Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 22:20
  #1
Medlem
Hej, jag är en ultranoob när det kommer till hur dessa tjänster fungerar och behöver bara få lite insikt i hur detta fungerar. Jag har läst massor om hur det fungerar tekniskt mellan datorer osv.
Men det jag vill veta/lära mig är när/hur och om det är något man måste starta själv.

Låt oss säga att jag köper Ovpn, och installerar det på datorn.
Räcker det sen att jag köpt tjänsten och sen sköter det sig heltav sig själv i bakgrunden och jag förblir annonym oavsett hur jag surfar och laddar ner från tpb.
Eller måste jag på något vis starta ovpn varje gång jag startar datorn och surfar och genom det programmet skriva in webbadressen osv som jag vill besöka.

Har liksom inte förstått hur detta sköts. Tex låt oss säga att jag startar att ladda ner på tpb via någon vpntjänst (som jag nu inte fattar hur det används) och sen startar ett spel och går online.
Kommer då spelet att chokea bara för att jag då går genom en vpn osv osv osv bara för att vpn används av datorn.

Ja ni kanske förstår hur jag tänker/funderar. Laddar ner så sjukt mycket serier på tpb som inte ens visas vpå viaplay och cmore, men känner nu att det rättsliga klimatet börjar gå åt helvete och vill nu skydda mig mot ideotin. Hjälp snälla med en kort enkel förklaring till en ultranoob.

mvh
Citera
2017-02-21, 22:27
  #2
Medlem
Sikkans avatar
Alla VPN-tjänster du köper kräver i princip att du installerar deras klient och ansluter manuellt, iaf de tjänster jag testat. Så ja, du måste ansluta varje gång du startar om datorn etc.
Citera
2017-02-21, 22:37
  #3
Medlem
project6s avatar
Det finns s.k. klienter (program) för både dator och telefoner som du behöver starta när du vill surfa anonymt.

Om du vill ha ett VPN som alltid är igång för alla dina enheter i hemmet så är det enklaste att köpa en router som klarar av att köra OVPN. Det finns special-routers för detta, de flesta vanliga routers är inte kraftfulla nog att hantera det utan att tappa surfhastighet. T.ex. ovpn som du nämner säljer sin OVPNbox.
Citera
2017-02-21, 22:45
  #4
Medlem
åå tack för hjälpen.
Fick svar på precis de frågorna jag funderat på. TACK =)

(inte så dumt det där med ovpnboxen. ska titta runt lite det, tack tack)
Citera
2017-02-22, 01:38
  #5
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinyrubber
åå tack för hjälpen.
Fick svar på precis de frågorna jag funderat på. TACK =)

(inte så dumt det där med ovpnboxen. ska titta runt lite det, tack tack)

Behövs ingen box om du ska köra den på en dator.

Autostarta klienten. (Jag autostartar min via schemaläggaren, annars kan det hända att du får acceptera UAC-varning vid uppstart, dock ej säker.)

Sen ser inställningarna ut såhär i klienten.
http://i.imgur.com/xLvxku8.jpg

Kill-switch innebär att klienten bryter anslutningen till internet iaf vpn kopplas ner. Och således kan inte torrentklienten ladda upp/ner förrän du är ansluten igen.
__________________
Senast redigerad av Serval 2017-02-22 kl. 01:40.
Citera
2017-02-22, 08:21
  #6
Medlem
GurkHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Behövs ingen box om du ska köra den på en dator.

Autostarta klienten. (Jag autostartar min via schemaläggaren, annars kan det hända att du får acceptera UAC-varning vid uppstart, dock ej säker.)

Sen ser inställningarna ut såhär i klienten.
http://i.imgur.com/xLvxku8.jpg

Kill-switch innebär att klienten bryter anslutningen till internet iaf vpn kopplas ner. Och således kan inte torrentklienten ladda upp/ner förrän du är ansluten igen.

Lite av en följdfråga här. Om man har en VPN Klient på datorn, exempelvis Viscosity, kommer man undan med en svagare router om man har en bra dator eller är det i routern det brukar flaskhalsa när man tappar hastighet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback