man har svårt att komma vidare fn kan det också läggas åt sidan, och det är en bedömning som är möjlig att göra relativt tidigt.

Det enda vi vet i detta fall är att en film lämnats in, en anmälan har skrivits och därefter har någon bestämt att ärendet skall gå utredningsvägen. I väntan på ledig handläggare har ärendet sedan fått ligga.

Allt handlar om vad beslutsfattaren i det här läget grundar sitt beslut på. Om detta vet vi inget.
Citera
2017-03-02, 09:47
  #161
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det vet vi ju inte. Den information artikeln ger svarar inte på den frågan. Är det uppenbart inget brott läggs ärendet ned.

Är det med stor sannolikhet inget brott då kan ärendet läggas åt sidan.

Ser utredningsläget ut så att man har svårt att komma vidare fn kan det också läggas åt sidan, och det är en bedömning som är möjlig att göra relativt tidigt.

Det enda vi vet i detta fall är att en film lämnats in, en anmälan har skrivits och därefter har någon bestämt att ärendet skall gå utredningsvägen. I väntan på ledig handläggare har ärendet sedan fått ligga.

Allt handlar om vad beslutsfattaren i det här läget grundar sitt beslut på. Om detta vet vi inget.
Fast nu så fokuserades debatten på en annan vinkling, att polisen kunde lägga anmälan åt sidan utan åtgärd med motiveringen "målsägande är okänd", "det kanske blir svårt att bevisa brott", etc. Ja, debatten inleddes av en del med motiveringen att en anmälan inte behövdes tas upp av polisen då det inte var målsägande som anmälde.....bla bla bla.
Så det var runt dessa påståenden som jag debatterade.
Det handlade således inte om "hur" polisen utreder utan "om" polisen är skyldig att utreda ett brott som t.ex. våldtäkt om tredje person gör anmälan och målsägande vid anmälningstillfället är oidentifierad?
Det är detta jag har debatterat runt!
Citera
2017-03-02, 11:53
  #162
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Fast nu så fokuserades debatten på en annan vinkling, att polisen kunde lägga anmälan åt sidan utan åtgärd med motiveringen "målsägande är okänd", "det kanske blir svårt att bevisa brott", etc. Ja, debatten inleddes av en del med motiveringen att en anmälan inte behövdes tas upp av polisen då det inte var målsägande som anmälde.....bla bla bla.
Så det var runt dessa påståenden som jag debatterade.
Det handlade således inte om "hur" polisen utreder utan "om" polisen är skyldig att utreda ett brott som t.ex. våldtäkt om tredje person gör anmälan och målsägande vid anmälningstillfället är oidentifierad?
Det är detta jag har debatterat runt!

Fast vi har konstaterat att polisen är skyldiga att skriva anmälan, det har dom gjort.

Dom är i många avseenden också skyldiga att inleda en förundersökning( krävs ingen hög misstankegrad om brott för detta) och det har dom gjort.

Frågan rör varför dom låtit ärendet ligga på is och det behöver man ingen mer motivering till än att det kan vara så att ärendet kan vänta, eller att man fn inte kommer längre( saknar någon skäligen misstänkt tex).
Citera
2017-03-02, 12:05
  #163
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Fast vi har konstaterat att polisen är skyldiga att skriva anmälan, det har dom gjort.

Dom är i många avseenden också skyldiga att inleda en förundersökning( krävs ingen hög misstankegrad om brott för detta) och det har dom gjort.

Frågan rör varför dom låtit ärendet ligga på is och det behöver man ingen mer motivering till än att det kan vara så att ärendet kan vänta, eller att man fn inte kommer längre( saknar någon skäligen misstänkt tex).
Jag ifrågasätter dig inte, jag försöker att förklara att vi diskuterade en helt annan sak (en annan infallsvinkel, eller kalla det vad du vill).

Det handlade om polisens skyldighet att upprätta en anmälan!
Citera
2017-09-21, 23:50
  #164
Medlem
Hur har det gått? Har polisen lyft ärendet? Har Lamotte nämt något uppföljande om detta fall?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback