Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 22:59
  #589
Medlem
Vafannudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy
Psykologer bedömer iq är inte psykolog som arbetar kliniskt men vet hur det går till.
Bedöma IQ kommer alltid bero på redskapen och personen som bedömer likt en dömd i domstol står under en viss domare och döms enligt en viss lag.

Om din metod var den rätta kunde vi gjort iq-test till ett matteprov.

Helt klart är han där och nuddar på de riktigt höga siffrorna.
Min metod, vad menar du?
Citera
2017-03-24, 23:07
  #590
Avstängd
WantPussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafannuda
Min metod, vad menar du?

Allt blir givetvis föremål för tolkning. Ska försäka förklara för dig så att du blir mer öppen.

Du har en viss förmåga, sigma har en viss förmåga. Ni går båda igenom skolvärlden och blir färgade av dess metoder, även om du inte ser det nu så var det förmodligen totalt kaos i huvudet på dig när du satt som liten knatt och blev introducerad för något nyttz en ny metod eller dylikt i matematiken.

Ett iq-test är inte ett matteprov. Här ser jag många gå bett när de blir förundrade inför intelligens, nya vinklar, nyfikenhet och att kunna vända på problemet. Alla kännetecken för en hög intelligens.

Ta inte din världsbild och din metod att måla och överför den rakt av på en annan.

Einstein följde inte mallen, han såg det ur en annan vinkel.
Citera
2017-03-24, 23:08
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vafannuda
Vi säger att det finns en krog som heter Sun och en som heter Earth. Kretsar Earth nödvändigtvis runt Sun?


Uppenbarligen eftersom befolkningen/kunderna associerar jorden som faktiska rotationen runt solen. I en abstrakt jämförelse. Om man utgår ifrån den informationen du ger så är det ingen som roterar något (i den fysiska miljön- konkret), vilket överstrider och ger fel bedömning av naturens krafter och är inte logiskt eftersom "något" roterar i rymden, runt solen nämligen himlakroppar. I ditt fall symboliserar det att ingen roterar, då är det fel likt som att säga i frågan

"Himlakroppar roterar inte runt andra"

en 5:e klassare skulle säga att det är fel.
Citera
2017-03-24, 23:14
  #592
Medlem
Vafannudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy
Han har inte de konventioner i har xärför får ni inte de svaren ni förvåntar er men logiskt är det på en annan nivå.

Intelligens är inte matttekurs A till Ö och sedan bli bäst i klassen.
Ta detta med klotet till exempel. Det tog väldigt lång tid innan TS ens förstod konceptet som var beskrivet i uppgiften. När han väl förstod var det ungefär som han kommit på världens grej som ingen annan förstått. Blev inte imponerad.
Citera
2017-03-24, 23:18
  #593
Avstängd
WantPussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafannuda
Ta detta med klotet till exempel. Det tog väldigt lång tid innan TS ens förstod konceptet som var beskrivet i uppgiften. När han väl förstod var det ungefär som han kommit på världens grej som ingen annan förstått. Blev inte imponerad.

Talar du om solen och jorden?

Själv är jag inte i hans liga intelligensmässsigt och det är få psykologer som är det och ändå kan de bedöma iq och det är för att de enbart ser efter vilket djup tönkaren producerar, oftast finns de rätta svaren som ett textdokument.
Citera
2017-03-24, 23:21
  #594
Medlem
Vafannudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy
Talar du om solen och jorden?

Själv är jag inte i hans liga intelligensmässsigt och det är få psykologer som är det och ändå kan de bedöma iq och det är för att de enbart ser efter vilket djup tönkaren producerar, oftast finns de rätta svaren som ett textdokument.
Nej sfären med kameror och monitorer.
Citera
2017-03-24, 23:38
  #595
Avstängd
WantPussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafannuda
Nej sfären med kameror och monitorer.

Det kommer jag inte kunna svara på, gör inte anspråk på att ha den förmåga som Sigma har. Gör enbart anspråk på att ha insikt i bedömningsprocessen som sker
Citera
2017-03-24, 23:38
  #596
Medlem
Vafannudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy
Allt blir givetvis föremål för tolkning. Ska försäka förklara för dig så att du blir mer öppen.

Du har en viss förmåga, sigma har en viss förmåga. Ni går båda igenom skolvärlden och blir färgade av dess metoder, även om du inte ser det nu så var det förmodligen totalt kaos i huvudet på dig när du satt som liten knatt och blev introducerad för något nyttz en ny metod eller dylikt i matematiken.

Ett iq-test är inte ett matteprov. Här ser jag många gå bett när de blir förundrade inför intelligens, nya vinklar, nyfikenhet och att kunna vända på problemet. Alla kännetecken för en hög intelligens.

Ta inte din världsbild och din metod att måla och överför den rakt av på en annan.

Einstein följde inte mallen, han såg det ur en annan vinkel.
Varför tror du att jag har uppfattningen att ett IQ-test med matematiska uppgifter skulle vara rättvisande? Jag tror absolut inte att matematiskt begåvade nödvändigtvis måste vara intelligenta i den vidare betraktelsen. Jag har dock fått fullt klart för mig Sigmas tolkning av vissa frågor här och kan bedöma att hans svar är helt uppåt väggarna.
Citera
2017-03-24, 23:42
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vafannuda
Varför tror du att jag har uppfattningen att ett IQ-test med matematiska uppgifter skulle vara rättvisande? Jag tror absolut inte att matematiskt begåvade nödvändigtvis måste vara intelligenta i den vidare betraktelsen. Jag har dock fått fullt klart för mig Sigmas tolkning av vissa frågor här och kan bedöma att hans svar är helt uppåt väggarna.


Vilka frågor då?

Nu ska det bli intressant.
Det roligaste är att du är mycket seg på att förstå, det tog lång tid för dig att försåt mina tankar.
__________________
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-03-24 kl. 23:49.
Citera
2017-03-24, 23:42
  #598
Medlem
Vafannudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy
Det kommer jag inte kunna svara på, gör inte anspråk på att ha den förmåga som Sigma har. Gör enbart anspråk på att ha insikt i bedömningsprocessen som sker
Ok du förstår inte själv den uppgiften alltså och hur Sigma resonerade?
Citera
2017-03-25, 00:01
  #599
Medlem
Vafannudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Vilka frågor då?

Nu ska det bli intressant.
Ok, vi börjar med klotet då. Du hade felaktigt fått för dig att den blå rutan skulle göras osynlig, du menade att detta skulle kunna göras genom att kopiera bilden från en annan kamera för att dölja denna. Därav svamlet om dubblera skärmar eller vad du skrev. Din första slutsats var att detta endast fungerar oberoende av betraktarens vinkel om klotet och rutan roterar som funktion av denna. Därav svamlet om kugghjul. Din första ansats var därför att vinkelberoendet var ett av problemen. Nu var ju inte det ens rätt tolkning av uppgiftens koncept. När du sedan förstår att det är klotet och allt inuti som avsågs göras osynligt beter du dig som att du har uppfunnit hjulet. Även med rätt tolkning får du det hela om bakfoten då du börjar spekulera om problem vid fallet flera betraktare. Detta är ju helt fel och inte alls de verkliga problemen.
Citera
2017-03-25, 00:06
  #600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vafannuda
Ok, vi börjar med klotet då. Du hade felaktigt fått för dig att den blå rutan skulle göras osynlig, du menade att detta skulle kunna göras genom att kopiera bilden från en annan kamera för att dölja denna. Därav svamlet om dubblera skärmar eller vad du skrev. Din första slutsats var att detta endast fungerar oberoende av betraktarens vinkel om klotet och rutan roterar som funktion av denna. Därav svamlet om kugghjul. Din första ansats var därför att vinkelberoendet var ett av problemen. Nu var ju inte det ens rätt tolkning av uppgiftens koncept. När du sedan förstår att det är klotet och allt inuti som avsågs göras osynligt beter du dig som att du har uppfunnit hjulet. Även med rätt tolkning får du det hela om bakfoten då du börjar spekulera om problem vid fallet flera betraktare. Detta är ju helt fel och inte alls de verkliga problemen.

Klotet förutsätter att göra objektet osynligt... det har jag utgått ifrån redan från start vid beskrivningen. Du var otroligt seg på att förstå detta. Men eftersom begränsningen är i rörelsemönstret ( för mycket åt vänster eller höger) så kommer personen fysisk se objektets närvaro eller bilden på sfären. Därför så ska man dubblerar skärmar vid "bilden" där objektet syns (vid observatören) för att öka rörelsemönstret... sedan ett kugghjul för att det ska bli svårare att se objektets närvaro. Men eftersom jag tänkt ut ett nytt sätt. SÅ om det finns en öppning av klotet så kan man lägga objektet i klotet, då är det helt osynligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback