Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 12:46
  #1
Medlem
GormDenGamles avatar
Igår skulle jag fabkriksåterställa min MacBook Pro.
Jag gjorde som jag alltid har gjort - startade om och raderade min hårddisk.
Sen gjorde jag även en skivkontroll, och då försvann hårddisken som jag döpte om till eget namn, och fick namnet "OS X Base System".

Nu kan jag inte radera hårddisken. Och när jag försöker att installera en ny version av Sierra, får jag beskedet att hårddisken är låst.

Vad ska jag göra..?
Citera
2017-02-22, 12:53
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ladda ner gparted, skriv till usb, boota från usb/gparted och formatera Disken till lämpligt format. Vet inte om macbook vill ha mbr eller gpt, ej heller vilket filsystem som krävs, men gparted bör kunna hantera det.
Citera
2017-02-22, 12:54
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ladda ner gparted, skriv till usb, boota från usb/gparted och formatera Disken till lämpligt format. Vet inte om macbook vill ha mbr eller gpt, ej heller vilket filsystem som krävs, men gparted bör kunna hantera det.

Tack för tipset!
Finns det fler saker man kan göra?
Och vargör har disken låst sig egentligen?
Citera
2017-02-22, 13:55
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag återställer genom Time Machine som jag installerar på en extern HDD. Kan jag göra något med detta när det är klart, så att jag får igång datorn på rätt sätt eller fixa det genom detta?
Citera
2017-02-22, 14:06
  #5
Medlem
user3815276s avatar
Köpa ny?
Citera
2017-02-22, 14:32
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user3815276
Köpa ny?

Den är bara ett par månader gammal. En SSD.
Den hittas i menyn, men är låst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback