Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-22, 22:18
  #1
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag funderat på om de karaktärsbrist från min sida. Tror att jag inte är särskilt empatisk helt enkelt. Men är de ett täcken på bristande moral?
Citera
2017-02-22, 22:26
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag funderat på om de karaktärsbrist från min sida. Tror att jag inte är särskilt empatisk helt enkelt. Men är de ett täcken på bristande moral?

Jag brukar se det så här... hade landet de kom ifrån välkomnat mig (vit/ateist)... svaret brukar oftast vara nej inte alls på något sätt och vis...

De länder/invandrare som hade tagit emot mig dock är välkomna hit (typ i alla fall)...

Dock finns det alltid undantag men lite så... varför ge empati till någon som inte ger någon som helst empati för dig?
Citera
2017-02-22, 22:29
  #3
Medlem
Ducadreams avatar
Jag känner personligen att det är lite omoraliskt och jag skulle få ett dåligt samvete av det. Nu kanske jag öppnar Pandoras ask, men om det är omoraliskt att vara för reglerad invandring kan diskuteras.
Citera
2017-02-22, 22:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag brukar se det så här... hade landet de kom ifrån välkomnat mig (vit/ateist)... svaret brukar oftast vara nej inte alls på något sätt och vis...

De länder/invandrare som hade tagit emot mig dock är välkomna hit (typ i alla fall)...

Dock finns det alltid undantag men lite så... varför ge empati till någon som inte ger någon som helst empati för dig?

De som.kommer är ju inte "staten" i deras land. De har noll att säga till om därför som de flytt bl.a

De enskilda personerna hade kanske tagit emot dig om situationen var omvänd. Vad vet du om de?

Edit: de jag menar är att du kan inte koppla ihop personen med landet. Hänger du med?

Edit2: sen kan man ju diskutera om de är lämpligt med muslimer de är en annan femma de har ju uppenbarligen andra värderingar än oss
__________________
Senast redigerad av IHAVENOLIFE 2017-02-22 kl. 22:32.
Citera
2017-02-22, 22:33
  #5
Medlem
Inte ett jävla dugg. Vi är inte skyldiga dem ett smack.
Dom har däremot en skyldighet och försvara, och sedan bygga upp sina hemländer. Av någon anledning (brist på hjärnceller förmodligen), så anser dom att vi vita ska göra det.
Citera
2017-02-22, 22:36
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
De som.kommer är ju inte "staten" i deras land. De har noll att säga till om därför som de flytt bl.a

De enskilda personerna hade kanske tagit emot dig om situationen var omvänd. Vad vet du om de?

Dessa enskilda personer kanske hatar mig... vad vet du om det?

Vad skall man gå på? Hoppas att de som bott i landet med denna speciella kultur/religion osv egentligen inte alls har denna religion/kultur...

Som sagt... det finns undantag... absolut förr typ 80 och början av 90 talet... dessa flydde från dessa speciella kulturer/religioner osv... inga som helst problem med dessa... öppna armar ifrån min sida...

Men det ser liksom inte riktigt ut så idag eller hur?
Citera
2017-02-22, 22:39
  #7
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Nej, det är inte omoraliskt eftersom du ser efter dina egna intressen. Att du ska göra avkall på dina egna intressen, såsom dina barns framtida levnadsstandard och tillvaro, för att främja främmande människors intressen är inte moral. Det finns ingen människa i historien som offrat sina barn för någon annans, och om det skulle vara moral, så går det emot människans naturliga instinkter. Alltså människofientligt.
Citera
2017-02-22, 22:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Inte ett jävla dugg. Vi är inte skyldiga dem ett smack.
Dom har däremot en skyldighet och försvara, och sedan bygga upp sina hemländer. Av någon anledning (brist på hjärnceller förmodligen), så anser dom att vi vita ska göra det.

Var gömmer muppar som dig sig, fan va du tuff du leker bakom skärmen.
Citera
2017-02-22, 22:48
  #9
Medlem
Atlas.s avatar
Ta ned föreställningen över länder som separerar människor och se vad som
utvecklas då dessa världsliga geografiska separationer tas bort.
Citera
2017-02-22, 22:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Dessa enskilda personer kanske hatar mig... vad vet du om det?

Vad skall man gå på? Hoppas att de som bott i landet med denna speciella kultur/religion osv egentligen inte alls har denna religion/kultur...

Som sagt... det finns undantag... absolut förr typ 80 och början av 90 talet... dessa flydde från dessa speciella kulturer/religioner osv... inga som helst problem med dessa... öppna armar ifrån min sida...

Men det ser liksom inte riktigt ut så idag eller hur?

Mycket möjligt att de gör men de har vi ingen anning om.

Svårt. Är själv tillsammans med en från Iran som hatar muslimer och därav har flytt till Sverige. Hon äter bacon och vill anpassa sig till oss osv. Så bara för att de kommer från muslim länder betyder de inte att de har den religionen...

Grunden är nog ändå att vi måste säga nej till muslimer annars ser jag inga problem!

Förbjud moskéer omgående så är problemet löst är min tro
Citera
2017-02-22, 22:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag funderat på om de karaktärsbrist från min sida. Tror att jag inte är särskilt empatisk helt enkelt. Men är de ett täcken på bristande moral?

Om man har läst Aristotle - Politics/Nicomachean ethics, så kommer man inse mer och mer hur stor skillnaden är hos individer som är uppvuxna i andra typer av samhällen.

Nu gäller inte detta precis hur man ser ut, detta är vänster vriden propaganda samt höger extremism som har en klick fascism i sig som håller i dessa trådar för att vilseleda folk genom att försöka kartlägga etnicitet som någon faktor på varför vissa är mer aggressiva etc eller för den delen är orsaken till varför folk ratar varandra.

Moraliskt sätt så skulle du ha fel i att säga att bara för att du är svart/brun etc så har du mindre möjligheter.. Detta stämmer inte om du läser dessa två böcker och försöker ha en öppen syn på det hela istället för att kategorisera dig i en grupp p.g.a etnicitet.
Det kunde ha varit tvärtom, att svarta/bruna var "överhuvudet" om politiken hade sett lite annorlunda ut i dessa områden samt hur det hade styrts.
__________________
Senast redigerad av Locho 2017-02-22 kl. 22:53.
Citera
2017-02-22, 22:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Inte ett jävla dugg. Vi är inte skyldiga dem ett smack.
Dom har däremot en skyldighet och försvara, och sedan bygga upp sina hemländer. Av någon anledning (brist på hjärnceller förmodligen), så anser dom att vi vita ska göra det.

Självklart är vi inte skyldiga den ett skit.

Men de som flyr från islamistisk terror borde få skydd av ett kristet land?

Självklart måste de ej vara muslimer ...är de så ska de ej släppas in.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback