Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 15:45
  #1
Medlem
Jag läser för nuvarande mitt andra år på en treåring kandidatutbildning i programmering. Håller på och söker jobb inför sommaren, och marknaden är väldigt bra. Efter att ha pratat med tidigare elever från programmet så är det tydligen vanligt att folk blir erbjuden en heltidstjänst efter andra året och väljer därmed att inte avsluta utbildningen.

Jag har två funderingar till er som har erfarenhet inom branschen:

1. Karriärsmässigt, är det viktigare att ta en examen, eller blir den mindre viktig när man har tidigare arbetserfarenhet?
2. Är det bättre att försöka komma in på ett större företag som första jobb, eller går det mindre företag lika bra?

Kan tilläggas att jag helst vill jobba inom någon form av systemprogrammering. Webprogrammering m.m lockar inte.

Tack!
Citera
2017-02-22, 15:47
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filsmink
Kan tilläggas att jag helst vill jobba inom någon form av systemprogrammering. Webprogrammering m.m lockar inte.

Min uppfattning är den att om du är duktig på att programmera på det viset du vill göra så kommer du fixa jobb hur lätt som helst. Och efter det lär du öka på din kunskapsbank mer och mer, vilket gör att en utbildning inte är nödvändig.

Men med det sagt, om du om 15-20 år kommer på att du inte längre vill var "kodapa" och istället stega upp och bli chef, då är en utbildning garanterat fördelaktig.
Citera
2017-02-22, 15:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Min uppfattning är den att om du är duktig på att programmera på det viset du vill göra så kommer du fixa jobb hur lätt som helst. Och efter det lär du öka på din kunskapsbank mer och mer, vilket gör att en utbildning inte är nödvändig.

Men med det sagt, om du om 15-20 år kommer på att du inte längre vill var "kodapa" och istället stega upp och bli chef, då är en utbildning garanterat fördelaktig.

Tackar!
Citera
2017-02-22, 16:20
  #4
Medlem
Jernmaskens avatar
Varför avbryta studierna när du har chansen att ta en examen bara för att få ett jobb? Jobba kommer du nog att få göra resten av livet. Oroa dig inte för det.

Jag har alltid jobba på större företag där allt är på plats. Jag gillar inte att riskera att få gå ner på ICA och köpa kaffe när det är slut på kontoret. Det var ett exempel men, jag tror du fattar.
Sen tror jag större företag inte ogärna lägger en 100.000 kr på lite vidareutveckling för en anställd. Det är bra.
Citera
2017-02-22, 20:14
  #5
Medlem
enowens avatar
Nu har jag själv ingen utbildning men jag tycker fortfarande att du ska avsluta din utbildning. Det är alltid enklare att säga att du har slutfört utbildningen än att du ska sitta och förklara varför du valde att hoppa av. Det är bara 1 år vi pratar om här.

Även om jag själv sitter på en ok lön för min ålder och har kunskaper inom ett flertal olika språk (och högst troligt lärt mig otroligt lite om jag hade valt att plugga) så hade jag ändå velat plugga på universitetet. Dels för att miljön lockar mig men också för att jag kan försvinna in i mina egna projekt istället för att koda hela dagen på ett jobb och komma hem helt slut.
__________________
Senast redigerad av enowen 2017-02-22 kl. 20:17.
Citera
2017-02-23, 15:52
  #6
Medlem
Anledningen till att jag var lite sugen på att börja arbeta var att jag är en av de personer som föredrar arbetslivet framför livet som student, samt att jag tidigare avbrutit en utbildning efter två år. Har studerat ett tag med andra ord. Det blir nog att satsa på examen trots allt, och inte riskera att stänga dörrar i onödan.
Citera
2017-02-24, 21:19
  #7
Medlem
abcabcs avatar
Jag tycker absolut du skall fixa examen. Det är bra för ditt självförtroende på lång sikt. Bra när du skall byta företag, och bra om du skall byta arbetsuppgift så som projektledare, arkitekt eller chef. Du har ett mycket långt arbetsliv framför dig, så det är ej bråttom.

Att bli klar tyder på flera bra egenskaper: Att kanna slutföra saker trots att det är tråkiga eller jobbiga. Att vara noggrann. Att vara en som får saker gjorda. Vara en som inte skjuter upp saker. Alla dessa saker är egenskaper som är _mycket_ viktiga i arbetslivet.

Sedan har jag mött personer som säger att de "nästan" blev klara med sin civilingenjörsexamen, men sedan visade de sig att det var ett år som saknades, och det var alla de svåra kurserna, och att personen troligen inte hade kapacitet att någonsin bli klar.
Citera
2017-08-18, 19:38
  #8
Medlem
Alla arbetsgivare kollar om du har förmågan att slutföra. En examen är därför bra, skitsamma vilken utbildning!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback