Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 11:23
  #409
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
De har själva kommenterat det med att de inte kunde tala som de gjorden då. Det skulle inte fungera för det skulle låta som en pilsnerfilm. Jag kan förstå det, för det är bara att lyssna på gamla dokumentärer.

Vidare vet man inte hur det kunde ha låtit i köket på Djurgårdskällaren eller ute i Sibirien, där olika sociala grupper och inflyttade talade mycket olika.

Men jag håller med om att de kunde ha ansträngt sig mer. Felet du nämner är uppenbart. Jag missade det liksom mycket annat förstås. Men det finns andra helt fel moderna uttryck jag reagerat på.

Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Annars har jag inga problem med dialogen, så gör väl de flesta historiska dramer, dagens åskådare är ju en del i konstverket och ska känna och förstå intrigen. Annars kunde det nog blivit pastisch. Det är ju fiktion för dagens publik och inte en dokumentär från SF:s arkiv.
Dåtidens filmer var mest filmad teater med skådisar som tränats att artikulera tydligt och ett vårdat språk var påbjudet, ute i verkligheten kan det nog ha varit lite annorlunda. Dåtidens mikrofoner fångade som mest mellanregistret, en anledning till att de lät som de gjorde. Men vi är tacksamma att vi slipper Calle med ekendialekt, typ Biffen o Bananen.

Nej, jag har inga större problem med att dialog, ordval eller dialekter kanske är moderna. Jag kan gå med på att (nästan) alla pratar påtagligt moderna dialekter. När Palme dök upp pratade han ju ungefär som den riktiga Palme, dvs som i en gammal film, och det lät mest lustigt när han pratade med Maggan som låter som vilken modern tjej som helst.
Men just en sådan grej som titulering borde man kunna få till rätt. Som det är nu är det en jävla blandning av dåtida korrekt, inkorrekt och modernt tilltal, vilket verkar hänga på skådespelarna snarare än manusförfattare eller regissör. Vill man absolut att dialogen skulle låta helt modern borde ju alla dua varandra och tilltala varandra med förnamn, det hade varit mindre uppseendeväckande. Och ja, uppenbarligen tycker jag att detta stör helhetsupplevelsen mer än att Calle är mästare i gång, vilket vissa andra i tråden tycker är en skandal
Tycker dock att det är lite synd att serieskaparna dömer ut all gammal svensk film som pilsnerfilm. Det finns många bra filmer från 40-talet som varken är pilsnerfilm eller Ingmar Bergman. Det finns ju också film från den tiden där folk pratar mer naturligt, t ex många av Hasse Ekmans filmer.
Citera
2017-12-05, 14:22
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Bra påpekande med renligheten. Men alla utomhusscener är väl hittills tagna på sommaren, och då eldade de inte.

Vi får nog se lite dåliga sidor i nästa omgång, då han börjar vänstra med Nina. Annars ekendialekt inte vara aktuellt för hon öl m då han bodde i Sibirien. Där ligger också ett av problemen. Hur lät det i Sibirien för 70 år sedan?
För oss som bara besöker kungliga huvudstaden när det är nödvändigt är det där med Sibirien, Eken eller var Djurgården är geografiskt placerat ganska diffust.
Citera
2017-12-05, 14:59
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
För oss som bara besöker kungliga huvudstaden när det är nödvändigt är det där med Sibirien, Eken eller var Djurgården är geografiskt placerat ganska diffust.
Sibirien ligger i Vasastan och det andra kan du säkert googla fram vart det ligger :-)
Eken är väl slang för Stockholm har jag för mig och på djurgården ligger Skansen och Gröna lund.
Citera
2017-12-05, 15:06
  #412
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
För oss som bara besöker kungliga huvudstaden när det är nödvändigt är det där med Sibirien, Eken eller var Djurgården är geografiskt placerat ganska diffust.

Du är förlåten. För den här gången.

Ekensnack var en sociodialekt som talades på Söder.
Citera
2017-12-05, 15:51
  #413
Avstängd
demans avatar
Nej, den här serien börjar mer och mer likna en vanlig såpa. Speciellt dramaturgin. Det är bara en förklädd "rederiet" eller "varuhuset" i historisk mundering.

Kommer inte att sakna den nu när säsong 1 är över.
Citera
2017-12-05, 16:07
  #414
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du är förlåten. För den här gången.

Ekensnack var en sociodialekt som talades på Söder.
På söders höjder :-)
Våran stad, Eken :-)
Citera
2017-12-05, 22:00
  #415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men jag noterade att de körde de gamla museispårvagnarna till Djurgården i någon scen. Tror för övrigt att dessa var borta redan på 40-talet.

Nu minns jag inte exakt vilken det var, men bra gamla vagnar var kvar i drift till början av 60-talet faktiskt. Se här till exempel.
Citera
2017-12-05, 22:46
  #416
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag tyckte han såg rätt klurig ut, och att han artikulerade på ett sätt som om han är den enda skådisen som faktiskt sett en film från 1940-talet för att förbereda sig för rollen (även om generalens samt Roos teatraliska dialekter också passar in). När de sedan avslöjade vem han skulle föreställa föll allt på plats
...
En fördel med Palme är att det finns gott om ljud och filmer med honom som kan studeras, vilket bör ha underlättat både för manus, regi och skådespelare.
Citera
2017-12-05, 23:31
  #417
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visping
Nu minns jag inte exakt vilken det var, men bra gamla vagnar var kvar i drift till början av 60-talet faktiskt. Se här till exempel.

Är du säker på att det den inte var museal redan då? Och att de körde den då precis som nu för nöjes skull. För så kul skulle det inte vara att sitta och skaka och frysa i den där varenda morgon. Men i och för sig håller de ju en evighet, så varför inte när de i alla fall skulle tas ur drift -67.
Citera
2017-12-06, 01:20
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Är du säker på att det den inte var museal redan då? Och att de körde den då precis som nu för nöjes skull. För så kul skulle det inte vara att sitta och skaka och frysa i den där varenda morgon. Men i och för sig håller de ju en evighet, så varför inte när de i alla fall skulle tas ur drift -67.

Nej nej, sådana där vagnar var i reguljär vanlig trafik ända till 1963-64. Faktum är att just linje 7 till Djurgården var den sista linjen att få moderna spårvagnar, de s.k. Mustangerna, och detta skedde våren 1963.
Citera
2017-12-06, 12:46
  #419
Medlem
Det må vara hur det vill med avståndet till Djurgårdsvillan, en än värre ”miss” är den genomfalska bilden av Calles öde. Rent Horatio Alger nonsens.
Typ hut går hem och rättvisa skipas för den underdånige skötsamme som behandlats illa. Så är det inte i verkligheten, där går det vanligen ganska bra för falska lismare som Holger och sådana som Calle får bita i det sura äpplet.
Citera
2017-12-07, 03:19
  #420
Medlem
Macke85s avatar
Stör mig på att dialogen är sjukt dåligt skriven..

Det nias på fel ställen. Alldeles för modernt språkbruk! (Särskilt de yngre skådisarna verkar ha lite svårt med att få det där med exempelvis titulering att låta naturligt tycker jag. Nån som håller med?)

Klart som f*n att det inte går att göra fullständigt autentiskt det skulle bli mycket svårt. Naturligtvis talade de olika samhällsklasserna olika på den tiden.

Att man efter hand låter dialogen bli något mer modern för att det ska flyta bättre kan jag köpa, men här har man slarvat. De borde lagt ned mycket mer energi på den biten!

Ragnerstam är bra men han är lite för mycket Ragnerstam. Samma med Reuter.

Tycker han som spelar Gustaf är riktigt bra i den här serien. Bästa skådisen i serien IMO.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback