Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 14:32
  #1
Medlem
Hej jag är intresserad av att börja investera i fonder och har startat ett Avanza isk konto. Jag har gjort en överföring ifrån min bank på 5000kr och undrar var jag ska lägga pengarna för att få en hög avkastning nu i början för att sedan återinvestera vinsten i andra säkrare fonder i framtiden. Har kollat lite på Handelsbankens brasilefond eller Didner Gerge. Vad tycker ni? Kom med tips!
Citera
2017-02-23, 15:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naghelfar
Hej jag är intresserad av att börja investera i fonder och har startat ett Avanza isk konto. Jag har gjort en överföring ifrån min bank på 5000kr och undrar var jag ska lägga pengarna för att få en hög avkastning nu i början för att sedan återinvestera vinsten i andra säkrare fonder i framtiden. Har kollat lite på Handelsbankens brasilefond eller Didner Gerge. Vad tycker ni? Kom med tips!
Vill du uppnå högsta möjliga avkastning till extrem hög risk? Isf bör du satsa på en Brasilien eller Rysslandsfond.

https://www.avanza.se/fonder/vinnare...eUnit=ONE_YEAR

Detta är dock ingen garanti. Sådana fonder kan likväl backa med 50%. Men 5000 SEK är inte så jätte mycket pengar så förlorar man dessa är det ju inte hela världen heller.

Hade du tänkt spara långsiktigt gäller det ju att sprida riskerna och en Brasilienfond bör isf inte utgöra mer än 5% av din portfölj. Ungefär som en extra krydda.
Citera
2017-02-23, 15:46
  #3
Medlem
Tackar för svaret. Nej de 5000kr är mer en kick off. Tänkte lägga in 2000-3000 kr i månaden på något säkrare vad tror du om Didner Gerge? Eller rekommenderar du något annat?
Citera
2017-02-23, 15:50
  #4
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naghelfar
Hej jag är intresserad av att börja investera i fonder och har startat ett Avanza isk konto. Jag har gjort en överföring ifrån min bank på 5000kr och undrar var jag ska lägga pengarna för att få en hög avkastning nu i början för att sedan återinvestera vinsten i andra säkrare fonder i framtiden. Har kollat lite på Handelsbankens brasilefond eller Didner Gerge. Vad tycker ni? Kom med tips!

Vad du kan gora ar att anvanda deras portfoljgenerator: https://www.avanza.se/fonder/portfol...eneratorn.html

Det kan ge dig en insikt om olika alternativ, vad ar populart och vad som skiljer dem at. Det kan ocksa ge dig en bra inblick pa hur en bra diversifierad portfolj kan se ut. Dvs, Sverige, Globalt, tillvaxt, osv.

Sen kan du kolla in pa den stora Flashback-traden har: (FB) Vilka fonder har ni flashbackare? (rubrik ändr.)
Finns massvis med bra tips dar. Men mitt rad ar att sikta langsiktigt, kor manatliga investeringar. Folj din portfolj passivt-aktivt. Dvs lat dina fonder fa tid att vaxa, att sjunka och sen vaxa igen over manader. Men byt om det inte fungerar, eller om du inte trivs med dem av olika anledningar.
Citera
2017-02-23, 17:40
  #5
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naghelfar
Hej jag är intresserad av att börja investera i fonder och har startat ett Avanza isk konto. Jag har gjort en överföring ifrån min bank på 5000kr och undrar var jag ska lägga pengarna för att få en hög avkastning nu i början för att sedan återinvestera vinsten i andra säkrare fonder i framtiden. Har kollat lite på Handelsbankens brasilefond eller Didner Gerge. Vad tycker ni? Kom med tips!

Lägg in en automatisk överföring den 25:e varje månad, spara direkt i indexfonder, sprid risken (fonder i olika delar av världen) . Glöm bort ditt sparande i 10år. Ränta på räntaeffekten är oslagbar.

Troligtvis det bästa spartipset du kan få
Citera
2017-02-23, 21:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Lägg in en automatisk överföring den 25:e varje månad, spara direkt i indexfonder, sprid risken (fonder i olika delar av världen) . Glöm bort ditt sparande i 10år. Ränta på räntaeffekten är oslagbar.

Troligtvis det bästa spartipset du kan få

Klockrent svar. En global fond, en Sverige fond och en tillväxtmarknad fond.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback