Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 15:40
  #1
Medlem
Detta är absolut inte första gången där en person med urspung ifrån mellanöstern land gör fel. Jag fick tid på Vårdcentralen. Allt handlar om transportstyrelsen, men eftersom han inte hade någon aning om hur man skulle skicka rapporten dit, så fick han plötsligt för sig att det skulle finnas en kod på pappret ifrån transportstyrelsen. När jag sa till honom att det tror jag absolut inte, och han försökte ytterligare kolla rubt, för att skicka rätt "katergori" till transportstyrelsen, men kunde inte hitta det. Istället för att ta sig tiden att fråga sina kollegor som hade tid att svara på hans frågor.

För trots allt, kan man gö ut ur rummet och fråga en kollega vid en undring. Men inte denna mannen, utan efter några försök med att hitta rätt kategori.

Så ville han ändå se pappret ifrån transportstyrelsen, för att se om de hade någon kod där. Jag gick med på det, och vi kom överens en tid. Han sa en tid till mig, och dessutom skrev tiden på en lapp till mig och gav den till mig.

När jag besöker Vårdecebtralen idag, så visar det sig att jag "hade" en annan tid. Självfallet är jag frusterade, för att det gäller bara att rapportera till transportstyrelsen, men eftersom han så gärna ville se pappret om det fanns kod vart man skulle skicka rapporten. Så fick jag en ny tid, som inte ens blev av.

Detta är inte alls första gången. Jag har bemött receptionister ifrån mellanöstern som är knasiga. Jag har även haft kontakt med en psykatriksjuksöterska som inte heller riktigt kunde sina grejer. Hon hade urspung ifrån ett annat land.

Det får mig att undra hur dessa människor egebtligen får jobbet?

Det är ganska uppenbart att de inte kan hantera yrket.

Håller ni med om att bemötta människor som är etnist svenskar, som är betydligt mer skarpa och ordentliga och kan sin yrke. Än människor ifrån mellanöstern.
__________________
Senast redigerad av Koncentration 2017-02-22 kl. 16:17.
Citera
2017-02-22, 16:12
  #2
Medlem
Ibland undrar man. Jag hade en läkare som inte kunde skriva ut korrekt mängd medicin. (e-recept så jag såg inte mängden) Fick en jäkla massa piller vilket personalen på apoteket reagerade över. Hade inte varit speciellt svårt att ta självmord med de volymerna (om man hade velat) om inte apoteket gjort sitt jobb grundligt.

En annan läkare fick jag guida fram på skärmen (skämtar inte). Hans svenska var så dåligt att jag kan inte förstå hur i världen han får jobba som läkare. Fast han var nog bra på sitt område. Men det måste vara en risk för patientsäkerheten att inte kunna språket ordentligt.
Citera
2017-02-22, 16:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Ibland undrar man. Jag hade en läkare som inte kunde skriva ut korrekt mängd medicin. (e-recept så jag såg inte mängden) Fick en jäkla massa piller vilket personalen på apoteket reagerade över. Hade inte varit speciellt svårt att ta självmord med de volymerna (om man hade velat) om inte apoteket gjort sitt jobb grundligt.

En annan läkare fick jag guida fram på skärmen (skämtar inte). Hans svenska var så dåligt att jag kan inte förstå hur i världen han får jobba som läkare. Fast han var nog bra på sitt område. Men det måste vara en risk för patientsäkerheten att inte kunna språket ordentligt.
Det där med språket har jag varit med om. Så många gånger, helt otroligt!

Det där med piller låter ju hemskt! Speciellt om man också skulle ha det där motivationen som du skrev, självmord. Det hade absolut kunna komma till "fel" händer till någon. Läskigt, obehagligt!

Jag förstår inte riktigt med läkare ifrån mellanöstern, de kan inte ställa frågor till sina kollegor. Jag har haft läkare som var etnict svenskar, som tagit och frågat sina kollegor. Så varför vågar inte dessa människor ifrån mellanöstern?

Det där med transportstyrelsen, var ren frustration, eftersom jag sa åt honom flera gånger att det enda som står i transportstyrelsen är i princip vad jag skall undersöka och när det sista datumet det är för att rapporten skall skickas. Jag gick med på en ny tid för att han gav inte upp. Han tjatade på om transportstyrelsen papper, samtisigt som han kollade runt på datorn. När jag frågade om hans kollegor kanske kunde hjälpa honom, så sa han bestämt nej.

Det är något om att de inte vill fråga om hjälp. Kan det vara så att de är rädda att bli av med jobbet, för att de kanske på något sätt inbillar sig att de kommer bli av med jobbet om de ställer frågor som är för enkla, eller vad är frågan om?

Jag vill självklart skicka dessa rapport innan det är försent, men jag har ingen aning vad man kan göra när man på träffar dessa människor.

Helt klart att jag skall inte betala pengar för den tiden jag missade, när i själva verket som var hans fel.
Citera
2017-02-22, 16:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Det där med språket har jag varit med om. Så många gånger, helt otroligt!

Det där med piller låter ju hemskt! Speciellt om man också skulle ha det där motivationen som du skrev, självmord. Det hade absolut kunna komma till "fel" händer till någon. Läskigt, obehagligt!

Jag förstår inte riktigt med läkare ifrån mellanöstern, de kan inte ställa frågor till sina kollegor. Jag har haft läkare som var etnict svenskar, som tagit och frågat sina kollegor. Så varför vågar inte dessa människor ifrån mellanöstern?

Det där med transportstyrelsen, var ren frustration, eftersom jag sa åt honom flera gånger att det enda som står i transportstyrelsen är i princip vad jag skall undersöka och när det sista datumet det är för att rapporten skall skickas. Jag gick med på en ny tid för att han gav inte upp. Han tjatade på om transportstyrelsen papper, samtisigt som han kollade runt på datorn. När jag frågade om hans kollegor kanske kunde hjälpa honom, så sa han bestämt nej.

Det är något om att de inte vill fråga om hjälp. Kan det vara så att de är rädda att bli av med jobbet, för att de kanske på något sätt inbillar sig att de kommer bli av med jobbet om de ställer frågor som är för enkla, eller vad är frågan om?

Jag vill självklart skicka dessa rapport innan det är försent, men jag har ingen aning vad man kan göra när man på träffar dessa människor.

Helt klart att jag skall inte betala pengar för den tiden jag missade, när i själva verket som var hans fel.

Kan vara så. Transportstyrelsen går oftast på personnummer eller regnummer när handlingar kommer in om ärendenummer saknas, så jag förstår inte varför han klyddar till det.

Men han är kanske rädd att det kommer tillbaka igen och så får han mer jobb! Och det vill han inte ha.
Citera
2017-02-22, 16:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Kan vara så. Transportstyrelsen går oftast på personnummer eller regnummer när handlingar kommer in om ärendenummer saknas, så jag förstår inte varför han klyddar till det.

Men han är kanske rädd att det kommer tillbaka igen och så får han mer jobb! Och det vill han inte ha.
Vad skall komma tillbaka menar du?

Hur då mer jobb?

Du menar göra fler uppdrag angående transportstyrlesen?


Jag börjar fundera på att kontakta chefen på Vårdcentralen och se om jag kan se till att endast träffa etnict svenskar, och samtisigt överklaga, med att säga att det var faktiskt han som sa en vis tid till mig, men skrev helt någonting annat på datorn..
Citera
2017-02-22, 16:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Vad skall komma tillbaka menar du?

Hur då mer jobb?

Du menar göra fler uppdrag angående transportstyrlesen?


Jag börjar fundera på att kontakta chefen på Vårdcentralen och se om jag kan se till att endast träffa etnict svenskar, och samtisigt överklaga, med att säga att det var faktiskt han som sa en vis tid till mig, men skrev helt någonting annat på datorn..

Nu är jag osäker på vad ärendet gäller, men om det är ett medicinskt intyg till Transportstyrelsen så kan det riskera komma tillbaka om det inte är korrekt upprättat av läkaren.
Citera
2017-02-22, 18:57
  #7
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Det får mig att undra hur dessa människor egebtligen får jobbet?

``Du kan få ersättning om du anställer en person som är arbetssökande och inskriven på Arbetsförmedlingen[,] som har fyllt 20 år och har ett uppehållstillstånd som inte är äldre än 36 månader. [...] Du kan få ersättning med 80 procent av lönekostnaden, det vill säga bruttolön, sjuklön, semesterlön och arbetsgivaravgifter. Som mest kan du få 800 kronor per dag vid heltidsanställning.''

https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...stegsjobb.html

Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Håller ni med om att bemötta människor som är etnist svenskar, som är betydligt mer skarpa och ordentliga och kan sin yrke. Än människor ifrån mellanöstern.

Nja. De är inte entydigt sämre än oss utan snarare som delar av ett annat puzzel vilka kommer att passa in i det svenska arbetslivet om man bankar ett tag. Och det gör staten.
Det hjälper i viss mån att känna till skillnaderna i tänkesätt, bemötande och synen på arbete och ansvar. Jag skulle leverera två pallar till en kund en gång med handtruck på bakgavellift + lastbrygga. Eftersom personbilar stod ivägen måste jag backa in snett. En turk kom ut på lastbryggan och började vinka att jag skulle fortsätta backa. "Bra", tänkte jag för annars måste man gå ur bilen och kolla flera gånger. Turken blev ivrigare och ivrigare och började veva med vänsterarmen att jag skulle backa snabbare. Det var nu mina känslor opponerade sig. Det har sagts om de nordiska folken att vi är stela och har svårt att finna uttryck för våra känslor. Turkens entusiasm började kännas som en kulturell fiende till mig och jag kunde varken ha förtroende för den eller samarbeta med den. Med en bestämdhet från djupet av min själ tröck jag bromspedalen i mattan. Eftersom jag redan backade långsamt stannade lastbilen direkt.

Turken reagerade med bestörtning. Han stannade mitt i en vinkning, tittade åt vänster, tittade åt höger, tittade nedåt, tittade uppåt och skakade till. Jag hade 2 dm kvar till ett tak som sköt ut över lastbryggan. Nu satte han upp båda handflatorna i en symbol som betyder "nödstopp". Det var lite sent, kan tyckas. Jag hade redan stått stilla i två sekunder.

Efter den här lilla berättelsen vill jag ändå påstå att de turkar jag stött på fungerar väldigt bra på sina jobb. Det verkar som om andra tycker lika dant. Mer problem har vi haft med araber. De vill inte låta en ta ned en pall via bakgavelliften utan att tre personer ska komma och hjälpa till att knuffa, sno fjärrkontrollen för att "visa hur man gör" eller kommendera och spela arbetsledare.

På sitt eget lager bör de rimligen ha rätt att bestämma. En arab (eller åtminstone arabisktalande) sa åt mig att sätta en pall mitt i gången. Jag svarade att "det är väl inte lämpligt att sätta den mitt i gången?" och han svarade "Du ska sätta den där för jag säger du ska sätta den där". Jag satte ned pallen och gick och hämtade nästa. Kanske gick han och hämtade en truck för att ta den från andra hållet och köra vidare den? Näggum skäggum. Han gick och hämtade sina arbetskamrater för att visa dem hur inkompetent jag var som satte pallar mitt i gången.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback