Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-23, 20:23
  #25
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Med rätta? På vilket sätt hjälper en missbrukarstämpel personen menar du? Svensk sjukvård är experter på att inte lyfta missbrukare, utan istället sänka dem ännu mer. Så jag vet inte riktigt vilket sjukhus/psyke folk i den här tråden besöker, måste vara Sveriges bästa.


På vilket sätt hjälper det att ljuga för sjukvården utom att möjliggöra ett fortsatt missbruk?

En missbrukare bör inte få vissa mediciner utskrivna. En aktiv missbrukare bör få sitt körkort under utredning, en aktiv missbrukare bör inte ha vapen hemma osv
Citera
2017-02-24, 10:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Med rätta? På vilket sätt hjälper en missbrukarstämpel personen menar du? Svensk sjukvård är experter på att inte lyfta missbrukare, utan istället sänka dem ännu mer. Så jag vet inte riktigt vilket sjukhus/psyke folk i den här tråden besöker, måste vara Sveriges bästa.

Det kanske inte hjälper personen i fråga direkt, däremot kan det ju gagna samhället och personer som tvingas utstå pundarens nycker.

Som GanjaTorulf nyktert konstaterar ovan så finns det ju diverse företeelser, exempelvis bilkörning och barnuppfostran, som är direkt olämpligt att narkomaner sysslar med. På sikt tror och hoppas jag även att det kan hjälpa missbrukaren att hitta incitament till att förändra sitt liv för att på så vis, åter, få ta del av samhällets förmåner.
Citera
2017-02-25, 06:58
  #27
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
På vilket sätt hjälper det att ljuga för sjukvården utom att möjliggöra ett fortsatt missbruk?

En missbrukare bör inte få vissa mediciner utskrivna. En aktiv missbrukare bör få sitt körkort under utredning, en aktiv missbrukare bör inte ha vapen hemma osv
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Det kanske inte hjälper personen i fråga direkt, däremot kan det ju gagna samhället och personer som tvingas utstå pundarens nycker.

Som GanjaTorulf nyktert konstaterar ovan så finns det ju diverse företeelser, exempelvis bilkörning och barnuppfostran, som är direkt olämpligt att narkomaner sysslar med. På sikt tror och hoppas jag även att det kan hjälpa missbrukaren att hitta incitament till att förändra sitt liv för att på så vis, åter, få ta del av samhällets förmåner.
Jag vill tacka er för dessa inlägg, det är precis det här som missbruksvården handlar om. Individen skall straffas och samhällets behov skall tillgodoses.

Det är bra att andra som läser tråden får svart på vitt var ni står. Det är helt i sin ordning att droganvändare med hjälp av straff och hot tvingas att sluta knarka. Missbruksvården bygger med andra ord på samma princip som polis och åklagares verksamhet mot droger. Det är även bra att ni så tydligt visar hur auktoritära ni tolvstegare är när det kommer till att göra livet så surt som möjligt för droganvändare.
Citera
2017-02-25, 11:35
  #28
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag vill tacka er för dessa inlägg, det är precis det här som missbruksvården handlar om. Individen skall straffas och samhällets behov skall tillgodoses.

Det är bra att andra som läser tråden får svart på vitt var ni står. Det är helt i sin ordning att droganvändare med hjälp av straff och hot tvingas att sluta knarka. Missbruksvården bygger med andra ord på samma princip som polis och åklagares verksamhet mot droger. Det är även bra att ni så tydligt visar hur auktoritära ni tolvstegare är när det kommer till att göra livet så surt som möjligt för droganvändare.

Tycker du att aktiva missbrukare är bra bilförare?
Tycker du att aktiva missbrukare bör ha vapen hemma?
Tycker du att barn ska växa upp med aktiva missbrukare?

Vi talar inte om brukare här, inte Janne som tar en joint på helgerna utan individer som TS som desperat behöver hjälp. Det här är en dödlig sjukdom.
Citera
2017-02-25, 13:12
  #29
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Tycker du att aktiva missbrukare är bra bilförare?
Tycker du att aktiva missbrukare bör ha vapen hemma?
Tycker du att barn ska växa upp med aktiva missbrukare?

Vi talar inte om brukare här, inte Janne som tar en joint på helgerna utan individer som TS som desperat behöver hjälp. Det här är en dödlig sjukdom.
För urinprovet gör det ingen skillnad om Janne röker på under fredagsmyset eller om han är dagar ifrån döden. Jag anser visserligen inte att samhället har rätt att lägga sig i någons droganvändning, men faktum är att de flesta som jagas av vård och myndigheter är just hobbyknarkare.

Jag anser inte att samhället bör dra in körkortet, vapnen eller omhänderta barnen om droganvänding uppdagas. Dels eftersom att jag inte anser att samhället har med droganvändning att göra, dels för att det driver missbrukare under jorden av lätt insedda skäl. Stigmat kring missbruk måste brytas, och som det ser ut idag så bidrar du och andra till att det upprätthålls.

Om missbruksvården hade reformerats så att det exempelvis var absolut tystnadsplikt (som präster har), förbud mot urinprov, absoult och ovillkorlig rätt till journalförstöring och förbud mot att rekrytera till tolvsteg så är jag övertygad om att fler hade kunnat bli hjälpta. Tänk att som missbrukare kunna gå till doktorn och veta att det som sägs där stannar där, att en missbruksdiagnos inte automatiskt innebär diskvalificering från övrig vård, att det inte blir några urinprov och så vidare.
Citera
2017-02-25, 14:25
  #30
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag vill tacka er för dessa inlägg, det är precis det här som missbruksvården handlar om. Individen skall straffas och samhällets behov skall tillgodoses.

Det är bra att andra som läser tråden får svart på vitt var ni står. Det är helt i sin ordning att droganvändare med hjälp av straff och hot tvingas att sluta knarka. Missbruksvården bygger med andra ord på samma princip som polis och åklagares verksamhet mot droger. Det är även bra att ni så tydligt visar hur auktoritära ni tolvstegare är när det kommer till att göra livet så surt som möjligt för droganvändare.
Det är inte att straffa, det är att skydda övriga människor från potentiella faror.
Men du kanske tycker att missbrukare ska ha vapen hemma och köra bil påverkade, ingen fara där inte
Nu pratar jag om missbrukare inte brukare..
Citera
2017-02-25, 17:53
  #31
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusetssvin
Det är inte att straffa, det är att skydda övriga människor från potentiella faror.
Men du kanske tycker att missbrukare ska ha vapen hemma och köra bil påverkade, ingen fara där inte
Nu pratar jag om missbrukare inte brukare..
Det handlar inte alls om att skydda andra, om så hade varit fallet så hade det varit bättre att lägga resuserna på andra områden. Vad det handlar om är som vanligt kontroll, folk skall betala sin skatt och hålla käften.

Det finns inga brukare enligt samhället, allt bruk är missbruk brukar det heta.

Jag vill att du visar ett citat från mig där jag skriver att jag tycker att det är i sin ordning att köra påverkad. Det är stor skillnad att vara motståndare till att samhället begränsar droganvändares frihet och att förespråka rattfylleri.
Citera
2017-02-25, 20:08
  #32
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
För urinprovet gör det ingen skillnad om Janne röker på under fredagsmyset eller om han är dagar ifrån döden. Jag anser visserligen inte att samhället har rätt att lägga sig i någons droganvändning, men faktum är att de flesta som jagas av vård och myndigheter är just hobbyknarkare.

Jag anser inte att samhället bör dra in körkortet, vapnen eller omhänderta barnen om droganvänding uppdagas. Dels eftersom att jag inte anser att samhället har med droganvändning att göra, dels för att det driver missbrukare under jorden av lätt insedda skäl. Stigmat kring missbruk måste brytas, och som det ser ut idag så bidrar du och andra till att det upprätthålls.

Om missbruksvården hade reformerats så att det exempelvis var absolut tystnadsplikt (som präster har), förbud mot urinprov, absoult och ovillkorlig rätt till journalförstöring och förbud mot att rekrytera till tolvsteg så är jag övertygad om att fler hade kunnat bli hjälpta. Tänk att som missbrukare kunna gå till doktorn och veta att det som sägs där stannar där, att en missbruksdiagnos inte automatiskt innebär diskvalificering från övrig vård, att det inte blir några urinprov och så vidare.


Det är ingen här som har påstått att vi tycker att Janne som tar en joppe ska lämna urinprov eller berätta för sin läkare att han röker gräs. Det vi talar om är att om man inte ser någon utväg med sitt missbruk måste man våga söka hjälp.

Personligen fann jag inte missbrukarstämpeln alls begränsande, jag slutade missbruka, körkort, soc och allt annat löste sig utan problem. Allt jag behövde göra var att ta emot den hjälp jag gavs.
Citera
2017-02-25, 20:11
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFWYA-247
Jag hamnade I helt fel umgänge och har sedan September förra året varit full och hög I princip varje dag. Det längsta jag varit utan alkohol är 1,5dag (max) i veckan. Jag röker dessutom weed dagligen och brukat kokain, xanax & lean ca 4dagar I veckan.

Jag har sen dess ätit max 3 dagar /veckan och de senaste veckorna knappt det. Jag kan inte ens få I mig vatten dom senaste dagarna. Jag drack min sista grogg I söndags runt 04.00. Sen dess har jag extrem feber och jag kan varken prata, gå eller tänka normalt. Jag glömmer bort en konversation efter max 4sekunder, har hjärtklappningar och 0 energi. Det känns som att jag vill spy konstant, har acetonsmak I munnen, dålig syn & har tappat typ hälften av allt mitt hår

Är det någon annan som har ställt till det så här jävligt? Hur länge kommer jag att känna såhär? Finns det något jag kan göra ?! Det känns som att det enda som kommer hjälpa är att bli full igen men jag tror inte ens min kropp hade pallat.

sorry om texten är lite luddig
Mvh

Akta dig för delerium..
__________________
Senast redigerad av Slutajiddragewe 2017-02-25 kl. 20:15.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback