Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 14:07
  #1
Medlem
Hej,

Såvitt jag kan läsa i Studieledighetslagen - och fritt framgooglande kollektivavtal som citerar dito - är att de flesta typer av studier är OK, men inte självstudier. Det ska finnas en studieplan. Jag har sett citat att t.ex. målerikurser inte är OK, sen svajjar det kring språkstudier också.

Skulle jag tangera lagen (min arbetsgivare...) på fel sida om jag läser t.ex. programmering eller excel via sidor såsom www.coursera.com / khan academy m.fl.?

Det är alltså inga Svenska universitet, men det är testfrågor och man får ett slutgiltigt "passed/failed".
Citera
2017-02-23, 14:26
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Hej,



Skulle jag tangera lagen (min arbetsgivare...) på fel sida om jag läser t.ex. programmering eller excel via sidor såsom www.coursera.com / khan academy m.fl.?

Det är alltså inga Svenska universitet, men det är testfrågor och man får ett slutgiltigt "passed/failed".

De två du listar är väl att anse som självstudier? Du skulle troligen få bättre svar i andra underforum än just juridik?
Citera
2017-02-25, 11:03
  #3
Medlem
Tack för ditt svar!

nja - detta är väl juridik? Hänvisar till en lag?

Anser du/ni detta vara självstudier? Varför, i så fall? (frågar vänligt).

Vad jag nu har förstått att vad som avgör om det är självstudier eller ej är just om det finns en studieplan. Ovan nämnda kurser har ju test, föreläsningar, "en plan" osv.

Kan du/ni hjälpa mig förstå?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback