Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 10:48
  #1
Medlem
Smurfen22s avatar
Jag har en vän som köpte hus för 4 månader sedan. Personen köpe huset i en mellanstor svensk stad. Huset blev köpt för 2,5mil (byggt 1960
Talet) behöver nya badtum, tak, elektriskt anlägg osv.

Det jag reagerar på är att huset nu blir värderat till 3,7mil av en mäklare.
Hur mycket kan man lita på mäklarens värdering ?

Tycker också mäklaren kommer med konstiga utspeø som att om man fixar nya tapeter/alltan så
Kan man lägga på 250k på värderingen...

Kan detta stämma ?
Citera
2017-02-22, 11:07
  #2
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen22
Jag har en vän som köpte hus för 4 månader sedan. Personen köpe huset i en mellanstor svensk stad. Huset blev köpt för 2,5mil (byggt 1960
Talet) behöver nya badtum, tak, elektriskt anlägg osv.

Det jag reagerar på är att huset nu blir värderat till 3,7mil av en mäklare.
Hur mycket kan man lita på mäklarens värdering ?

Tycker också mäklaren kommer med konstiga utspeø som att om man fixar nya tapeter/alltan så
Kan man lägga på 250k på värderingen...

Kan detta stämma ?
Det beror mycket väl på hur många liknande objekt som finns i samma område. Finns det många så är det lättare för att mäklare att värdera korrekt.

Sedan ska man kanske inte ta alltför allvar på en värdering av en mäklare. Det är mycket tyckande i den branschen. En korrekt värdering är alltid hur mycket en köpare är beredda att betala och det kan skilja mycket mellan en köpeskilling och en värdering. Problemet är då att säljaren oftast blir förbannade vid en eventuell försäljning och tycker att de blivit lurade. Det hände oss när vi köpte villan att säljaren skrev på köpekontraktet och kastade det på oss. Inte en väldigt munter tillställning kan man tycka även om det var det för oss som köpare. Givetvis finns också då motsatsen där objekt säljs för mycket mer och säljarna blir glada.
Citera
2017-02-22, 11:09
  #3
Medlem
fishANDchipss avatar
Det är vid en eventuell försäljning som en köpare avgör värdet, mäklaren ger säljaren ett förslag om hur marknaden ungefär ser ut och vad han tror värdet ligger på.

Mäklare vill tjäna pengar så fort som möjligt. Värderar dom då till ett på tok för högt pris så kommer inga spekulanter på visningen och mäklaren tjänar inga pengar. Där emot så kan det vara så att mäklaren värderar till ett lägre pris för att göra en blixt snabb affär, där ska man passa sig lite eftersom att man kan få ut ett högre försäljningspris än vad mäklaren påstår.

Altaner, tapeter, rent, städat och fint, kanske till och med en maffig fruktskål. Allt det där gör så att fastigheten ser mer attraktiv ut på visningen och kom ihåg att det är för spekulanterna det ska se fint ut, inte för mäklaren, för att då är man kanske redo att ge ett högre bud.

Jag har själv sålt av 3 bostadsrätter, i Stockholm då vill jag tillägga, och jag gjorde massa misstag i början som man vet om nu istället.

Mitt svar är att jag hade litat på mäklaren i det här fallet men jag hade siktat på att få ut mer än vad mäklarens värdering låg på. (Om dom hade tänkt att sälja)
__________________
Senast redigerad av fishANDchips 2017-02-22 kl. 11:13.
Citera
2017-02-22, 11:13
  #4
Medlem
Går inte att svara generellt på, men en 50% ökning på 4 mån är inte normalt.
Kanske köptes huset billigt av någon anledning. Snabb affär? Dödsbo som sålde osv.
Betr höjningen efter en inre uppfräschning så låter det i överkant, omdet inte även ingår nya klinker golv eller nytt kök. 50-100 för målning o tapetsering brukar det vara. Däremot är en fräscht inre, en stor faktor för att få sålt huset till ett vettigt pris.
Sedan är en värdering gjord av mäklare, helt beroende på vad den avser. beställer du en värdering av en mäkl för att höja banklånen, så är den självklart lägre än om du frågar en mäklare vad han/hon tror att huset går att sälja för.
Citera
2017-02-22, 13:54
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen22
Jag har en vän som köpte hus för 4 månader sedan. Personen köpe huset i en mellanstor svensk stad. Huset blev köpt för 2,5mil (byggt 1960
Talet) behöver nya badtum, tak, elektriskt anlägg osv.

Det jag reagerar på är att huset nu blir värderat till 3,7mil av en mäklare.
Hur mycket kan man lita på mäklarens värdering ?

Tycker också mäklaren kommer med konstiga utspeø som att om man fixar nya tapeter/alltan så
Kan man lägga på 250k på värderingen...

Kan detta stämma ?

Vi vet ju inte så mycket om huset, men det låter helt orimligt med en sådan värdestegring, med tanke på att det låter som att din kompis inte fixat taket m.m än?

Det enda jag kan tänka mig som gör att det stämmer är om din kompis köpte det för ett vrakpris hos KFM eller liknande..?

Varför har han värderat om huset förresten? Tänker man på amorteringskravet får man ju inte värdera om det förrän om fem år. I och för sig kan man ju få lägre ränta av banken om det finns stora övervärden i huset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback