Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-23, 16:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Min fru från Thailand fick studiebidrag från CSN och mecenatkort när hon studerade SFI utan PUT. Hon invandrade i maj 2010 med vanligt UT och arbetstillstånd och jag hade hyfsat bra inkomst (35k+/m). Inom en månad hade hon personnummer och blev inskriven på SFI och började på C-kursen och fortsatte med D. 2011 fick vi barn och det var inga problem med försäkringskassan och tillhörande föräldrapenning medan hon fortsatte studera SAS (svenska som andraspråk) på distans genom komvux, denna studietid dock utan CSN. 2013 fick hon PUT och fast heltidsjobb efter att ha vikarierat ett år, 2014 blev hon medborgare.

Att reglerna är krångliga verkar däremot uppenbart och det tror jag beror på att CSN har så många olika saker att hantera. Det är studiemedel, studiebidrag, studiebidrag för vuxna i två nivåer, och studielån.
På CSN's webplats finns frågan om man kan få studiemedel på SFI och svaret är utan undantag nej.
Andra relaterade sidor beskriver att faktorer som spelar in är om man är varaktigt bosatt i Sverige, ålder, arbete/familj osv.. så det verkar vara mer individuellt än generellt.

Jag rekommenderar TS att se till att partnern skrivs in på SFI snarast möjligt och åtminstone göra en ansökan till CSN. SFI är bra, och det är många fler än flyktingar som studerar där.
Kursen min fru gick var det kanske hälften från arabländer, och flera av dem verkade inte ens vara intresserade så de var knappt där. Många relationsinvandrade kvinnor och en del anlända pga universitetsstudier eller jobb var däremot mycket motiverade att lära sig.
Sök de bidrag som eventuellt går att få åtminstone, det värsta som kan hända är att man får avslag men man får åtminstone utbildningen.
Har TS flickvän studievana och goda kunskaper i engelska eller annat språk som är åtminstone lite besläktat med svenskan så kommer hon att hoppa över A och B-kurserna direkt.
SFI A motsvarar i stort sett förskola i nivå på språket. Det riktar sig till personer som aldrig gått i skola och inte sett västerländska skrivtecken.
SFI B motsvarar lågstadiet. ÅÄÖ introduceras och man förväntas kunna alfabetet och skriva bokstäverna.
SFI C hanterar grammatiken och man lär sig läsa och tolka texter, lyssna på nyheter på lätt svenska, och skriva egna texter
SFI D är fortsättning på C med lite mer avancerade moment.
Därefter fortsätter man med svenska som andraspråk som förbereder den studerande att fungera i samhället på en nivå som minst motsvarar en svensk som skolkat större delen av grundskolan.
Dvs man kan göra sig förstådd nog för att åka buss till stan, köpa kaffe på starbucks, snubbla lite i grammatiken men ändå kunna förklara vad man menar. Dock inte recitera Strindberg eller känna till historien bakom Vasaloppet.

Kvinnan ifråga går på grundvux och väntar på put. Hon har varit här i 2 år nu
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2017-02-24, 11:49
Medlem
Och så är en mängd trams och off topic raderat. Vill ni diskutera invandringspolitik eller politik rent allmänt så är Juridikforumet fel plats.

/moderator
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback