Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 20:40
  #1
Medlem
Hej!

Till att börja med, jag hittade inte riktgt något "klockrent" ämne att posta denna tråd under. Hoppas att detta inte blev alltför fel.
Kortfattat:
Jag går ut och dricker lite då och då, dricker gärna så att jag blir berusad och har kul.
Vad som bekymrar mig är dock några tidigare alkoholrelaterade händelser.
Kortfattat, så hamnade jag på akuten 3 ggr i somras och 4ggr förra sommaren. Samtliga gånger var i Wales/Skottland, där jag tidigare bott.
Det märkliga var att min kropp reagerade så konstigt de flesta av dessa gånger, och det blev typ standard att sjukan trodde att jag tagit någon annan drog än alkohol, vilket jag INTE hade.

_________________

Så, detta hände:
Förra sommaren, första gången det hände, så slutade jag tydligen att andas. Vaknade upp lagom till att se blåljusen genom fönstret. På en gång konstaterade ambulansen att jag tagit droger. Det ryckte i mina armar och ben, och i ambulansen låg jag och slängde huvudet åt sidorna. Jag minns att jag fick lugnande spruta i ena skinkan, att de pratade över min säng om vilken drog det kunde tänkas vara. Sen vaknade jag upp nästa morgon med såndär syrgasmask i ansiktet och dropp nästa morgon.
Fick åka hem framåt kvällen, men blev, i och med att jag fick ett negativt besked snart sämre igen och fick åka taxi tillbaka. Började stamma. Kunde inte stå upp. Fick galet med "ryckningar i kroppen". De gjorde hjärnrönten för att se om de hittade någon syntetisk drog (?), men utan framgång. Mina symtom avtog på tredje dagen och jag fick åka hem.

Jag tänkte att detta var en engångshändelse.

Sedan, 2 månader och kanske 3 drinktillfällen senare, så hände det igen.
Jag var på party. Föll ihop och låg och krampande, oförmögen att styra min kropp i kanske en halvtimme. Paramedics trodde det var ångestattack. Fick åka ambulans, vilket jag lovat mig själv att aldrig behöva göra igen. Försökte dra och blev fasthållen i ambulansen. På sjukhuset, trodde de än en gång att jag tagit droger. Jag har fått berättat för mig att jag hade 3 security guards hos mig och fick 2 sprutor med lugnade. Var inte arg eller ångestfull men hade helt enkelt bestämt mig för att jag inte ville vara där. Var tillräckligt full för att inte kunna stå, men försökte krypa ut från akutrummet. Frågade den främling som snällt följt med mig till sjukhuset upprepade gånger om han var en doktor, för att glömma bort svaret sekunden därefter. Blev utskriven lunchtid nästa dag.

Nästa tillfälle, en vecka senare. Mådde skit efter senaste sjukhusfärden och orkade inte bry mig om att jag inte borde dricka. Blev ångestfull under utekvällen och mina händer började "spänna sig" och jag blev allmänt konstig. Fick åka taxi till akuten men försökte dra. Fysisk status var bättre. Kunde stå. Pratade dock inte. Låste in mig på toaletten vid ett tillfälle, och försökte upprepade gånger komma ut från avdelningen men de låste dörrarna (?) för mig. De tyckte jag var så konstig att jag höll på att läggas in på psyk. Slapp det, och runt 10h senare fick jag komma därifrån.

Nästa tillfälle, kanske 1 månad senare. Jag och min kompis hade verkligen planerat att jag inte skulle dricka överdrivet mycket, men sen däckade jag visst iallafall. "Vaknade upp" och låg och vred mig från sida till sida. Spydde för en gångs skull. Fick åka ambulans. Men kunde, eftersom jag ändå var ok och hade en kompis med mig, snart lämna akuten. Minns inte mycket av denna gång så uppenbarligen var, liksom vid de andra gångerna, kraftigt berusad.

Sen klarade jag mig bra ett år framöver. Drack lite för mkt men inte så att jag behövde sjukhusfärd, blev utslängd från en nattklubb en gång, thats it.

Trodde att min sjukhustid var över, men icke. Var ute och festade i Edinburgh, på ett pubcrawl. Hade jättekul. Men sen vaknade jag ändå upp på asfalten, med ambulanspersonal och polis lutandes över mig, och det ryckte i mina armar och ben och huvud. Åkte ambulans och blev fasthållen av polis. Fick spruta med lugnande. Sen minns jag inte mer. Vaknade upp med blåmärken på armarna efter att ha blivit fasthållen. Doktorn berättade att jag var väldigt dålig när jag kom in och att de hade varit oroliga för mig.

Sen gjorde jag det dumma att gå ut igen, kvällen efter. Skulle inte det såklart, men sen ledde det ena till det andra till det tredje...
Klarade mig bra den utekvällen, och var påväg hem när jag såg en ambulans på håll. Fick sånt ångestpåslag att kroppen slutade lyda mig. Blev helt "stiff" och klarade inte av att gå eller prata ordentligt. Ambulansen uppmärksammade det. Jag sa att jag var ok. Men de såg att jag inte var det. Kunde inte få min kropp att röra på sig, så stod still längst en vägg. De ringde polis då de trodde jag tagit nått. Fick åka med polisen till akuten. De pratade i framsätet om att det var en riktigt "spicy drink" jag fått i mig. Kunde nätt och jämt stå upp, men var tillräckligt närvarande för att kunna åka i en rullstol från polisbilen in till akuten. Minns inte så mkt, men vaknade upp efter några timmar senare och fick lämna akuten. De gillade mig lagom lite så att säga.

Sen hände det en sista gång, någon vecka senare. Var ångestfull efter tidigare ambulansfärder. Var väl bara på lite dåligt humör och tja, lyckades inte röra mig eller stå upp eller prata så fick åka ambulans en sista gång. Men fick kontakt med min kropp efter en liten stund på sjukan så då var jag kvick på att lämna stället.
______________

Kortfattat, varför blev det som det blev? Kan tillägga att jag efteråt druckit alkohol flera gånger utan att liknande hänt. Var på en partyresa och drack bla. 7 dagar på raken utan problem.
Så, vad hände egentligen?
Varför fick jag muskelryckningar och "kramper" några gånger? Hur kunde jag bete mig som att jag var drogad när jag förmodligen inte alls var det?
Någon som har varit med om liknande eller har någon input?

Tack!
Citera
2017-02-22, 15:39
  #2
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Låter som att du har epilepsi, varför har du inte kommunicerat detta med sjukvården och fått en utredning? Att bara vara tyst och försöka rymma och allt du skriver låter extremt barnsligt.
Gå till en läkare, få igång en utredning, om inte för din egen skull så för andras.


Alkohol och liknande substanser kan trigga ett krampanfall, speciellt när det börjar gå ur blodet.
Citera
2017-02-22, 16:21
  #3
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogrehabilitering --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2017-02-22, 16:47
  #4
Medlem
Blir du väldigt trött efter ett "anfall"? Vad menar du med okontrollerade "anfall"? Är du i medvetandet när det sker? Låter inte som epilepsi, men finns alla möjliga varianter dock. Du kanske skall kolla upp det?
Citera
2017-02-22, 17:29
  #5
Medlem
Vad det nu kan vara borde du gå till en vårdcentral för att få en remiss till en neurolog. Konstigt att du inte fått det redan.
Citera
2017-02-23, 21:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Låter som att du har epilepsi, varför har du inte kommunicerat detta med sjukvården och fått en utredning? Att bara vara tyst och försöka rymma och allt du skriver låter extremt barnsligt.
Gå till en läkare, få igång en utredning, om inte för din egen skull så för andras.


Alkohol och liknande substanser kan trigga ett krampanfall, speciellt när det börjar gå ur blodet.

Jag sökte, efter en kompis påtryckning, mig till vårdcentralen där jag bodde för att höra om en läkares åsikt. Svaret var ungefär att jag får skylla mig själv, och att det är klart kroppen reagerar konstigt om man dricker för mycket alkohol.
Sen att jag berättade att mängden alkohol inte verkade ha varit i fokus vid mina ambulansfärder, var inget som läkaren brydde sig om.
Citera
2017-02-23, 21:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anselm86
Blir du väldigt trött efter ett "anfall"? Vad menar du med okontrollerade "anfall"? Är du i medvetandet när det sker? Låter inte som epilepsi, men finns alla möjliga varianter dock. Du kanske skall kolla upp det?

Samtliga tre gånger som jag skulle påstå att jag fick ordentliga "anfall", i brist på bättre ord, så var jag väldigt påverkad. Sedan fick jag även lugnande medel samtliga gånger.
Jag var vid medvetande, samtliga gånger. Två gånger var dock att jag "svimmade" starten på det hela, och sen de fragment jag minns där efter så "rycker det i mig", i mina armar, ben och huvud. vaknade upp med skrapsår på pannan en gång, förmodligen efter att ha slängt huvudet åt sidorna gång på gång efter att ha kollapsat på gatan.
En kompis som såg mig falla ihop i ett krampanfall, där krampanfallet också var just starten, skickade denna bild http://flutejournal.com/wp-content/u...8/dystonia.jpg som exempel på hur mina händer såg ut under tiden.
(Den gången blev jag dock på nått vänster bättre efter en stund och kunde halvt gå med till ambulansen, och sen på sjukan var inte det längre något problem om jag uppfattade det rätt. Var nog mest bara för dåligt för att bli utsläppt ändå, eftersom jag blev hindrad och nedtryckt av säkerhetsvakter.)

Jag skulle gärna vilja utesluta att det har något med hjärnan att göra, just för att jag inte vill att det ska hända igen. Å andra sidan är min erfarenhet att läkarna bara tycker att jag ska dricka mindre, vilket i och för sig är en bra idé. Men att utesluta många roliga utekvällar pga något som jag inte ens vet om det kommer att hända igen, tycker jag inte är värt det. Tyvärr.
Citera
2017-02-23, 21:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Vad det nu kan vara borde du gå till en vårdcentral för att få en remiss till en neurolog. Konstigt att du inte fått det redan.

Skulle vilja kunna utesluta att det är något neurologiskt. Vände mig till läkare i Storbritannien en gång, men fick till svar att jag borde dricka mindre alkohol när jag går ut. Rimligt såklart, men har ändå svårt att förklara mina "upplevelser" med bara alkohol, speciellt då inte ens läkarna trodde att det bara var alkohol (utan droger).
Citera
2017-02-24, 01:11
  #9
Avstängd
Stort intag av alkohol sänker kramptröskeln, vilket kan framkalla krampanfall. Det behöver inte röra sig om Epilepsi i sig. Det kan även röra sig om hypoglykemi, i samband med alkoholintaget, vilket kan utlösa kramper.

Låter för övrigt som att du har ett kraftigt alkoholmissbruk. Dags att ta tag i det?
Citera
2017-02-24, 13:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moasmos
Skulle vilja kunna utesluta att det är något neurologiskt. Vände mig till läkare i Storbritannien en gång, men fick till svar att jag borde dricka mindre alkohol när jag går ut. Rimligt såklart, men har ändå svårt att förklara mina "upplevelser" med bara alkohol, speciellt då inte ens läkarna trodde att det bara var alkohol (utan droger).

Kanske låter konstigt men har du funderat på att sluta dricka helt? Jag menar allvar. Själv har jag inte druckit något på många månader, jag blir väldigt sjuk dagen efter och jag HATAR att dricka helt enkelt.

Som andra säger så låter det som epilepsi eller liknande problem, jag hade en kompis för längesen som led av samma problem - hon fick inte dricka något alls pga risk av krampanfall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback