Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 09:47
  #1
Medlem
zoombos avatar
Jag är som tekniknörd intresserad av hur det kan erbjudas tusentals strömmande kanaler varav vissa t o m är per-per-view?
Hur har dom burit sig åt?
Dom kan väl knappast ha ett skarpt abonnemang per kanal där dom på nåt sätt fångar strömmen och skickar den vidare? Eller har dom hackat sig in direkt i någon distributionspunkt och man där inne "tankar av" strömmen? Kan det finnas en sån i varje land, typ Kaknästornet (fast i nåt mera obskyrt land) och det är där dom har kopplat in sig? Nästa problem blir att den punkt som skickar ut paketen måste ha en lina som heter duga om man nu ska kunna skicka ut HD-kanaler runt hela Europa utan att det laggar.

Visst, det har väl knappast någon praktisk betydelse hur man har gått tillväga men jag erkänner att jag är lite impad och skulle gärna vilja veta mer om hur dom har lyckats - om någon är mera insatt.

Som kanalägare bör dom ju också vara rätt intresserade av hur det går till och inte minst försöka förhindra fenomenet.
Citera
2017-02-27, 00:32
  #2
Medlem
COYBs avatar
Är det inte så att de betalar för en massa abonnemang, tar in kanalerna via parabol, skickar ut kanalerna via nätet?
Citera
2017-02-27, 08:58
  #3
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COYB
Är det inte så att de betalar för en massa abonnemang, tar in kanalerna via parabol, skickar ut kanalerna via nätet?

Det är väl det mest logiska sättet att göra det på, ja. Men eftersom dom erbjuder över 1500 kanaler från hela världen så borde prislappen för alla abonnemang bli astronomisk om man gjorde så och jag vet inte ens om det går att teckna abonnemang från alla bolag om man inte bor i samma land, eller iaf världsdel. Visst, rent krasst skulle detta kunna vara ett organiserat nätverk av individer som gör på detta sätt i respektive land men det känns som en rätt bökig lösning.

Sen finns det två saker som motsäger att det är så:
Man erbjuder pay-per-view kanaler/program och dessa måste, mig veterligt, aktiveras av abonnenten vid varje enskilt tillfälle.
Den som fångar upp signalen och skickar ut den måste ha rejäl nätkapacitet.

Nej jag tror att dom här figurerna tankar av signalerna någonstans i mellandistributionen om man säger så. På 90-talet skickade Telia ut sina kanaler okrypterade via radiolänkar för vidare distribution till lokala kabelnät, skaffade man bara rätt typ av mikrovågshuvud (vilket inte var så enkelt) och bodde så att man kunde fånga in flödet var det en bit av kaka att få tillgång till hela utbudet. Jag skulle kunna tänka mig att det är så man gör och det skulle vara kul att få det bekräftat från den som har bättre insyn i denna obskyra verksamhet.
Citera
2017-02-27, 10:07
  #4
Medlem
COYBs avatar
Visst blir det en astronomisk summa, men med ett stort nätverk där de flesta leverantörerna av slutprodukten tar in kanalerna från olika distributörer så kan det nog löna sig då kunderna är ganska många. Säg att du har 50 000 kunder över hela världen och får in 100 kr/månad/kund så har du 5 miljoner att lägga på kanalinköp.

Men visst jag killgissar bara, finns säkert någon som är mer insatt i hur det går till även om man kanske inte pratar allt för högt om detaljerna.
Citera
2017-02-27, 10:30
  #5
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COYB
Visst blir det en astronomisk summa, men med ett stort nätverk där de flesta leverantörerna av slutprodukten tar in kanalerna från olika distributörer så kan det nog löna sig då kunderna är ganska många. Säg att du har 50 000 kunder över hela världen och får in 100 kr/månad/kund så har du 5 miljoner att lägga på kanalinköp.

Men visst jag killgissar bara, finns säkert någon som är mer insatt i hur det går till även om man kanske inte pratar allt för högt om detaljerna.

Ja men det förklarar ändå inte hur dom kan erbjuda PPW-program för dessa beställer man väl enskilt?

Sen började dom knappast med 50000 kunder....och för att bli tillräckligt attraktiv måste man ha ett digert utbud att komma med = hög initial kostnad.

En mera adekvat fråga men som inte hör till tråden är: hur ska kanalägarna komma åt dem för snart står det väl en IPTV-box i vart och vartannat hem och inga pengar når de som äger kanalerna...
Citera
2017-03-02, 14:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ja men det förklarar ändå inte hur dom kan erbjuda PPW-program för dessa beställer man väl enskilt?

Sen började dom knappast med 50000 kunder....och för att bli tillräckligt attraktiv måste man ha ett digert utbud att komma med = hög initial kostnad.

En mera adekvat fråga men som inte hör till tråden är: hur ska kanalägarna komma åt dem för snart står det väl en IPTV-box i vart och vartannat hem och inga pengar når de som äger kanalerna...


Då är det dags att kanalägarna gör på samma sätt som inom bland annat fildelning. Man skapar plattformar där kanalerna sänds ut till en kostnad som kunderna är villiga att betala, typ som Spotify och liknande
Citera
2017-03-02, 19:42
  #7
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Då är det dags att kanalägarna gör på samma sätt som inom bland annat fildelning. Man skapar plattformar där kanalerna sänds ut till en kostnad som kunderna är villiga att betala, typ som Spotify och liknande

Ja men det erbjuder dom väl i princip redan? Olika s k kanalpaket.
Och så länge det finns obskyrt folk som knäcker detta och bekvämt kan erbjuda hela utbudet till Svensson via ett par klick på nätet känns det som dom hela tiden är steget efter....pirat-TV har väl funnits i 25 år, minst?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback