Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 18:42
  #1
Medlem
Tänkte höra här om någon varit med om liknande problem eller vet hur jag kan gå tillväga.

För en tid tillbaka så började min MacBook PRO retina 2015 att låsa sig direkt efter viloläge och uppstart. Power-knappen funkar alltså att starta datorn med men mus och tangentbord i övrigt är helt dött. I början kunde jag starta om datorn ett par gånger med hjälp av on/off-knappen för att få den att funka igen men nu är den konstant fryst oavsett hur många gånger jag startar om. Iom att tangentbordet ej funkar så går det ej att starta i felsäkert läge eller något annat läge med hjälp av olika tangentkombinationer. Datorn svarar i alla fall inte på något sånt, kanske finns någon kombo jag ej testat..

Tilläggas bör väl att det startade först efter jag installerade Sierra.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra?
Citera
2017-02-22, 19:53
  #2
Moderator
Rassas avatar
Har du någon möjlighet att testa med ett USB-anslutet tangentbord? Om det funkar, så kan den interna anslutningen till styrplatta och tangentbord ha lagt av. Läge att lämna in den på verkstad i så fall.
Citera
2017-02-22, 20:14
  #3
Medlem
Testa att koppla bort laddaren, sedan ta bort batteriet från din MBP och håll in on/off knappen i 15 sek (utav varken batteri eller laddare i datorn) Sätt sedan i batteriet igen och alt. laddaren = starta upp datorn.

Funkar inte detta så testa metod nr 2;
Stäng av datorn och låt batteri alt. laddare vara kvar i datorn, håll sedan in dessa knappar samtidigt som datorn startar (ska tryckas ned innan boot ljudet och hållas nedtryckta hela tiden) CMD + ALT + P + R, håll dessa inne ända tills att du hör boot ljudet ANDRA gången, släpp där efter knapparna och låt datorn starta. Lycka till!


Sierra är bajs på vissa MBP's, sitter fortfarande på El Capitan både på min MBP och imac 2015 och det funkar klockrent
Citera
2017-02-23, 11:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d0pexx
Testa att koppla bort laddaren, sedan ta bort batteriet från din MBP och håll in on/off knappen i 15 sek (utav varken batteri eller laddare i datorn) Sätt sedan i batteriet igen och alt. laddaren = starta upp datorn.

Funkar inte detta så testa metod nr 2;
Stäng av datorn och låt batteri alt. laddare vara kvar i datorn, håll sedan in dessa knappar samtidigt som datorn startar (ska tryckas ned innan boot ljudet och hållas nedtryckta hela tiden) CMD + ALT + P + R, håll dessa inne ända tills att du hör boot ljudet ANDRA gången, släpp där efter knapparna och låt datorn starta. Lycka till!


Sierra är bajs på vissa MBP's, sitter fortfarande på El Capitan både på min MBP och imac 2015 och det funkar klockrent

Har testat detta utan framgång tyvärr. Verkar vara hårdvarufel. Får försöka reklamera, alternativt lämna in för lagning.

Tack för svar!
Citera
2017-02-25, 19:11
  #5
Medlem
Stäng av dit internet och starta om igen?
Citera
2017-02-28, 13:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Stäng av dit internet och starta om igen?

Vet inte riktigt om det löser problemet, men tack för tipset. Den är ivägskickad på service!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback