Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 15:40
  #493
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Hur ska jag förklara mina tankar, om jag tänker så som jag uttrycker mig? inget är avancerat av det jag skriver.

Hur du ska förklara dina tankar är upp till dig, det är inte vårat problem att du inte kan uttrycka dig. Nej precis, inget av det du skriver är avancerat, men du när du beskriver det så är det helt oförståelig, vilket är ett problem hos dig och inte oss.
Citera
2017-03-22, 15:43
  #494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Så här står det i uppgiften:

As a result, an observer in point O will see the blue square as if there were nothing in front of him. In that way, everything inside the sphere will be invisible to the external observer.

Det är alltså klotet (och därmed allting inuti det) som ska vara osynligt. Den blå fyrkanten (och underförstått även annat bakom klotet) ska synas som om klotet inte fanns där. Om klotet tillåts vara synligt kan man ju lika tillverka det av valfritt ogenomskinligt material, så är allt inuti det dolt.

Till skillnad från den som formulerat problemet ser jag betydligt mer än två problem som är olösbara med den föreslagna lösningen. Men det kan bero på att jag inte entydigt förstår den poetiska tolkningen av ordet amfibie.


Det är spegeln (kamerorna) som förutsätter att göra objektet osynligt då kamerorna är det observatören kan se (klotet) som ser till att objektet blir osynligt då klotet blir som en spegel av det som är runt omkring.
Citera
2017-03-22, 15:44
  #495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Hur du ska förklara dina tankar är upp till dig, det är inte vårat problem att du inte kan uttrycka dig. Nej precis, inget av det du skriver är avancerat, men du när du beskriver det så är det helt oförståelig, vilket är ett problem hos dig och inte oss.

Kan uttrycka mig, men ni kan inte förstå mina resonemang. Måste alltid göra språket (enklare) än vad det är. För att andra ska förstå.
Citera
2017-03-22, 15:44
  #496
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Hur ska jag förklara mina tankar, om jag tänker så som jag uttrycker mig? inget är avancerat av det jag skriver.

Ditt sätt att använda vissa ord är väldigt avancerat. Eller rättare sagt strider mot alla konventioner om ordens normala användning och betydelse.

Klotet förutsätter att göra objektet osynligt.

Denna mening är totalt obegriplig. Kan du byta ut "förutsätter" mot ett ord som bättre beskriver vad du menar?
Citera
2017-03-22, 15:45
  #497
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Kan uttrycka mig, men ni kan inte förstå mina resonemang. Måste alltid göra språket (enklare) än vad det är. För att andra ska förstå.

Varför står ordet enklare inom parentes?
Citera
2017-03-22, 15:48
  #498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ditt sätt att använda vissa ord är väldigt avancerat. Eller rättare sagt strider mot alla konventioner om ordens normala användning och betydelse.

Klotet förutsätter att göra objektet osynligt.

Denna mening är totalt obegriplig. Kan du byta ut "förutsätter" mot ett ord som bättre beskriver vad du menar?



Klotet förutsätter att göra objektet osynligt= Klotet ser till och eller är anledningen till att göra objektet osynligt.
Citera
2017-03-22, 15:49
  #499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Varför står ordet enklare inom parentes?


Att använda ett språk som är lätt och begripligt, icke-formellt. Pratar formellt...
Citera
2017-03-22, 15:52
  #500
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Kan uttrycka mig, men ni kan inte förstå mina resonemang. Måste alltid göra språket (enklare) än vad det är. För att andra ska förstå.

Nyss skrev du att du skriver exakt som du tänker, men nu säger du att du måste förenkla språket? Hur ska du ha det egentligen?
Att sätta ihop helt grammatiskt förkastliga meningar och slänga in ord som inte hör hemma i meningen är inte att göra språket enklare. Det visar bara på att du inte hanterar språket.
Citera
2017-03-22, 15:57
  #501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Nyss skrev du att du skriver exakt som du tänker, men nu säger du att du måste förenkla språket? Hur ska du ha det egentligen?
Att sätta ihop helt grammatiskt förkastliga meningar och slänga in ord som inte hör hemma i meningen är inte att göra språket enklare. Det visar bara på att du inte hanterar språket.


Jag måste förenkla, förtydliga för att andra ska förstå. Skriver jag att människan är en amfibie som lever i vatten, så kommer inga förstå detta. För att de flesta inte klarar av ett sådant språk. Jag klarar av språket, om jag väljer att göra det enkelt men väljer att göra det svårt för att annars finner jag ingen motivation till språket... det finns en anledning varför jag inte tycker om svenska språket i skolan och fick knappt betyget E i svenska 3, det är för att lärarna/människorna vill inte ha ett sådant fint-avancerat språk, då det är krångligt och det uppfattas som att man inte behärskar, då andra inte kan förstå ....


"Klotet förutsätter att göra objektet osynligt" Det är inget fel att skriva så, däremot är meningen inte lämpat till individer som kan språket väl, långt djupare än så. För att göra det enklare så skriver jag: "klotet är den faktorn som ser till att göra objektet osynligt"

Det beror på vad man menar med behärskar/hanterar språket.... det uppfattas som att man inte gör det, när andra inte förstår. Men i grund och botten är det en fråga om att andra inte har möjligheten till att förstå, på grund av kognitiva färdigheter.
Citera
2017-03-22, 15:58
  #502
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Att använda ett språk som är lätt och begripligt, icke-formellt. Pratar formellt...

Yxskaft!
Citera
2017-03-22, 16:01
  #503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Yxskaft!

Menar du att språket är "sammansatt" likt vad materialet i yxans skaft är gjort av? t

Eller menar du att språket är "hanterbart", då skaften ser till att göra det möjligt att användas? där spetsen av yxan är fin gjord ( vass i språket)?
Att yxskaften är en del av något farligt ( att mitt språk skapar irritationer) likt yxans vilja att döda/ta sönder?

Kan tänka mig att yxskaftens mening i det du säger är också en personlighet (form: formellt eller icke formellt) till språkets vasshet (farlighet i det man säger)
__________________
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-03-22 kl. 16:05.
Citera
2017-03-22, 16:02
  #504
Medlem
.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback