Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 19:15
  #1
Medlem
Jag har haft bostadsrätt i ca 10 år nu och är inne på min 3e, dvs jag har sålt två innan och köpt dyrare/större varje gång.

De pengar jag sparat på billigare boende jämfört med hyresrätt bortsätt värdeökningen är 2000kr per månad sett över alla åren.

2000 * 12 * 10 = 240 000kr som är skattade och klara. Läggs också de ca 20 000 om året jag fått i ränteavdrag till så är man uppe i 440 000kr.

Värdeökningar sammanställt så har jag "tjänat" runt en miljon om man räknar bort vinstskatt som jag puttat framför mig för att vara likvid nog att köpa dyrare lägenhet.

Sammanställt blir detta då 440 000 + 1 000 000 = 1 440 000kr

1 440 000 / 10 / 12 = 12 000kr

Kort sammanfattat har jag alltså tjänat 12 000kr per månad jag haft bostadsrätt istället för hyresrätt.

Jag tycker denna jämförelsen är den bästa då du rimligen måste bo någonstans och alternativet utöver köp är att hyra. Man bör också lägga ett värde i att man generellt har bättre standard samt trevligare grannar i bostadsrätter.

Hur man inte bara kastar sig in i bomarknaden snarast möjligt är för mig en gåta.

Hade varit spännande att se andras kalkyler eller åsikter om mitt sätt att se på det.

Tänker jag fel? Isåfall hur!?
__________________
Senast redigerad av difiderad 2017-02-21 kl. 19:34.
Citera
2017-02-22, 13:50
  #2
Medlem
knullJesuss avatar
Du menar alltså att det skulle ha varit lönsamt att äga en bostadsrätt under de senaste 10 åren?
Citera
2017-02-22, 20:40
  #3
Medlem
Cykeltutas avatar
Låter knepigt att räkna in ett avdrag men att avstå från att räkna in den (uppskjutna) skatten.
Citera
2017-02-22, 20:42
  #4
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Låter knepigt att räkna in ett avdrag men att avstå från att räkna in den (uppskjutna) skatten.

Sen tror jag du har missat en parameter, har du inte köpt tapeter/färg/golv/vitvaror eller liknande en enda gång under din bostadskarriär? Sånt som man inte betalar direkt för i en hyreslya?
Citera
2017-02-22, 20:57
  #5
Medlem
Lätt att misstolka siffror när man bara räknar plussidan, du tar inte med ev. renoveringar eller räntekostnader. Sedan är det inte så förvånande att man får vinst på kapital vid uppgång som det varit den senare tiden på bostadsmarknaden.

Även är det många som glömmer bort att det är förenat med en risk att ta ett lån för att köpa en egen bostad, om du hade blivit arbetslös hade du kanske inte klarat av räntekostnaderna för lånet och tvingats likvidera. Hade då marknaden inte varit i uppgång utan istället nergång kunde det slutat illa. Nu är marknaden väldigt stabil men detta hände ett par under 90 talet så det är ju en risk man ska räkna in i kostnaden också.
Citera
2017-02-22, 23:42
  #6
Medlem
Hur kom du fram till att du sparat 2000 kr per månad på att köpa istället för att hyra?
Har du tagit hyran för motsvarande hyresrätt och jämfört med din totala kostnad för avgift, ränta, bostadsrättsförsäkring, underhåll etc.?
Har du inte räknat bort ränteavdraget redan i den kalkylen?

Hur kom du fram till vilken hyra du skulle använda i kalkylen? Man kan ju ganska lätt "tjäna" hur mycket som helst om man jämför med en dyr hyresrätt. Mer intressant att hade varit att se din faktiska totala månadskostnad för allt efter ränteavdraget. Då blir det lättare att jämföra med valfri hyresrätt. Var ligger brytpunkten i hyresnivå?

Sen är ju inte värdeökningen någon vinst förrän du säljer och flyttar till en hyresrätt eller ett billigare boende. När värdet på din bostad ökar så ökar ju även priserna på övriga bostäder. Så länge du vill ha samma eller högre standard och inte flytta iväg till billigare område så är värdeökningen ingen vinst. För att göra en vinst på 1 miljon så måste nästa bostad vara 1 miljon billigare. Annars har du inte tjänat något.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2017-02-22 kl. 23:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback