Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 14:49
  #1
Medlem
Jag har två identiska laptops, varav den ena använder jag för musikproduktion då den har snäppet bättre cpu. Problemet är att att den ger ifrån sig ett högfrekvent statiskt ljud som förstör, den andra gör det inte.

Då jag inte vill förlora några inställningar what so ever så tänkte jag att bara byta disk mellan dem skulla lösa. MEN, jag kör dual-boot mellan Mint och Windows 10 på den jag använder för musiken(den med missljuden).

Jag bytte disk mellan datorerna, men den andra, som inte kör dual-boot, kunde inte boota disken alls.

Skulle det gå att reparera bootsektorn(om det heter så), eller måste jag göra en klon och trycka in i den utan statiskt missljud?

Eller vad säger ni?

Ursäkta om det är rörigt, har svårt att formulera mig.

Tack på förhand.
Citera
2017-02-23, 15:12
  #2
Medlem
Kolla BIOS. Står den på IDE eller AHCI? Om det varit olika är det inte säkert den bootar. Den borde göra det , min son råkade ut för något liknande. Men den boota upp för sen starta om igen.
Citera
2017-02-23, 16:59
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Gör en start-reparation från en Windows-reparations-skiva...
Citera
2017-02-23, 21:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gör en start-reparation från en Windows-reparations-skiva...

Och det problematiserar inte dual-booten eller? Vill inte vara oförskämd, men det låter inte optimalt.


Jag vill minnas att det finns en "typ" ubuntu-live-boot-fix, eller?
Citera
2017-02-23, 22:40
  #5
Medlem
whoozes avatar
Problemet är om det är något som inte stämmer EXAKT så är det stor risk att du får problem med hal.dll

Att flytta en hårddisk mellan datorer så här är dömt att misslyckas, visst, det finns väl de som får till det bra, men risken är att du får en instabil burk när du väl fått igång det :/
Citera
2017-02-24, 00:02
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palel
Och det problematiserar inte dual-booten eller? Vill inte vara oförskämd, men det låter inte optimalt.


Jag vill minnas att det finns en "typ" ubuntu-live-boot-fix, eller?
Jo, Windows är egoistisk och skriver över GRUB, men du måste ju få Windows startbar först, sedan lägger du på GRUB igen med Super-GRUB Live-CD...
Citera
2017-02-24, 16:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whooze
Problemet är om det är något som inte stämmer EXAKT så är det stor risk att du får problem med hal.dll

Att flytta en hårddisk mellan datorer så här är dömt att misslyckas, visst, det finns väl de som får till det bra, men risken är att du får en instabil burk när du väl fått igång det :/

Som jag förstått är detta något som främst var ett problem förr. Hade t.ex. aldrig gått med XP. Men att byta disk till en maskin med IDENTISK hårdvara är inte alls lika problematiskt i dagsläget. Men givetvis är det inte optimal lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jo, Windows är egoistisk och skriver över GRUB, men du måste ju få Windows startbar först, sedan lägger du på GRUB igen med Super-GRUB Live-CD...

Jag tänker mig att jag kör in disken, skapar en bootbar live-CD på USB och justerar GRUB på så sätt. Är det möjligt?
Citera
2017-02-24, 17:34
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palel
Som jag förstått är detta något som främst var ett problem förr. Hade t.ex. aldrig gått med XP. Men att byta disk till en maskin med IDENTISK hårdvara är inte alls lika problematiskt i dagsläget. Men givetvis är det inte optimal lösning.



Jag tänker mig att jag kör in disken, skapar en bootbar live-CD på USB och justerar GRUB på så sätt. Är det möjligt?
Det anser jag ja.
Citera
2017-02-24, 18:27
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Programmet EasyBCD kan möjligen lösa detta men då bör man veta vad man gör och det kanske inte ens hjälper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback