Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 11:56
  #1
Medlem
Har egna medel konto sedan maj förra året. Gick in i väggen fullständigt ( se andra inlägg fär info inom psykiatri ) . Men kortfattat så har jag inte orken att sitta med det . + jag inte känner mig tillräckligt trygg att sitta med min egen ekonomi . Litar inte på mig själv. Sitter redan i skuld hos kronofogden då jag inte har ekonomi att betala til alla olika kreditgivare och utmätning av lönen . Skuldsatt drygt + 350 k.

Nu till bekymret . I början funkade det bra och jag var nöjd med den kontakt personen jag hade . Vi träffades en gång i månaden . Gick igenom månadens räkningar , mat pengar kom som de skulle en gång i veckan och det gjordes varje månad en månads buffert som jag fick redovisade för mig. Precis hur mycket de finns undanlagt mm . Sparat en del för att kunna så småningom gå in med en större summa pengar till kronofogden och hoppas på en skuldsanering .

Sedan 2 månader tillbaka har jag fått en ny kontakt person hos socialstyrelsen. Alltid strul med betalningar ( sena insättningar) inte alls lika angagerad . Jag får själv boka tider med honom över mail när jag tycker de e dags i slutet av månaden ( inte hela världen men ) . Får ingen redovisning av kontot hur mycket de e som e undanlagt, ingen redovisning på vilka autogiro som kommer dras varje månad . Bara muntligt och inte skriftligt.
Finns de några regler för hur detta med egna medel konto ska fungera ? Hur vet jag om han lagt in överföringar i tid för autogiro mm. Han skyller på swebanks system som fördröjer.

Min kurator diskuterade med mig om det kanske varit bättre och ansöka om god man . Ämnet ekonomi är enormt ångest laddat ännu och kanske skulle få bättre redovisning mm via en sådan person. Och framförallt vara med och betala och diskutera lösningar fram och tillbaks . Mitt mål är ju att ta hand om min egen ekonomi på sikt. Det är ju någonting jag verkligen vill.
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-02-22 kl. 12:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback