Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 15:00
  #1
Medlem
Hej, jag har googlat arslet av mig i jakt på att hitta info om vad samtliga standard-rules gör i hashcat! Har dock inte hittat något som förklarar vad de gör med orden i wordlist'en.

Är det någon som vet???

Jag vill kunna följande:
1, göra samtliga ord/bokstäver till små, då vissa ord i min wordlist är caps på fel ställe.
2, göra första bokstaven stor och resten små (från min wordlist).


Vet att toggles1, toggles2 osv finns men vet ej vad de gör, och de visar ingen skillnad i "status" under arbetets gång.


Tack på förhand!

/d0pexx
Citera
2017-02-21, 17:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d0pexx
Hej, jag har googlat arslet av mig i jakt på att hitta info om vad samtliga standard-rules gör i hashcat! Har dock inte hittat något som förklarar vad de gör med orden i wordlist'en.

Är det någon som vet???

Jag vill kunna följande:
1, göra samtliga ord/bokstäver till små, då vissa ord i min wordlist är caps på fel ställe.
2, göra första bokstaven stor och resten små (från min wordlist).


Vet att toggles1, toggles2 osv finns men vet ej vad de gör, och de visar ingen skillnad i "status" under arbetets gång.


Tack på förhand!

/d0pexx

Testat dokumentationen på https://hashcat.net/wiki/doku.php?id=rule_based_attack ? Första resultatet om du googlar hashcat rules...
l = lowercase, c = capitalize. toggles-regellistorna byter case på respektive antal tecken.
Citera
2017-02-21, 19:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Testat dokumentationen på https://hashcat.net/wiki/doku.php?id=rule_based_attack ? Första resultatet om du googlar hashcat rules...
l = lowercase, c = capitalize. toggles-regellistorna byter case på respektive antal tecken.

Tack för svar, det där har jag kikat på tidigare.. Ser dock inte något exempel på vart jag ska sätta in kommandot "C" som exempel, har testat lite olika varianter med hashcat ger bara massa error..
Citera
2017-02-21, 23:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d0pexx
Tack för svar, det där har jag kikat på tidigare.. Ser dock inte något exempel på vart jag ska sätta in kommandot "C" som exempel, har testat lite olika varianter med hashcat ger bara massa error..

Du skriver helt enkelt
Kod:
c
på en egen rad i din regel-fil. Notera att c och C gör olika saker.
Du specificerar regelfil med -r-flaggan, exempelvis hashcat64 -r rules/d3ad0ne.rule passwordfil ordlista.txt

Reglerna combinator, d3ad0ne, dive, generated, generated2, InsidePro-HashManager, InsidePro-PasswordsPro, T0XlC-insert_00-99_1950-2050_toprules_0_F samt T0XlCv1 innehåller alla denna regeln.
Citera
2017-02-22, 00:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Du skriver helt enkelt
Kod:
c
på en egen rad i din regel-fil. Notera att c och C gör olika saker.
Du specificerar regelfil med -r-flaggan, exempelvis hashcat64 -r rules/d3ad0ne.rule passwordfil ordlista.txt

Reglerna combinator, d3ad0ne, dive, generated, generated2, InsidePro-HashManager, InsidePro-PasswordsPro, T0XlC-insert_00-99_1950-2050_toprules_0_F samt T0XlCv1 innehåller alla denna regeln.

Jag bockar och bugar Regentia, tusen tack! Öppnade en .rule fil i texteditor och såg alla rule-sets, du är seriöst min räddare!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback