Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-22, 21:00
  #1
Medlem
XEraseds avatar
Hej! som vi alla vet så går de att idenfiera vilken pistol ett skott kommer ifrån då pipan lämnar spår på kulan. så jag skulle vilja veta hur man rensar en pistol...gör så att pipan inte lämnar samma spår på kulan. har hört om att man kan ta en stålborste och köra in i pipan ett par varv men jag är lite osäker på att det funkar så....några som har lite mer erfarenhet och kan berätta? eller är det så att jag måste byta pipan helt?
Med vänlig hälsning

i fall jag skriver i fel kategori eller i fall det finns en liknande tråd får ni gärna flytta för jag hittade inga sådana.
Citera
2017-02-22, 21:16
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av XErased
Hej! som vi alla vet så går de att idenfiera vilken pistol ett skott kommer ifrån då pipan lämnar spår på kulan. så jag skulle vilja veta hur man rensar en pistol...gör så att pipan inte lämnar samma spår på kulan. har hört om att man kan ta en stålborste och köra in i pipan ett par varv men jag är lite osäker på att det funkar så....några som har lite mer erfarenhet och kan berätta? eller är det så att jag måste byta pipan helt?
Med vänlig hälsning

i fall jag skriver i fel kategori eller i fall det finns en liknande tråd får ni gärna flytta för jag hittade inga sådana.

Du måste byta både pipa + utkastare.
Citera
2017-02-22, 21:19
  #3
Medlem
Ducken11s avatar
Ett fint sandpapper eller stålborste funkar bra, dock kan de även ge uppenbara spår av att man försökt byta signaturen den avger.

Ett bättre sätt är att använda vapnet mycket. skjut massa, rengör, skjut massa, rengör. efter några upprepningar så har du på ett diskretare sätt ändrat signaturen den avger.

Men har man bråttom....
Citera
2017-02-22, 21:22
  #4
Medlem
XEraseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Ett fint sandpapper eller stålborste funkar bra, dock kan de även ge uppenbara spår av att man försökt byta signaturen den avger.

Ett bättre sätt är att använda vapnet mycket. skjut massa, rengör, skjut massa, rengör. efter några upprepningar så har du på ett diskretare sätt ändrat signaturen den avger.

Men har man bråttom....

neeee jag har inte direkt brottom men hur många gånger måste jag upprepa proceduren och den som skrev innan skrev nått om utkastare och jag vet inte ens vad det är.....
Citera
2017-02-22, 21:25
  #5
Medlem
XEraseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Ett fint sandpapper eller stålborste funkar bra, dock kan de även ge uppenbara spår av att man försökt byta signaturen den avger.

Ett bättre sätt är att använda vapnet mycket. skjut massa, rengör, skjut massa, rengör. efter några upprepningar så har du på ett diskretare sätt ändrat signaturen den avger.

Men har man bråttom....


och om jag kör med lite sandpapper sen skjuter kanske 10 skott ska jag skruva isär och rengöra sen skjuta 10 till och rengöra osv...osv? hur många gånger måste de upprepas?
Citera
2017-02-22, 21:27
  #6
Medlem
PubMixs avatar
Förlåt vad äger du för model?
Citera
2017-02-22, 21:28
  #7
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XErased
neeee jag har inte direkt brottom men hur många gånger måste jag upprepa proceduren och den som skrev innan skrev nått om utkastare och jag vet inte ens vad det är.....

Finns väl ingen direkt regel. Men som jag förstått de så efter 100+ nya avfyrningar så har signaturen ändrats tillräckligt mycket att de inte längre går säkerställa att de kom från samma.
Citera
2017-02-22, 21:31
  #8
Medlem
XEraseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Förlåt vad äger du för model?

äger ingen men en CZ75 handlar det om.
Citera
2017-02-22, 21:34
  #9
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XErased
äger ingen men en CZ75 handlar det om.

Utkastaren kan du ignorera om du inte tänker ta dölja signatur på hylsan som slängs ut också.
Tror inte ens polisen gör avläsningar på hylsan om de har tillgång till kulan. Spelar ingen roll då de ändå har svårigheter att para ihop kula med hylsa.
Citera
2017-02-22, 21:34
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XErased
Hej! som vi alla vet så går de att idenfiera vilken pistol ett skott kommer ifrån då pipan lämnar spår på kulan. så jag skulle vilja veta hur man rensar en pistol...gör så att pipan inte lämnar samma spår på kulan. har hört om att man kan ta en stålborste och köra in i pipan ett par varv men jag är lite osäker på att det funkar så....några som har lite mer erfarenhet och kan berätta? eller är det så att jag måste byta pipan helt?
Med vänlig hälsning

i fall jag skriver i fel kategori eller i fall det finns en liknande tråd får ni gärna flytta för jag hittade inga sådana.
Varje pipa lämnar väl mer eller mindre unika spår på kulorna, så om du "ändrar" pipan med stålborste eller liknande så ändras ju spåren från den, ungefär som att slipa bort fingeravtryck. Men viss information kan ändå fås från kulan i vissa (alla?) fall, som jag uppfattat det information om hur pipans räfflor ser ut, vilket kan antyda att den antagligen avfyrats från ett vapen av modell X eller Y, men troligen inte av modell Z.
Citera
2017-02-22, 21:35
  #11
Medlem
PubMixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Finns väl ingen direkt regel. Men som jag förstått de så efter 100+ nya avfyrningar så har signaturen ändrats tillräckligt mycket att de inte längre går säkerställa att de kom från samma.

Förlåt men 100 kulor är ju nästan ingenting?
En sportskytt skjuter ju mellan 50-100 kulor per träning?

Citera
2017-02-22, 21:38
  #12
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Förlåt men 100 kulor är ju nästan ingenting?
En sportskytt skjuter ju mellan 50-100 kulor per träning?


Stämmer bra!

Man får planera in sina beväpnade rån så de timear bra med skjutträningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback