Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 17:01
  #1
Medlem
Ördögs avatar
I Finland har inom loppet av mindre än en vecka tre 17-åriga ungdomar fallit offer för två separata våldsbrott, som jag tycker förtjänar att nämnas här på FB. Även om jag inte vet mer om fallen än vad jag läst i gammelmedia samt på murha.info, har jag inte undgått att känna mig ganska berörd av dem. Jag tänker på de mörka krafter som bör ha förmått de båda gärningsmännen att göra det de gjorde, jag tänker på hur jag själv var som 17-18-åring, när framtiden hägrade och världen var öppen.

Det första av dessa fall såg först ut som en olycka. Vid halvåttatiden på lördagskvällen den 18 februari frontalkolliderade en skåpbil och en mopedbil på riksväg 12 i Sastamala, några mil väster om Tammerfors. I mopedbilen satt två 17-åringar, en pojke och en flicka. Båda omkom omedelbart.

Skåpbilens förare, en 34-årig man, fördes med mindre allvarliga skador till sjukhus. Vägen var stängd för trafik till långt in på natten.

Polisen kunde redan på söndag meddela att fallet utreddes som två dråp, grovt rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten. Det fanns nämligen skäl att misstänka att han skåpbilens förare hade kört på mopedbilen med avsikt.

På måndag kunde polisen efter förhör berätta följande:
Citat:
--- skåpbilsföraren som krockade med en mopedbil i Sastamala på lördag kväll --- hade för avsikt att begå självmord. Den 35-årige mannen har i förhör sagt att han ville ta livet av sig genom att frontalkrocka med ett mötande fordon.

Mannen, som misstänks för två dråp, grovt rattfylleri och grovt äventyrande av trafiken, förhördes på söndagen. Han sade att han inte hade märkt att det var en mopedbil som han körde mot, utan han trodde det var ett större fordon.

Den misstänkte hade vid gripandet 1,42 promille alkohol i blodet. Han uppgav i förhöret också att han intagit receptbelagda mediciner. Mannen led av mentala problem och hade varit självdestruktiv också tidigare, berättar polisen.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...i-mopedbil-dog

De omkomna ungdomarna var båda från Sastamala och på väg in till Tammerfors för att ha kul. De gick på yrkesskolans fordonslinje, sällskapade sedan ett halvår tillbaka, och drömde stort om framtiden. Bland deras skolkamrater och ortens övriga ungdomar är chocken och sorgen stor.

Sastamala i chock efter dödsolycka med mopedbil - "omöjligt att förstå"
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...igt-att-forsta

34-åringen, som var bosatt i Nokia (grannkommunen) hade den ödesdigra kvällen grälat våldsamt med frugan. En polispatrull hade kallats till bostaden, men då den kom fram hade mannen redan schappat. Medvetna om typens självdestruktiva avsikter satte polisen iväg efter honom, men lyckades inte stoppa honom förrän katastrofen var ett faktum.

Man överraskas knappast av att 34-åringen hade hunnit samla på sig ett digert brottsregister. Han hade dömts för misshandel av sin fru och ett av sina barn (han hade gett flickan en narkotiklassad tablett då hon var ett och ett halvt år), och han hade flera domar för rattfylleri (även grov), äventyrande av trafiksäkerheten och betalningsmedelbrott.

GM häktades igår (tisdagen den 21 februari) av Birkalands tingsrätt. Dagen innan hade hans fru lämnat in ansökan om skilsmässa (hon hade planerat att lämna honom ett par gånger förr, men naturligtvis ändrat sig ganska snart).

På murha.info diskuteras nu bland annat mopedbilars synlighet och säkerhet, och den misslyckade självspillingen och dubbeldråparen rekommenderas att hänga sig nästa gång - i brist på rep kan han försöka med ett hundkoppel, en elsladd eller något i den stilen. GM:s namn har jag ännu inte hittat någonstans. Offrens namn nämns på ett ställe i tråden, men jag tycker inte de behöver återges här.

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=20&t=22912

Jag ska försöka följa med hur fallet utvecklas.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2017-02-22 kl. 17:04.
Citera
2017-02-22, 17:14
  #2
Medlem
Ducadreams avatar
Vad har hänt med den tredje ungdomen som du nämnde i första stycket? Och vad gällde det andra våldsbrottet?
Citera
2017-02-22, 18:05
  #3
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Vad har hänt med den tredje ungdomen som du nämnde i första stycket? Och vad gällde det andra våldsbrottet?

Väl bekomme!

(FB) Nokia, FI: 18-åring dräpte flickvän - tejpade över hennes ansikte 2017-02-18
Citera
2017-05-31, 14:03
  #4
Medlem
Ördögs avatar
Rättegången inleddes idag i Birkalands tingsrätt. Mannen åtalas för två dråp, grovt äventyrande av trafiksäkerheten samt grovt rattfylleri.

Den åtalade nekar till dråpsanklagelserna, men erkänner två fall av grovt dödsvållande. Han säger att han bara ville avsluta sitt eget miserabla liv genom att köra mot en klippvägg eller krocka med en långtradare.

Åklagaren tror inte på det där, och säger att den åtalade förstod att det var ett litet fordon som kom emot honom. Enligt åkalagaren var mannens verkliga avsikt att misslyckas med självmordsförsöket.

http://yle.fi/uutiset/3-9640826
Citera
2017-10-20, 20:56
  #5
Medlem
Ördögs avatar
I onsdags böev det klart att GM, som heter K*ri S**ri (*=a) i läkarundersökningen konstaterats vara tillräknelig.

Än så länge har tingsrätten inte slagit fast om hans gärning var avsiktlig eller inte - för två dråp skulle fängelsedomen vara 13 år, för två fall av grovt dödsvållande sex årm säger åklagare Mika Mäkinen.

Att GM var omtöcknad av sprit och läkemedel är inte en förmildrande omständighet. Tingsrätten anser att föraren bör ha insett att det var en liten bil han körde mot, inte en lastbil eller långtradare.

Kanslidomen kommer torsdagen den 26 oktober.

I de senaste artiklarna i murha.info-tråden intervjuas den döda flickans mormor och farmor, som berättar hur fruktansvärt de sörjer henne. Där finns också en bild av hennes gravsten, med två hjärtan och en bild på hennes käraste keldjur, kaninen Pupsi (som hon fick med sig i kistan).
Citera
2017-10-28, 13:04
  #6
Medlem
Ördögs avatar
Tolv år bidde dä.

Man dömdes till 12 års fängelse
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/162443
Citat:
Mannen som körde på en mopedbil i Sastamala i februari har dömts till 12 års fängelse. Kari Tapani Saari, 34, dömdes för två dråp, grovt rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten i Birkalands tingsrätt på torsdagen.

I krocken mellan Saaris flexbil och mopedbilen dog mopedbilens 17-åriga manliga förare och en 17-årig kvinnlig passagerare.

I förhören berättade Saari att han ville begå självmord. Han har också sagt att han trodde att mopedbilen var ett större fordon. Det trodde rätten ändå inte på.
---
Sinnesundersökningen visar att Saari var tillräknelig och alltså förstod sin gärning. Under tidpunkten för krocken var han påverkad av alkohol och läkemedel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback